صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / تاکید بر همکاری قوه قضائیه و محیط زیست جهت پیشگیری از تخریب محیط زیست

تاکید بر همکاری قوه قضائیه و محیط زیست جهت پیشگیری از تخریب محیط زیست

در دیدار مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، بر نقش و جایگاه قوه قضائیه در حفظ و ارتقاء محیط زیست تاکید شد.

محیط زیست

‌به گزارش کسب و کار نیوز-‌ وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن تقدیر از همکاری دادگستری استان در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی و رعایت حقوق عمومی در اجرای عدالت زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست با تبیین عالمانه مسئولین دادگستری در سطح استان، شناخت و اشراف به زوایای حقوق محیط زیست و اعمال آن در تصمیمات قضایی، بیان کرد که امروزه نقش و جایگاه قوه قضائیه برای داشتن محیط زیست مطلوب غیر قابل انکار است و حمایت همه جانبه مراجع قضایی در حل مسائل زیست محیطی می تواند مارا در به سرانجام رساندن وظایف قانونی مان و حفاظت از محیط زیست استان یاری کنند‌.

وحید پورمردان با تاکید بر اینکه آلودگی‌های مختلف زیست محیطی اعم از آلودگی هوا، آلودگی منابع آب سطحی و زیرزمینی، آلودگی‌های ناشی از سوء مدیریت پسماندهای عادی و ویژه، تخریب محیط زیست و شکار و صید حیوانات وحشی و موارد بیشمار دیگری که به ازای هر فعالیت انسانی ممکن است ایجاد شود؛ عمدتاً ناشی از عدم‌آگاهی افراد و اشخاص است، گفت: بدیهی است که با توجه به عدم‌آگاهی برخی از شهروندان در بروز آلودگی‌ها، نقش آموزش در سطوح مختلف جامعه امری مهم و در اولویت است. از طرفی برای افزایش مشارکت عموم مردم در امر حفاظت از محیط زیست نیز آموزش‌های تخصصی باید صورت گیرد‌.

وی در همین راستا افزود: خشکسالی در استان، بیکاری کشاورزان، دامداران و مشکلات معیشتی در منطقه مردم را به سوی شغل های کاذب، خلاف و تخریب محیط زیست سوق میدهد. در حال حاضر عدم مدیریت صحیح پسماند، توسعه افسار گسیخته صنایع بدون در نظرگرفتن ملاحظات زیست محیطی، آلودگی های ایجاد شده توسط صنایع، شکار و صید غیر مجاز حیات وحش، تخریب محیط زیست و سواحل استان از مهمترین چالش‌های پیش‌روی محیط زیست است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز ضمن ابراز خرسندی از پیگیری های مسئولین محیط زیست استان جهت رفع معضلات عنوان شده، بیان کرد: با عنایت به ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری که نشان دهنده میزان اهمیت و ضرورت مسئله محیط زیست در نگاه عالی ترین سطح راهبری و سیاست گذاری نظام جمهوری اسلامی، مجموعه دادگستری استان با تمام جدیت و توان حقوق زیست محیطی عامه مردم را پیگیری می کند‌.

وی افزود: مهمترین حق مردم حق زندگی است و همه باید نسبت به محیط زندگی مردم و محیط زیست استان و حتی کشور حساسیت نشان دهیم و نه تنها دادگستری بلکه کلیه مسئولین استان باید با انسجام کامل و تشریک مساعی، نسبت به رعایت  حقوق زیست محیطی شهروندان اهتمام داشته باشند‌.

حمیدی در ادامه به پرونده های موجود در حوزه های قضایی اشاره و اظهار کرد: رسیدگی سریع و قاطع به پرونده های ارجاعی با نگاه تخصصی و استفاده از کارشناسان متخصص و مجرب، با جدیت بیشتری در مجموعه دادگستری سیستان و بلوچستان پیگیری می شود و با متخلفین قانون خصوصاً افراد ذی نفوذ برخورد می نماییم و هیچگونه کوتاهی و اغماضی در این رابطه را نمی پذیریم‌.

وی در پایان گفت: مجموعه دادگستری استان آمادگی خود را برای اجرای وظایف تعیین شده در قانون، اجرایی کردن سیاست های زیست محیطی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همکاری و تعامل کامل در برخورد با متخلفین زیست محیطی را اعلام می دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.