صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در کشورمهیاست
شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در کشورمهیاست

شرایط لازم برای انجام کشت پائیزه در کشورمهیاست

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: حسب تکالیف قانونی عمده تمرکز این وزارتخانه برکشت مناسب، دقیق و تدارک کافی نهاده ها از جمله بذر، کود، آفت کش ها و مکانیزاسیون برای کشت پائیزه است.

به گزارش کسب و کار نیوز، عباس کشاورز روز پنجشنبه در نخستین جشنواره ملی خرما در بوشهر افزود: کشت گندم، جو، چغندر پاییزه و کلزا در سطح خوبی است به گونه ای که کشت دانه های روغنی امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد نشان می دهد.
وی بیان کرد: همچنین برنامه تولید سبزی و صیفی در مناطق جنوبی کشور شامل بوشهر، هرمزگان، جیرفت، کهنوج و سیستان و بلوچستان به خوبی پیش می رود و سهم هر یک از استان ها به صورت جداگانه مشخص شده است.
کشاورز اضافه کرد: در زمان حاضر کشاورزان در دسترسی به بذر و کود مشکلی ندارند و همه چیز با کیفیت عالی و به اندازه مناسب در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
وی در رابطه با الگوی کشت اظهار داشت: الگوی کشت ملی تهیه و بحث های کارشناسی آن در حد کلان انجام شده و پیش از این نیز تناسب اراضی و اقلیم برای محصولات ارزیابی و اسناد بالادستی مهمی تهیه و به زودی دراستانها آغازمی شود.
کشاورز توسعه گلخانه ها را از برنامه های مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: درهمین راستا دولت اعتبارات ارزان و مناسبی به گلخانه داران پرداخت و مورد حمایت دولت هستند.
وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده امسال سه هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه در سطح کشور احداث می شود که از این میزان در نیمه نخست سال هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه درکشور احداث شده است.
معاون زراعت وزیرجهاد کشاورزی در خصوص خرما گفت: سطح زیر کشت نخیلات کشور ۲۵۰ هزار هکتار با ۹۳ واریته محلی و منطقه ای است که از این تعداد ۱۶ رقم تجاری و پنج رقم بیشتر در عرصه صادرات است.
وی با اشاره به ارزش اقتصادی و صادراتی محصول خرما و پسته در کشور افزود: در دهه ۷۰ همه ارقام خارجی مورد نیاز وارد کشور و براساس ظرفیت هر منطقه امکان سنجی شدند برهمین اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی معرفی و حمایت از تکثیر ارقام اقتصادی جدید است و دولت با هدف بازسازی نخیلات برای تولید نهال های جدید یارانه پرداخت می کند.
کشاورز یادآور شد: باتوجه به اینکه درختان خرما و پسته از جمله درخت های مقاوم نسبت به کم آبی زیاد به شمار می روند همین امر باعث شده از پرداختن به امور فنی این تولیدات غافل شویم.
کشاورز اضافه کرد: با توجه به شرایط خاص نخل که امکان دسترسی به آن سخت است باید مکانیزاسیون مربوط به این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی در خصوص صادرات محصول خرما گفت: برخی از واریته ها در استان های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان نسبت به خرمای دیگر استانهای خرما خیز مرطوب هستند و رساندن آنها به بازار پرهزینه است به همین دلیل با وجود تولید مناسب ولی در افزایش عملکرد خرما توفیقی نداشتیم و امروز مهمترین نقطه ضعف اصلی این محصول پائین بودن سطح عملکرد آن است.
نخستین جشنواره و نمایشگاه بین المللی خرما و صنایع وابسته از ۲۲ تا ۲۴ آبان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی بوشهر برگزار و امروز با برگزاری همایش ملی خرما به کار خود پایان داد.
۶۰۴۷/۶۰۴۳

همچنین مطالعه کنید:

۷۰ هزار تن از تولید گوشت مرغ مازاد بر نیاز کشور است

به گزارش کسب و کار نیوز، پرویز فروغی گفت: برآوردها حاکی از آن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.