صفحه اصلی / استان ها / زنجان / مسمومیت ۱۴ زنجانی با گاز مونوکسیدکربن در هفته گذشته
مسمومیت ۱۴ زنجانی با گاز مونوکسیدکربن در هفته گذشته

مسمومیت ۱۴ زنجانی با گاز مونوکسیدکربن در هفته گذشته

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان گفت: 14 مورد مسمومیت با گاز مونو کسید کربن در هفته گذشته در استان گزارش شد.

مسمومیت

اصغر  جعفری‌روحی در گفت‌وگو با ایسنا، از  14 مورد مسمومیت با مونوکسید کربن در هفته گذشته خبر داد و اظهارکرد: ۶ نفر از این مسمومین آقا و ۵ نفر خانم بودند که ۳ کودک نیز جزو مسمومین مونوکسیدکربن در هفته گذشته بودند.

این مسئول ادامه داد: همه بیماران پس از اقدامات درمانی پیش‌بیمارستانی توسط اورژانس جهت ادامه درمان به مراکز درمانی اعزام شدند.

وی افزود: بیشتر مسمومیت‌ها با علت نصب غیراصولی و به‌ واسطه وسایل گرمایشی بوده است، یک مورد هم به علت استفاده از ذغال جهت گرمایش بوده که این مورد معمولا در روستاها اتفاق می‌افتد.

جعفری‌روحی با اشاره به علایم مسمومیت با مونوکسید کربن، تصریح کرد:  علایم این نوع مسمومیت، سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است و در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی، افراد خردسال و نوزادان، مادران باردار و افراد با بیماری‌های تنفسی ممکن است با شدت بیشتر اتفاق بیافتد.

وی در رابطه با راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با این گاز، گفت: از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید. همچنین استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند و قراردادن لوله بخاری داخل سطل آب کاملا خطرناک و باعث مسمومیت خواهد شد و هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

این مسئول اظهار کرد: از روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جداً خودداری کنید و رانندگان وسایل نقلیه سنگین، از روشن کردن گاز پیک‌نیک در اتاقک وسیله نقلیه خود جهت استراحت و خواب جدا خودداری کنند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان زنجان با اشاره به نحوه عملکرد در برخورد با موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، یادآور شد: سریعا فرد را از محیط خارج کرده و لباس‌های تنگ فرد را درآورده و یقه بیمار را باز کنید؛ سپس فورا با اورژانس تماس بگیرید و وضعیت مصدوم، تعداد و آدرس دقیق را با خونسردی اعلام کنید.

این مسئول خاطرنشان کرد: علائم حیاتی مصدومان را کنترل و از باز بودن راه‌های هوایی مصدوم اطمینان حاصل کنید و فراموش نکنید که مواد خوراکی و آشامیدنی به مصدوم ندهید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان

عملکرد حوزه فرهنگ و هنر در پساکرونا نمایان خواهد شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, فاطمه کرباسی شامگاه روز گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.