صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / تنگنای آسمان در نقش‌جهان
تنگنای آسمان در نقش‌جهان

تنگنای آسمان در نقش‌جهان

نمایشگاه نقاشی مروری بر آثار «فاطمه ‌راهیل قوامی» با عنوان «تنگنای آسمان»، در مرکز هنرپژوهی نقش‌جهان برگزار ‌شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «تنگنای آسمان» را می توان یک تجربه رئالیسم اکسپرسیونیستی نام برد در جایی که احساس و عواطف از مسیر خیال، رنگ واقعیت به خود می گیرد.
رئالیسم، به معنای اصالت واقعیت خارجی و واقع‌گرایی، شیوه‌ای است که در آن هنرمند اشیاء و موجودات را آن گونه که هستند، بازنمایی می‌کند و اکسپرسیونیسم به سبکی گفته می‌شود که در آن درون‌گرایی و بیان احساسات و عواطف درونی هنرمند، هدف خلق اثر هنری است و به بیانی دیگر در آثار اکسپرسیونیسم، روح، حس و بیان بسیار پررنگ است.
در رئالیسم اکسپرسیونیستی، که سبک به کار گرفته شده در کارهای راهیل قوامی است، مخاطب نمی‌تواند به آنها به چشم یک صحنه بازنمایی شدۀ تنها نگاه کند و در واقع، بازنمایی آن چیزی است که در جهان بیرون تجربه کرده و تاثیر اکسپرسیونیستی نیز به آن اضافه شده است.
نمایشگاه «تنگنای آسمان»، شامل ۳۳ اثر در تکنیک‌های رنگ روغن و مدادرنگی روی بوم و مقوا است و همچنین قوامی در این طراحی‌ها، تکنیک مدادکنته و ذغال روی کاغذ را به کار گرفته است.
قوامی درباره کارش می‌گوید: «پارچه‌های بوم و کلاف لازم برای خلق اثر هنری را خودم می سازم .پارچه خام را در متراژ بالا تهیه می‌کنم و روی آن را لایه‌های متعدد جسو (ماده‌ای که روی پارچه زده می‌شود تا پارچه را آماده کار کند) می‌زنم. برای کلاف، چوب‌هایی با اندازه‌های مشخص را از بازار چوب تهیه می‌کنم، اما آن را نمی‌سازم؛ بلکه اول روی پارچه بوم که هنوز نصب نشده یک مرحله از نقاشی را می‌کشم و سپس برای اندازه کلاف بوم تصمیم می‌گیرم. هر نقاشی خانه خودش را می‌خواهد و من از قبل خانه و قاب آماده‌ای را به آن تحمیل نمی‌کنم. با این وجود، سرزمین خانه را می‌شناسم و می‌دانم کجا بنایش کنم.»
وی که از سال ۱۳۷۵ به طور جدی به عرصه هنر نقاشی پا گذاشته و سال‌ها به تدریس نقاشی مشغول است و خلق اثر هنری مطلوب را تنها منوط به خود هنرمند می‌داند.
وی درباره نگاه خود به هنر نوشته است: «خویشتن درونی و وجودی هر انسان است که از طریق آن با هستی ارتباط می‌گیرد و آن را معنا می‌کند و به خویشتن وجودی و خالص خود باز می‌گردد؛ خویشتنی که اصل وجودی اوست و فقط به واسطه آن است که می‌تواند کار هنری به معنای دقیق هنری انجام دهد. در واقع، کار هنری نوعی لایه‌برداری از خویشتن است.»
قوامی، نقاش، پژوهشگر و دانشجوی دکتری پژوهش‌هنر، تاکنون در نمایشگاه‌های متعدد گروهی و انفرادی آثار خود را در معرض دید علاقه‌مندان نقاشی قرارداده‌ است.
این هنرمند، فعالیت‌های بسیاری از جمله همکاری با سازمان سمت، به عنوان مشاورگروه هنر، را در کارنامه هنری و پژوهشی خود دارد.
نمایشگاه نقاشی «تنگنای آسمان»، به همت مرکز هنرپژوهی نقش جهان برگزار شده است و تا ۱۵ آذرماه همه روزه به جز جمعه‌ها میزبان علاقه‌مندان هنرهای تجسمی خواهد بود.
فراهنگ**۹۰۳۱**

همچنین مطالعه کنید:

روایات یک شب تلخ: داستان روز تولد دیدار

دقیقا یکی از شب های گرم مردادماه ۹۸ بود، حدودهای ساعت ۱۰ شب، که صدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.