صفحه اصلی / استان ها / البرز / خانه حیات وحش ایران کوچک شده؟
خانه حیات وحش ایران کوچک شده؟

خانه حیات وحش ایران کوچک شده؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: اغلب پروژه‌های راهسازی بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی برای حفظ گونه‌های وحشی اجرا می‌شود.

یوزپلنگ در پارک توران

فردین حکیمی در گفت ‌و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بسیاری از پروژه‌های راهسازی از دل زیستگاه‌های حیات وحش عبور می‌کند. متاسفانه در اغلب این پروژه‌ها ملاحظات زیست محیطی برای حفظ گونه‌های وحشی انجام نمی‌شود که این امر تلفات تعدادی از این گونه‌ها را در پی دارد.

وی توضیح داد: وقتی جاده‌ای زده می‌شود باید تابلوهای هشدار مبنی بر تردد گونه‌های حیات وحش نصب و زیرگذر و روگذر برای عبور و مرور این گونه‌ها احداث شود. وقتی جاده‌ای زده می‌شود زیستگاه حیات وحش را دو تکه می‌کند که این امر به عاملی محدود کننده برای حیات گونه‌های جانوری تبدیل می‌شود.

وی اظهار کرد: با احداث جاده، قلمرو گونه‌های جانوری محدود می‌شود و دیگر نمی‌توانند در محیط زندگی شناخته شده خود تردد کنند.

حکیمی خاطرنشان کرد: عبور خودروهای عبوری از جاده هر سال باعث تلف شدن تعدادی از گونه‌های جانوری در همه استان‌ها می‌شود.

مدیرکل محیط زیست البرز توضیح داد: سال پیش در البرز یک قلاد خرس، چند سمور سنگی، تعدادی شغال، گرگ و گونه‌های دیگر بر اثر برخورد با خودرو تلف شدند.

وی ادامه داد: محیط زیست تذکرات لازم را به مجریان پروژه‌های راهسازی می‌دهد و طی چند سال گذشته این حساسیت چند برابر شده است.

وی گفت: در برخی جاده‌ها مثل کرج چالوس که از قبل احداث شده باید تابلوهای هشدار برای رانندگان نصب شود تا در زمان تردد مراقب گونه‌های عبوری باشند، به خصوص در فصل سرما که گونه‌ها برای فرار از سرما و جبران کمبود مواد غدایی به حاشیه روستاها و در کنار جاده‌ها می‌آیند باید بیش از روزهای دیگر سال احتیاط کرد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سبد کالا

توزیع ۲ هزار سبد کالا در مناطق حاشیه‌نشین کرج

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد محمدی فرد اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.