صفحه اصلی / استان ها / کرمان / خبر خوش برای پسته‌داران در راه است
خبر خوش برای پسته‌داران در راه است

خبر خوش برای پسته‌داران در راه است

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان با بیان این مطلب که سال آینده استان کرمان همانند گذشته رتبه نخست تولید پسته را کسب خواهد کرد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده نسبتا سال خوبی برای پسته‌داران باشد.

پسته‌کاران

“عباس سعیدی” با حضور در غرفه ایسنا در چهارمین نمایشگاه مطبوعات و رسانه استان کرمان با اشاره به تغییر اقلیم در چند سال اخیر، گفت: تاثیرات تغییر اقلیم در بخش کشاورزی به صورت محسوس دیده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که تغییر اقلیم باعث افزایش دما و کاهش بارندگی شده است، تصریح کرد: سال گذشته، سال سخت برای کشاورزی و دامپروری استان کرمان بود که بیش از ۸۵ درصد استان با خشکسالی شدید مواجه بود.

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان، یکی از قطب‌های کشاورزی کشور را استان کرمان دانست و بیان کرد: در استان کرمان بیش از ۶٫۵ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی استان کرمان است که حدود ۱۸ میلیارد تومان براساس قیمت قبل ارزش محصولات کشاورزی استان است.

وی به بحرانی که در سال گذشته بخش کشاورزی استان با آن دست و پنجه نرم کرد، اشاره کرد و افزود: گرمای بیش از حد در فروردین‌ماه سال گذشته و نوسانات دمای بهمن و اسفندماه سال ۹۶ متاسفانه باعث شد که بیش از ۹۰ درصد پسته استان از بین رفت و از ۹۰ هزار تن تولید پسته که پیش‌بینی‌شده بود حدود ۱۰ هزار تن پسته برداشت کردیم و مابقی به دلیل تغییر اقلیم از بین رفت.

سعیدی ادامه داد: در اثر سرمای ۲۹، ۳۰ و ۳۱ فروردین سال گذشته حدود ۱۸ هزار تن گردوی استان از بین رفت و متاسفانه افزایش دما در تیر و مردادماه نیز حدود ۳۰ هزار تن خرمای استان از بین رفت، ضمن آنکه خشکسالی باعث خشک شدن و کم آب شدن قنوات زیادی در استان شد.

وی از تاثیر تغییر اقلیم بر روی بخش دامپروری سخن به میان آورد و عنوان کرد: تغییر اقلیم و خشکسالی‌ها خسارات زیادی به حوزه دامپروری و عشایری استان وارد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان کرمان بیان کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان امسال فقط به پسته استان خسارت وارد شد، هم‌چنین به مراتع، باغات گردو، خرما، دام و … خسارات زیادی وارد شد.

وی به اقدامات دولت برای کمک به کشاورزان اشاره و اظهار کرد: دولت مصوبه‌ای تحت عنوان تمدید وام‌های کشاورزان هم‌چنین سود و دیرکرد وام‌ها را باید بانک‌ها ببخشند، ضمن آن‌که آبرسانی سیار به عشایران، تامین علوفه دام و … از جمله اقدامات دولت در این زمینه بوده است.

سعیدی با بیان این مطلب که سال آینده استان کرمان همانند گذشته رتبه نخست تولید پسته را کسب خواهد کرد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده نسبتا سال خوبی برای پسته‌داران است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کلزا

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن دانه‌های روغنی از مزارع استان کرمان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “عباس سعیدی” در جریان برداشت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.