صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / تولید زعفران در یکی از روستاهای کرمانشاه
تولید زعفران در یکی از روستاهای کرمانشاه

سود طلای سرخ را به بیگانگان ندهیم!

تولید زعفران در یکی از روستاهای کرمانشاه

در استان کرمانشاه کشت زعفران طی سالیان اخیر در سطح استان رواج یافته است ولی تولید این محصول به صورت برجسته‌تر در روستای شاهینی که در محدوده جاده اصلی کرمانشاه به سمت کامیاران و اورامانات واقع شده، بیشتر دیده می‌شود.

"فصل زعفرانی"

به گزارش کسب و کار نیوز، کشاورزی در کشور ما سابقه طولانی و دیرینه‌ای دارد و به دلیل ارتباط تنگاتنگ با تامین غذای انسان، یک فعالیت استراتژیک شناخته می‌شود؛ با این وجود در سالهای گذشته بحران آب، بخش اعظمی از فعالیتهای کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.با توجه به آن که در شرایط حاضر بسیاری از مناطق کشور با معضل کم آبی و خشکسالی روبه رو است، کشت محصولاتی نظیر زعفران علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و رفع بیکاری در مناطق محروم و روستایی، صرفه اقتصادی بالایی به لحاظ صادرات و ارزآوری برای کشور دارد.محصول استراتژیک زعفران علاوه بر مصرف در صنایع غذایی یک گیاه دارویی هم هست که در مناطق خشک عمل می آید و در صورت فراهم شدن امکانات و شرایط لازم در کشت و فراوری می‌تواند جایگزین مناسبی برای محصولاتی باشد که نیاز به آب بیشتری دارند.

به گفته دبیر ستاد گیاهان دارویی با وجود آن که ۹۲ درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود ولی این محصول به صورت خام صادر می‌شود در حالی که می‌توانیم با فرآوری آن ارزش افزوده بالاتری کسب کنیم. معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز وجود کشاورزان خرد و نبود نقدینگی را دو چالش پیش روی تولید زعفران عنوان کرده و می‌گوید: تشکل‌های کشاورزی باید کمک کنند کارگاه‌هایی درست شود که با انتقال دانش و فناوری زمینه تولید و فراوری زعفران در داخل به شکل مطلوبی صورت گیرد.در طرح پشتیبان صندوق کارآفرینی امید که طی سالهای اخیر گسترش قابل توجهی داشته، فرد پشتیبان با حمایت از تولیدکنندگان خرد، ضمن ارائه مواد اولیه به آنها برای تکمیل تولید و بسته‌بندی کالاهای تولیدی تلاش کرده و در فروش محصولات نیز دخالت دارد.

بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی، صادرات زعفران ایران در سال جاری با افزایش ۵۵ درصدی همراه بوده است. هم‌اکنون زعفران ایران به بیش از ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود و کشورهای امارات، اسپانیا، چین، هندوستان و آلمان عمده‌ترین متقاضیان زعفران ایرانی به شمار می‌روند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرتضوی: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اموال صندوق‌های بازنشستگی بازگردانده شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.