صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم توجه به کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی
لزوم توجه به کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد

لزوم توجه به کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت گفت: توجه بیشتر به کیفیت دستاوردهای پژوهشی و اخلاق علمی می‌تواند تحقق اهداف کمی پیش‌بینی‌شده در برنامه راهبردی این دانشگاه را بیمه کند.

استقبال و و پذیرش دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علم و صنعت

تورج محمدی در گفت‌وگویی با ایسنا، در ارتباط با فعالیت‌های پژوهشی و برنامه راهبردی این دانشگاه در سال‌های گذشته متذکر شد: برنامه راهبردی دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه پژوهش بر سه محور پژوهش‌های بنیادی و توسعه‌ای، پژوهش‌های کاربردی و ارتباط با صنعت و توسعه فناوری، تجاری‌سازی و کارآفرینی متمرکز است.

وی افزود: طبق برنامه، سیاست‌های اصلی پیش‌بینی شده در این دانشگاه شامل نگاه کیفی به مقوله پژوهش و هدایت آن به سمت تولید ثروت، اهتمام به کارآفرینی مبتنی بر فناوری و فناوری مبتنی بر پژوهش و آموزش و نیز توسعه پژوهش و فناوری گروهی و شبکه‌ای است.

محمدی متذکر شد: در این راستا حمایت از پژوهش و فناوری پاسخگو به نیاز کشور، توسعه شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی بر اساس مسأله محوری و توسعه و روزآمدسازی زیرساخت های پژوهشی برای حضور در عرصه‌های کلان ملی و در سطح بین‌المللی و نهایتا ارتقاء جایگاه و موقعیت ملی و بین‌المللی دانشگاه و سرآمدی در تولید علم و ایفای نقش مرجعیت علمی در فناوری‌های نو و مرزهای دانش، مورد تأکید دانشگاه در حوزه پژوهش هستند.

وی همچنین معاونت پژوهش و فناوری را به عنوان یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌های ستادی دانشگاه برشمرد و گفت: این معاونت در زمینه گسترش پژوهش‌های بنیادین، کاربردی و ارائه خدمات علمی و مشاوره ای در جهت رفع نیازهای علمی – صنعتی جامعه و ارتقاء جایگاه و موقعیت ملی و بین المللی دانشگاه و سرآمدی در تولید علم و فناوری فعالیت می‌کند.

محمدی همچنین اظهار کرد:فعالیت‌های گروهی و رسالت قطب‌های علمی بیشتر باید موردتوجه قرار گیرد. تجهیز آزمایشگاه مرکزی و ساماندهی نحوه ارائه خدمات آزمایشگاهی موجود در دانشکده‌ها بدون شک می‌تواند موجبات رشد فعالیت‌های کیفی را فراهم سازد. همچنین توسعه تعاملات دانشگاه با صنایع مختلف و تشکیل گروه‌های پژوهشی به‌منظور پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور در کنار شکل‌گیری قطب‌های فناوری می‌تواند دانشگاه را در دستیابی به اهداف کمی برنامه و به انجام رساندن رسالت خودیاری کند.

وی گفت:استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود می‌تواند بسیاری از طرح‌های کلان ملی را به انجام رساند. در این راستا آشنا سازی بیشتر اعضای محترم هیات علمی با مفاهیم فناوری و تجاری‌سازی و ارائه خدماتی نظیر نمونه‌سازی سریع و بازارچه فناوری که هم‌اکنون در فن راه دانشگاه قابل‌عرضه هستند می‌تواند مسیر دانشگاه را برای انتقال از دانشگاه نسل دوم (پژوهشی) به دانشگاه نسل سوم (کارآفرین) هموار سازد.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت همچنین متذکر شد: تصویب آئین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی در هیات امنای دانشگاه نشان از عزم جدی دانشگاه برای ورود به عرصه کارآفرینی و تلاش برای ایفای نقشی تأثیرگذارتر از گذشته در بهبود زندگی مردمان این مرز و بوم دارد و در این‌ ارتباط افزایش ظرفیت استقرار شرکت‌های دانشگاهیان علم و صنعت ایران در مرکز رشد دانشگاه به‌طورجدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی و بهره‌گیری از بزرگ‌ترین مرکز اسناد علمی و اطلاع‌رسانی شرق تهران و ارائه خدمات موردنیاز پژوهشگران از قبیل دستیابی به بانک‌های اطلاعاتی و در اختیار قرار دادن پهنای باند متناسب با نیاز ایشان به‌منظور دسترسی آسان و گسترده به منابع علمی جهان بدون شک می‌تواند دانشگاه را در رسیدن به اهداف کمی برنامه راهبردی یاری کند.

محمدی ادامه داد: انتشاریافته‌های علمی در ابعاد ملی و بین‌المللی نیز در برنامه راهبردی دانشگاه هدف‌گذاری شده است که شامل حمایت از چاپ کتب علمی تألیف شده اعضای محترم هیات علمی، توسط انتشارات دانشگاه یا انتشارات معتبر بین‌المللی می‌شود. همچنین ارتقای جایگاه مجلات علمی دانشگاه و نمایه کردن آن‌ها در صحنه‌های بین‌المللی که می‌تواند به عرضه مؤثرتر یافته‌های علمی منجر شود نیز مورد هدف‌گذاری قرارگرفته است. تحقق برنامه‌ها می‌تواند جایگاه دانشگاه را در سطح ملی و بین‌المللی ارتقا دهد و نقش دانشگاه را در توسعه پایدار جهانی غیرقابل انکار سازد.
 

وی درباره وضعیت پژوهشی دانشگاه و مقایسه آن با دانشگاه های هم سطح از منظر تعداد مقالات، تفاهم نامه های همکاری صنعتی و پژوهشی و، توضیح داد: دانشگاه علم و صنعت ایران در سال ۲۰۱۹ موفق به کسب رتبه سوم در بین دانشگاه‌های کشور و قرار گرفتن در جمع ۶۵۰-۶۰۱ دانشگاه برتر جهان با توجه به گزارش پایگاه‌ رتبه‌بندی کیو اس  و همچین کسب رتبه چهارم در بین دانشگاه‌های کشور و قرار گرفتن در جمع ۸۰۰۰-۶۰۱ دانشگاه برتر جهان با توجه به گزارش پایگاه‌های رتبه‌بندی تایمز شد.

وی ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه های موضوعی مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و متالورژی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی اتوماسیون، مهندسی علم و فناوری ابزار آلات، مهندسی کامپیوتر،   مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی انرژی، مهندسی حمل و نقل در سال ۲۰۱۸ در رتبه بندی موضوعی شانگهای در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است.

معاون پژوهشی این دانشگاه افزود: مطابق با اعلام پایگاه ۱۶، ESI نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در زمره یک درصد برتر دانشمندان و نخبگان علمی جهان قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و ارتقای جایگاه موجود ضرورت برنامه‌ریزی گسترده‌ای را ایجاب میکند، گفت: این مهم بدون هماهنگی کامل میان دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه با حوزه معاونت پژوهش و فناوری امکان‌پذیر نیست و تعامل هر چه سازنده‌تر موجبات هم‌افزایی بیشتر را فراهم می‌آورد.
 

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سئوال که معاونت پژوهشی برای ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه چه برنامه‌هایی دارد، اظهار کرد: سرآمدی در علم و فناوری و پیشرو بودن در کارآفرینی دانش بنیان، شعار دانشگاه است و برنامه‌های دانشگاه حول این شعار شکل گرفته است. همچنین نقش کارآفرینی در حوزه بین الملل، مهارت افزایی، اشتغال فارغ التحصیلان نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
 

وی در ارتباط با اینکه پژوهش‌های انجام شده یا در دست اقدام در دانشگاه تا چه اندازه مبتنی بر نیاز کشور است، گفت: دانشگاه در این زمینه هدف‌های خوبی داشته است و در این رابطه می‌توان به طرح‌هایی چون ماهواره، توربین گاز و اندازه‌گیری سیالات اشاره کرد. به منظور پاسخ گویی به نیاز های کشور ۱۳ دفتر توسعه تعاملات با صنایع مختلف در دانشگاه فعالیت می‌کنند.
 

محمدی همچنین متذکر شد: ماموریت اصلی مراکز رشد ایجاد فضای مناسب جهت تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه و حمایت از توسعه کسب و کارهای دانش بنیان است. مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران با ارایه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال صاحب ایده در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری پشتیبانی می‌کند.

وی ادامه داد: مراکز رشد معمولا” در کنار یک مرکز پژوهشی یا دانشگاهی تاسیس می‌شوند تا خدمات پشتیبانی برای پرورش یک نوآوری یا یک اختراع جهت تبدیل شدن به یک شرکت صنعتی را  ارائه کنند. در سرتاسر جهان این نکته پذیرفته شده است که مراکز رشد ابزارهای مطمئنی برای تبدیل نوآوری‌ها و دستاوردهای پژوهشی به محصولات تجاری و نیز ترغیب کارآفرینی و توسعه فناوری به ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته هستند.

معاون پژوهشی این دانشگاه افزود:در حال حاضر ۳۱ واحد فناور با ایده های محوری مبتنی بر دانش در این مرکز مستقرند که تعداد ۹ واحد فناور در مرحله‌ی دانش بنیان هستند، ۱۹ واحد فناور در مرحله رشد و  ۳ واحد دیگر در مرحله پیش رشد قرار دارند. همچنین در سال‌های اخیر امکان حضور مجازی واحدهای فناور تاسیس شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه در مرکز رشد فراهم شده و در حال حاضر دو شرکت به صورت مجازی از خدمات این مجموعه بهره مند می‌شوند.

 وی در ارتباط با اینکه دانشگاه در توسعه فناوری و کاربردی کردن فعالیت‌های پژوهشی چه اقدامانتی داشته و در این خصوص چه تعاملاتی با سایر نهادها و صنایع صورت گرفته است، توضیح داد: ساماندهی مراکز پژوهشی و توانمندسازی و خود اتکایی مالی دانشگاه از طریق رشد جهشی پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای از اولویت هاست. دانشگاه با عقد تفاهم نامه با کارگزاری ها و شتاب دهندگان سعی کرده است فناوری‌های دانشگاه را شناسایی و با توانمند سازی فناوری و رشد کیفی محصولات، سطح آمادگی و بلوغ فناوری را ارتقاء دهد و برای صنایع و نهادهای جامعه، دستاوردهای پژوهشی را عرضه کند.
محمدی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره
برنامه‌های دانشگاه علم و صنعت برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه و حمایت از استارت آپ‌های داخل دانشگاه، اظهار کرد: تمرکز بر حوزه‌های پژوهشی نوظهور و پیشرو از اولویت‌های دانشگاه است و با راه اندازی فن راه دانشگاه متشکل از کلینیک اقتصادی و مرکز ایده تا عمل (ساخت نمونه اولیه) که بستری برای حمایت از ایده‌های خلاقانه و ایده‌های منتهی به ثبت اختراع می‌شود سعی شده است از صاحبان ایده و استارت آپ ها حمایت شود. برنامه ریزی و اقدام اجرایی برای راه اندازی مراکز نوآوری در کارگاه درودگری و نیز مرکز انتشارات قدیم و هم چنین کتابخانه‌های اقماری دانشگاه جهت تشکیل هسته های فناور و ارائه خدمات اولیه به آنها جهت رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنها از این دست محسوب می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.