صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / تولید محصولات کشاورزی ایران با همکاری اروپا ۲ برابر می شود
تولید محصولات کشاورزی ایران با همکاری اروپا ۲ برابر می شود

معاون بازرگانی وزارت جهادکشاورزی:

تولید محصولات کشاورزی ایران با همکاری اروپا ۲ برابر می شود

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهادکشاورزی گفت: در صورت توسعه همکاری های ایران و اتحادیه اروپا، تولید محصولات دام، طیور، میوه، سبزی و شیلات در 10 سال آینده تا 2 برابر افزایش می یابد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی اکبر مهرفرد» روز دوشنبه در همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در تهران افزود: صنعت غذایی ما برای پیشرفت به تکنولوژی نیاز دارد؛ گرچه پیشرفت هایی در این زمینه داشته ایم اما همچنان در بازار داخلی و بین المللی موانعی داریم که باید برطرف شود.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: سالانه ۱۲۲ تن محصول کشاورزی در ایران تولید می شود که ۱۵ تا ۱۶ تُن آن محصولات پروتئینی، ۲۲ میلیون تن محصولات باغی مثل میوه و سبزی، شیلات ۲ میلیون تن و ٨٢ میلیون تن محصولات زراعی است.
وی اضافه کرد: ۲۰ هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ فرآوری محصولات داریم که در مجموع ۱۵۰ میلیون تن ظرفیت فرآوری که با ظرفیت خالی مواجه هستند.
مهرفرد استراتژی کشاورزی ایران را در وهله نخست بهره وری آب برشمرد و گفت: توسعه گلخانه ها و تولید سبزیجات، کشت نشائی و استفاده از بذر مناسب برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهادکشاورزی افزود: در دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع هشت میلیارد دلار در بخش بهره وری آب و روش های نوین آبیاری سرمایه گذاری شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در سال های اخیر، در بخش زراعی و تولید گندم با وجود کاهش سطح زیر کشت، افزایش تولید داشته ایم.
به گفته وی، در تولید ماده خشک به ازای یک متر مکعب آب نسبت به سال های گذشته رشد داشته ایم و همچنین در بخش های دیگر همچون جنگل، مرتع و توسعه کشاورزی نیز شاهد توسعه امور هستیم.

** تجارت کشاورزی بین ایران و اروپا سه میلیارد دلار است
مهرفرد گردش مالی بخش کشاورزی ایران و اروپا را بین ۲٫۵ تا ۳ میلیارد دلار در سال برشمرد و گفت: ایران خواهان توسعه روابط تجاری در بخش کشاورزی با اتحادیه اروپا است.
معاون توسعه بازرگانی ایران را یکی از بزرگترین واردکنندگان کالاهای اساسی در جهان برشمرد و تصریح کرد: توسعه کشاورزی سبب شده است در برخی محصولات مازاد تولید و در برخی کالای اساسی همچون ذرت، سویا(دانه و کنجاله) و روغن خام کمبودهایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: به دلیل محدودیت در منابع آب، برای توسعه کشت ذرت که محصولی آب بر است، برنامه ای نداریم بنابراین در این زمینه همچنان واردکننده می مانیم.
وی اضافه کرد: اکنون ٧٠ درصد جو و برنج مورد نیاز ایران از محل تولید داخلی تامین می شود اما در زمینه گوشت ۱۰ تا ۱۵ درصد و انواع بذر سم و کود و ماشین آلات کشاورزی واردات داریم.
مهرفرد گفت: البته ایران در تولید انواع میوه، سبزی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و شیلات با مازاد تولید روبرو بوده و در عین حال در این بخش ها با چالش هایی نیز مواجه است.
وی ایران را از کشورهای صادرکننده خشکبار بویژه خرما و پسته معرفی کرد و افزود: در مجموع با توجه به کمبود آب ظرفیت بزرگ کشاورزی ایران، برای توسعه بالاست.
معاون وزیر جهادکشاورزی توسعه روابط ایران و اروپا را برای بازار در منطقه با اهمیت برشمرد و ادامه داد: ایران با داشتن جمعیت ۸۰ میلیونی و قرار گرفتن در منطقه ای با جمعیت ۳۰۰ میلیون نفر در حوزه آسیای میانه و خلیج فارس و کشورهای عراق و افغانستان با یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری سر و کار دارد.
مهرفرد توسعه زیرساخت ها را دستور کار سمینار امروز عنوان کرد و اظهار داشت: قرار است در زمینه استانداردها، کاهش آلاینده ها و باقیمانده سموم، ردیابی محصولات تا مصرف و توسعه کشت محصولات ارگانیک در قالب انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد با اتحادیه ارپا همکاری کنیم.
وی ادامه داد: این همکاری ها سبب می شود ایرانی ها بدانند چگونه تولیدات خود را با استانداردهای مورد تایید اتحادیه اروپا بسته بندی و صادر کنند که مورد پسند کشورهای اروپا قرار بگیرد.
وی اظهار داشت: می توانیم از اتحادیه اروپا برای عضویت ایران در توسعه تجارت جهانی استفاده کنیم.
مهرفرد افزود: در تلاشیم در زمینه گل و گیاه زینتی مانند فلورای هلند با اتحادیه اروپا روابط تجاری برقرارکنیم تا به یک بازار مناسب محلی و منطقه ای جهانی برسیم.
وی توسعه زنجیره های تولید را یکی از زمینه های مهم همکاری اتحادیه اروپا با ایران دانست و اظهار داشت: این مهم در بخش هایی از اقتصاد کشاورزی ایران توازن ندارد و حلقه های تولید به هم پیوسته نیستند بنابراین این نقص باید در سطح ملی و منطقه ای اصلاح شود.
این مقام مسول در وزارت جهادکشاورزی گفت: در زمینه تولید با فناوری های پیشرفته (های تک) بذر، سم و ماشین آلات کاورزی، مکمل ها، تثبیت کننده ها (استابلایزر) و افزودنی ها در خوراک نیاز به توسعه داریم که تحریم مشکلاتی برای تولید و واردات ما در این خصوص ایجاد کرده است.
مهرفرد ابراز امیدواری کرد با توسعه زمینه های همکاری های ایران و اروپا این موانع برطرف شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، همایش مشترک توسعه همکاری های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا روزهای ٢٨ و ٢٩ آبان ماه در تهران برپاست.
اقتصام**٩١٨۶**۹۱۳۲*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۹۶ درصدی مطالبات چای‌کاران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حبیب جهان ساز از بارگذاری متن قرارداد کارخانجات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.