صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / عملکرد تولید زعفران خراسان شمالی ۲ برابر کشور است
عملکرد تولید زعفران خراسان شمالی ۲ برابر کشور است

عملکرد تولید زعفران خراسان شمالی ۲ برابر کشور است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین عملکرد تولید زعفران در این استان 6.2 کیلوگرم در هکتار است که این رقم حدود 2 برابر میانگین کشوری آن است.

محمدعلی شریکیان روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از خراسان شمالی، اصفهان با متوسط عملکرد ۵٫۷ کیلوگرم و کرمان با تولید ۴٫۳ کیلوگرم زعفران در هکتار در رده های دوم و سوم این شاخص هستند.
وی گفت: بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت زعفران در ۲۸ استان کشور ۱۰۵ هزار و ۲۷۰ هکتار با میزان تولید ۳۳۶ تن و میانگین عملکرد ۳٫۳ کیلوگرم در هکتار است.
وی افزود: سرانه مصرف زعفران کشور هفت دهم گرم در سال است و ایران با مصرف سالانه ۶۰ تن زعفران، مقام نخست جهان را در مصرف طلای سرخ دارد.
شریکیان اظهار داشت: زعفران گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی است که برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و زمان نیاز آن به آب فصلی از سال است که دیگر محصولات به آب نیازی نداشته یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی شوند.
وی گفت: سطح کشت زعفران جهان ۱۱۶ هزار و ۹۸۸ هکتار با تولید ۳۷۸ تن است، کشورهای تولید کننده زعفران شامل ایران با مساحت ۱۰۵ هزار و ۲۷۰ هکتار و تولید ۳۳۶ تن، هند با پنج هزار و ۷۰۷ هکتار و تولید ۲۲ تن و یونان با مساحت یکهزار و ۸۰۰ هکتار و تولید ۷٫۲ تن است.
وی اظهار داشت: ایران ۹۰ درصد از سطح زیر کشت و ۸۹ درصد تولید محصول زعفران را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: خراسان رضوی با کشت ۸۲ هزار و ۷۱۲ هکتار و تولید ۲۵۷٫۶ تن رتبه اول کشور را دارد، خراسان جنوبی با کشت ۱۵ هزار و ۷۵۴ هکتار و تولید ۵۱٫۱ تن دوم است و خراسان شمالی با کشت ۲ هزار و ۱۹۰ هکتار و تولید ۸٫۸ تن در رده سوم کشور قرار دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در ۲ دهه اخیر توسعه کشت و تولید زعفران روند صعودی داشته بطوری که از سطح ۳۴۳ هکتار سال ۸۶ به ۲ هزار و ۷۵۰ هکتار در سال ۹۶ رسیده است.
شریکیان اظهار داشت: ارزش اقتصادی محصول تولیدی زعفران استان حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که تقریبا ۱۵ درصد ارزش اقتصادی تولیدات محصولات باغی استان را شامل می شود که در سال جاری سطح کشت زعفران استان ۴۷۰ هکتار افزایش یافته است.
وی سطح کنونی زیر کشت زعفران استان را سه هزار و ۲۲۰ هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود از این سطح ۱۵ تن زعفران برداشت شود.
وی گفت: زعفران در هشت شهرستان استان کشت و کار می شود و فاروج با کشت یکهزار و ۹۵۰ هکتار و تولید سالانه حدود ۹٫۶ تن رتبه اول را دارد و اسفراین و شیروان در رتبه های دوم و سوم تولید قرار دارند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: شرایط مناسب اقلیمی، سازگاری، نیاز آبی کم، عملکرد و درآمد اقتصادی مناسب، ارتقای دانش فنی زعفران کاران و سهولت نگهداری آن از عوامل مهم توسعه این محصول صادراتی در استان است.
شریکیان گفت: کشت و تولید زعفران اشتغال خوبی ایجاد می کند به طوری که هر یک هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری، یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می کند.
وی افزود: در استان سه واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت ۲٫۱ تن زعفران خشک در سال مشغول فعالیت است که نیازمند ۱۴۰٫۷ تن ماده اولیه یا گل تر است که این سه واحد ۱۹ نفر اشتغال دائم را ایجاد کرده است.
شریکیان افزود: اجرای طرح توسعه زنجیره ارزش زعفران از طریق کشاورزی قراردادی، توزیع نهاده های کشاورزی، تامین ادوات الگویی کشت، معرفی بهره برداران برای دریافت تسهیلات خرید ادوات کشاورزی و پرداخت تسهیلات برای توسعه کشت زعفران از اقدامات این سازمان است.
خراسان شمالی ۳۴۴ هزار عرصه کشاورزی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.
۳۰۰۷/۵۱۳۲

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ۳ماهه ایران و چین از ۴ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.