صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / اجرای طرح ملی «کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی» ویژه بانوان کارآفرین

کارشناس اشتغال وزارت کار اعلام کرد:

اجرای طرح ملی «کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی» ویژه بانوان کارآفرین

گودرزی گفت: طرح ملی " کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی" ویژه دانش آموختگان و افراد دارای مدرک دانشگاهی در حال اجراست که در سایت ما ثبت نام می کنند و با ادارات کار موجود در استانها لینک می شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فصل اقتصاد، برنامه “ضرب سکه” رادیو گفت و گو با موضوع چالش های کارآفرینی و راهکارهای عبور از آن برای بانوان با حضور آرزو خسروی کارآفرین برتر تجارت الکترونیک و سوسن بیگلری رئیس بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان و در ارتباط تلفنی با دکتر ثریا گودرزی کارشناس اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روانه آنتن شد.
ضرب سکه: دسترسی محدود به سرمایه باعث شده بانوان نتوانند به این حوزه ورود کنند. دیدگاه شما چیست؟
بیگلری: ما با زنان کارآفرین زیادی در ارتباط هستیم که اگر امکاناتی در اختیار آنها قرار داده شود می توانند جوابگوی قشر زیادی از جامعه باشند. متاسفانه در سالهای اخیر با وجود مراجعات و نامه های مکرر ما به مقامات اما هنوز آنطور که باید و شاید یک برنامه ریزی برای دسترسی بانوان به منابع مالی و سرمایه برای کارآفرینی انجام نشده است.
ضرب سکه: تسهیلاتی برای دسترسی بانوان به سرمایه وجود دارد؟
بیگلری: تسهیلات در قالب تولید وجود دارد اما باید ساز و کارهای دریافت وام نیز مهیا باشد. یعنی بانوی متقاضی برای دریافت وام باید پروژه ای را ارائه کند و مورد قبول واقع شود. ما در بنیاد زنان این پروژه ها را برای زنان آماده می کنیم و پس از بررسی کارگاه ها و توان تولید، وضعیت را به بانک برای تسهیلات لازم اعلام می کنیم.
ضرب سکه: چرا آقایان اعتمادی به سرمایه گذاری بانوان در استارت آپ ها ندارند؟
خسروی: سرمایه گذاران فراجنسی نگاه می کنند اما وقتی به ابعاد اصلی کار وارد می شوند این اتفاق میفتد یعنی به جنسیت مدیر یک بیزنس و استارت آپ توجه می کنند. متاسفانه سرمایه گذاران برای بیزنس بانوان ارزش گذاری کمتری قائل هستند و این به خاطر ذهنیت و ایدئولوژی بانوان از خودشان است.
تمام مشکلات به خاطر دیدگاه سرمایه گذار نیست بلکه به دیدگاه بانوان نسبت به کسب و کار خود و عدم اعتماد به نفس آنها نیز برمی گردد. این یکی از عواملی است که معمولا منجر به شکست می شود و دلیل کم بودن زنان کارآفرین نسبت به آقایان نیز همین موضوع است. بانوانی که خود را باور کردند و به کارآفرینان مطرحی تبدیل شدند بهتر از آقایان عمل می کنند و بیزنس های موفقی دارند.
ضرب سکه: دولت تا چه اندازه ای می تواند از بانوان کارآفرین حمایت کند؟
بیگلری: نقش دولت در این رابطه نقش پررنگی است. یعنی اگر دولت حمایت کند قطعاً پیشرفت های زیادی در کارآفرینی حاصل خواهد شد اما مدیریت ها در دولت تا به حال بسیار ضعیف بوده و خیلی راحت از کنار این مسئله عبور می کنند.
دولت یعنی وزارت کار، وزارت صنایع و وزارت کشور باید کارگروه ویژه ای را برای مجموعه کار کارآفرینی تشکیل دهند، ۶۰ درصد این کارگروه از بخش خصوصی و ۴۰ درصد دیگر از بخش دولتی باشد و به یک تفاهمی برسند. در حال حاضر مشکل ما این است که ما در وزارت کار به یک طرح می رسیم اما وقتی با وزارت صنایع مطرح می کنیم کلیت موضوع را رد می کنند و در نتیجه تمام کارآفرینان سرنگون می شوند. متاسفانه وام ها را به افراد خاص می دهند.
ضرب سکه: علاوه بر بهزیستی و کمیته امداد نهادهای دیگری برای حمایت از کارآفرینان وجود دارد؟
بیگلری: کمک های سازمان بهزیستی و کمیته امداد در حدی نیست که کارآفرینان بتوانند کارگاهی را بچرخانند اما اگر کارآفرینان پروژه و کارگاه داشته باشند بانک ها در درجه اول کمک های لازم را خواهند کرد. صندوق کارآفرینی امید به زنان متقاضی کمک می کند، ضمن اینکه ما زنان واجد شرایط را به بانک توسعه تعاون معرفی می کنیم و تا سقف بالایی می توانند از تسهیلات استفاده کنند.
ضرب سکه: راهکار استفاده از تسهیلات برای بانوانی که در ابتدای کارآفرینی قرار دارند و سرمایه ای برای آن ندارند چیست؟
بیگلری: بانوانی که هنوز کاری را شروع نکرده اند می توانند در کلاس های کارآفرینی ما شرکت کنند تا آموزش های اولیه را دریافت کنند. ما برای شروع کار آنها را به بانک معرفی کنیم تا وام دریافت کنند. بانوانی هم که دارای طرح و پروژه هستند باید به بنیاد مراجعه نمایند تا طرح آنها بررسی شود و در صورت تأیید طرح و شرایط فرد، تسهیلات ارائه خواهد شد.
ضرب سکه: وزارت کار چه تسهیلاتی را در اختیار بانوان کارآفرین فاقد سرمایه قرار می دهد؟
گودرزی: در حال حاضر طرح ملی تحت عنوان “طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی” در حال اجراست. این طرح ویژه دانش اموختگان و افرادی است که مدرک دانشگاهی دارند. این افراد در سایت ما ثبت نام می کنند و با ادارات کار موجود در استان ها لینک می شوند. بدین ترتیب فرد دانش آموخته در یک واحد پذیرنده شروع به فعالیت مهارت آموزی می کند و از این طریق جذب می شود.
ممکن است فردی زمان زیادی از مدرک او گذشته و به دلیل سن و سال زیاد مشمول طرح نشود. این فرد در کاریابی های ما ثبت نام می کند و کارشناسان برای این شخص مطابق با رشته شغل مورد نظر را معرفی می کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.