صفحه اصلی / سیاسی / دولت / زمان شکل‌گیری نظام منطقه‌ای تازه‌ای فرا رسیده است
زمان شکل‌گیری نظام منطقه‌ای تازه‌ای فرا رسیده است

رئیس جمهور عراق:

زمان شکل‌گیری نظام منطقه‌ای تازه‌ای فرا رسیده است

رئیس جمهور عراق با اشاره به اینکه زمان آن فرا رسیده است که نظام منطقه‌ای تازه‌ای شکل بگیرد، گفت: ایران در این نظام جدید منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد. عراق هم باید نقش مهم و محوری در این نظام داشته باشد.

برهم صالح

به گزارش کسب و کار نیوز، برهم صالح در نشست خبری مشترک خود با حسن روحانی با بیان اینکه من پیام روشنی از بغداد آورده‌ام، اظهار کرد: ما در عراق اهمیت روابط با ایران را به خوبی درک می‌کنیم. روابط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور ریشه در تاریخ دارد و دو ملت همسایه و مسلمان ایران و عراق پیوندهای عمیقی با یکدیگر دارند و شرایط جغرافیایی و مرز مشترک هم این پیوندها را تقویت کرده است.

وی ادامه داد: دو ملت ایران و عراق در بسیاری از حوادث منطقه نقش داشته‌اند. ما حمایت‌های ایران از مردم عراق را در دوران مبارزه با استبداد صدام  فراموش نمی‌کنیم. ما مواضع ایران در مبارزه اخیرمان با تروریسم را فراموش نمی‌کنیم. ایران با حمایت از ما، نقش بزرگی در شکست تروریسم داشت.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه ما اهمیت فراوانی برای پیوندهای مشترک بر روابط دو کشور داریم، تاکید کرد: ما خواستار این هستیم که روابط دو کشور به شرایط بهتری برسد. شرایط بهتر آن چیزی که دو ملت ایران و عراق و تمام ملت‌های منطقه شایسته آن هستند. بعد از شکست نظامی داعش، امروز عراق در پیش روی خود مسئله‌ بازسازی و تقویت ثبات سیاسی را دارد. تحقق این اهداف نیازمند برنامه‌های اصلاحی سیاسی و اقتصادی است.

صالح با تاکید بر اینکه منطقه به یک فضای باثبات نیاز دارد، گفت: زمان آن فرا رسیده است که نظام منطقه‌ای تازه‌ای شکل گرفته که مدافع مردم منطقه باشد. ما برای ایران در این نظام جدید منطقه‌ای اهمیت زیادی قائلیم. عراق هم در این نظام جدید باید نقش مهم و محوری داشته باشد. عراق باید به عرصه‌ای برای اشتراک منافع ملت‌های منطقه تبدیل شود، نه آنکه میدانی برای کشمکش‌های اراده‌های متناقض باشد. نظام جدید منطقه‌ای باید مبتنی بر همگرایی سیاسی و همکاری دولت‌ها و ملت‌های منطقه‌ای باشد. در نظام  جدید منطقه‌ای باید استقلال و حاکمیت کشورها محترم شمرده شود و منافع ملت‌ها و کشورها باید بر هر ملاحظه‌ای مقدم شمرده شود

وی خاطرنشان کرد: بر ضرورت تقویت روابط دوجانبه میان ایران و عراق تاکید داریم. از وزارت خارجه و کمیته‌های مرتبط با وزارت صنعت درخواست کرده‌ایم روابط خود را با ایران گسترش دهیم تا همکاری‌های تجاری مشترک میان دو کشور افزایش یابد. ایجاد مناطق تجاری آزاد مرزی برای ما اهمیت بسیاری دارد. گسترش راه‌آهن نیز علاوه بر اینکه کمک بزرگی برای جابه‌جایی زائران می‌کند، زیرساخت‌های لازم برای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را مهیا می‌سازد. امیدوارم از خلال اجرای پروژه‌های راه‌آهن در عراق، فضایی ایجاد شود تا عراق نقش فراتری در منطقه ایفا کرده و زمینه‌های ارتباط با کشورهای منطقه را فراهم کند.

صالح تاکید کرد: همکاری‌های زیست‌محیطی بسیار مهم است و در این زمینه دولت ایران و عراق با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

رئیس جمهور عراق با بیان اینکه ما اصول ثابت و امور متغیر داریم، تاکید کرد: اصول ثابت ما کاملا روشن است یعنی تقویت روابط دو ملت و دولت ایران و عراق.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

دولت مسئله اشتغال را با جدیت دنبال می‌کند/آمار بیکاری کاهشی است

به گزارش کسب و کار نیوز، «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در جشن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.