شبکه سحر ۲۱ ساله شد

مدیر شبکه سحر در گفت و گو با ایرنا:

شبکه سحر ۲۱ ساله شد

شبکه تلویزیونی سحر 21 ساله شد، مدیر آن می گوید: این شبکه توانسته است به بخشی از اهداف خود از جمله جلب مخاطب در کشورهای منطقه دست پیدا کند، حتی از آلبانی و مقدونیه پیشنهاد داریم که سریال های ایرانی این شبکه با لوگوی سحر در این کشورها پخش شود.

۲۵ آبان سالگرد تولد شبکه سحر است. «علیرضا سلیمانی زاده» مدیر شبکه سحر در آستانه بیست و یک ساله شدن این شبکه، در گفت و گو با ایرنا از فراز و نشیب هایی این شبکه و اهداف جدید آن گفت که با هم آن را می خوانیم:

ایرنا: سحر ۲۱ ساله شد، در حال حاضر شبکه سحر چند کانال دارد؟
سلیمان زاده: چهار کانال، از جمله کانال آذری، کردی، بالکال و اردو.

ایرنا: کدام یک از این کانال ها پربیننده تر است؟
سلیمان زاده:بله کانال اردو. مخاطبان اردو زبان ما خیلی زیادتر از مخاطبان دیگر با برنامه ها تماس می گیرند. کاربران اردو زبان در فضای مجازی نیز از جمعیت ۳۰۰ هزار کاربر گذشته است.

ایرنا: این چهار کانال چند ساعته است؟
سلیمان زاده: هر چهار کانال ۲۴ ساعت فعال هستند.

ایرنا: پربیننده ترین برنامه در این چهار کانال ها را نام ببرید؟
سلیمان زاده: هر کانال را باید داخل خودش سنجید اردو را نمی توان با آذری سنجید، مثلا در حوزه آذری برنامه های مذهبی پر بیننده است و در اردو برنامه های معارفی و برنامه های سیاسی پر مخاطب است. در حوزه کردی برنامه های جنگ شبانه خیلی پر بیننده است و همه حوزه ها فیلم و سریال را دوست دارند مثلا در حوزه بالکان سریال های اجتماعی و خانوادگی پربیننده است.

ایرنا: چند سال است که شما مدیریت این شبکه را به عهده دارید؟
سلیمان زاده: چهار سال.

ایرنا: سحر در این چهار سال چه تغییراتی داشته است؟
سلیمان زاده: قبل از اینکه من مدیر این شبکه شوم سحر شش کانال داشت. کانال فرانسه و انگلیسی نیز در کنار این چهار کانال فعلی به روی آنتن می رفت. کانال کردی ۲۴ ساعته بود و بقیه کانال ها ۶ ساعته، ۹ ساعته و ۱۵ ساعته بودند تا اینکه در آبان سال ۹۳ شبکه کردی ۲۴ ساعته شد و با این اتفاق پخش شبکه از ۴۲ ساعت به ۷۲ ساعت رسید. شش ماه بعد از حضور من به عنوان مدیر کانال آذری نیز ۲۴ ساعته شد و به فاصله سه ماه اردو نیز ۲۴ ساعته به روی آنتن رفت و البته انگلیسی و فرانسه حذف شدند.

ایرنا: چرا تصمیم گرفته شد که کانال فرانسه و انگلیسی از سحر حذف شود؟
سلیمان زاده: سازمان تصمیم داشت که این شبکه ها مستقل و خارج از مجموعه سحر کار کنند چیزی شبیه شبکه پرس تی وی و دیگر شبکه های مستقل اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

ایرنا: چرا؟
سلیمان زاده: فرانسه و انگلیسی با زیرساخت های شبکه سحر به روی آنتن می رفت و برای مستقل بودن باید زیرساخت های جدیدی در نظر گرفته می شد که بودجه زیادی می خواست و سازمان بودجه ای که لازم بود را نمی توانست در اختیار تیم بگذارد به همین دلیل سال ۹۴ کانال انگلیسی و سال ۹۵ نیز فرانسه از مجموعه سحر حذف شد. حذف این دو کانال باعث شد فضا برای کانال آذری، کردی، بالکان و اردو بیشتر باز شود و ما دیگر این چهار کانال را به صورت ۲۴ ساعته به روی آنتن بردیم البته باید بگویم سحر یک شبکه عمومی است و نیازی نداریم که ۲۴ ساعت برنامه تولید کنیم. بین هفت تا هشت ساعت پخش برنامه داریم و دو بار این هشت ساعت پخش برنامه را در طول شبانه روز تکرار می کنیم.

ایرنا: دو بار تکرار در یک کانال زیاد نیست؟
سلیمان زاده: ما همه موارد را بررسی کردیم و متوجه شدیم بهتراست در هر کانال برنامه ها را از عصر تا شب به وقت محلی به روی آنتن ببریم و با در نظر گرفتن اختلاف زمانی ما و همچنین زمانی که این کاربرها برای دیدن تلویزیون دارند دو بار این برنامه ها را در شبانه روز تکرار کنیم. برای مثال باید این را در نظر بگیرید که مخاطب های اردو زبان پراکندگی زیادی دارند و در حالی که بیشتر جمعیت آنها که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون هستند در شبه قاره هند ساکن هستند و ساعت مشخصی برای دیدن برنامه دارند اما ما مخاطبان اردو زبان نیز درآمریکا، اروپا داریم پس این تکرار می تواند باعث شود که هر مخاطبی بتواند بیننده برنامه ما باشند.

ایرنا: سحر اپلیکیشنی برای پخش آنلاین دارد؟
سلیمان زاده: خیر، اما مخاطب می تواند در مکان هایی که ما آنتن نداریم سحر را به صورت اینترنتی بیننده شبکه سحر باشد. قرار است اپلیکیشن نیز ساخته شود و ما منتظر تصمیم سازمان برای ساخت این اپلیکیشن هستیم.

ایرنا: چند سال پیش شبکه سحر به خاطر پخش سریال «چشمان آبی زهرا» دچار حاشیه های زیادی شد. در این باره توضیح می دهید؟
سلیمان زاده: چشمان آبی زهرا نام یک سریال ضدصهیونیستی بود که در دفاع از فلسطین ساخته شده بود. این سریال در دهه هشتاد از شبکه سحر پخش شد.

ایرنا: این سریال ساخت ایران بود؟
سلیمان زاده: بله، چشمان آبی زهرا تولید ایران بود و به زبان فرانسه از شبکه سحر پخش شد که خیلی زود کشور فرانسه واکنش شدیدی نسبت به این سریال نشان داد و عنوان کرد که سریال چشمان آبی زهرا ضد یهودی است. جامعه یهودی های ساکن فرانسه به شدت به این موضوع واکنش نشان دادند.

ایرنا: چه اتفاقاتی پس از پخش این سریال برای شبکه سحر افتاد؟
سلیمان زاده: به صورت علنی دولت فرانسه شبکه سحر را ضد یهودی نامید و اعلام کرد که نباید با شبکه سحر همکاری شود. با این برچسب هایی که به سحر زده شد محدویت های زیادی در حیطه پخش و تولید برای شبکه ایجاد شد.

ایرنا: چه محدودیت هایی؟
سلیمان زاده: برای مثال در حیطه پخش ماهواره ای و مصاحبه با لوگوی سحر ما دچار مشکل شدیم. به محض اینکه لوگوی سحر را می دیدند از مصاحبه با ما سر باز می زدند. این موضوع حتی تا به امروز هم برای شبکه سحر دردسرساز شده است.

ایرنا: چه دردسری؟
سلیمان زاده: چندی پیش ما قصد داشتیم یک مستند در فرانسه تهیه کنیم به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که این اجازه به ما داده نشد. به هر حال باید در نظر گرفت در فرانسه ۵۵۰ هزار یهودی زندگی می کنند که به شدت در رسانه ها و مراکز قدرت نفوذ دارند.

ایرنا: در طول این چهار سال که شما مدیریت شبکه سحر را به عهده داشتید چنین اتفاق هایی پیش آمده است؟
سلیمان زاده: خیر، اما به محض اینکه ویدیوها یا کلیپ هایی در فضای مجازی منتشر می کنیم، به بهانه ضد یهود بودن آن ویدیو را ریپورت می کنند. این مسئله باعث شده است بارها صفحه های اجتماعی شبکه سحر در فضای مجازی بسته شود. بیشتر این محدودیت ها در فضای مجازی صورت می گیرد.

ایرنا: شبکه سحر برای این عکس العمل ها تاکنون چه کاری انجام داده است. آیا در این باره شفاف سازی شده است؟
سلیمان زاده: سحر فعالیت خود را با دو هدف جلو می برد در ابتدا ماموریت اصلی ما ترویج سبک زندگی ایرانی– اسلامی است و دومین ماموریت ما در این شبکه نشر و تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی است. ما در ماموریت دوم خود یعنی نشر و تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی باید علیه اسرائیل و برخی از کشورها و سیاست هایشان برنامه بسازیم و صحبت کنیم. مطمئن باشید نمی توانیم به خاطر این محدودیت ها پا پس بکشیم.

ایرنا: این اهداف شبکه سحر است آیا شفاف سازی درباره ضد یهود بودن انجام شد؟
سلیمان زاده: خیر، ترجیح دادیم سکوت کنیم چون این برچسب ضد یهود بودن بهانه آنها بود. آنها با کلیت برنامه های شبکه سحر مشکل داشتند.

ایرنا: سحر در سال ۹۷ چند درصد برنامه های تولیدی داشته است؟
سلیمان زاده: شبکه سحر ۴۰ درصد برنامه های تولیدی دارد که شامل برنامه های زنده، خبری، معارفی، جنگ های شبانه، برنامه های ورزشی، اقتصادی، فرهنگی و هنری، مستندها و مستند ترکیبی اصولا تولیدی است. برنامه های آرشیوی هم بیشتر سریال است ما در هر کانال هر روز یک سریال پخش می کنیم که آرشیوی است.

ایرنا: اما شبکه سحر تا قبل از سال ۹۳ گروه تولید فیلم و سریال داشت و در این زمینه فعال بود چه شد که سحر ترجیح داد سریال و فیلم تولید نکند و در این باره از آرشیو صدا و سیما استفاده کنید؟
سلیمان زاده: بعد از سال ۹۳ بودجه از گروه فیلم و سریال گرفته شد و سازمان تصمیم گرفت که شبکه سحر برای سریال از آرشیو استفاده کند. در مجموع ما سریال ها را از آرشیو می گیریم و دوبله می کنیم و از شبکه های مختلف پخش می کنیم.

ایرنا: برای انتخاب سریال ها چارچوب و فیلتری دارید؟
سلیمان زاده: بله، ما اصولا سریال هایی را انتخاب نمی کنیم که از نظر کیفیت فنی و پیام باید در سطح بالایی قرار بگیرد. سریال و فیلم های سینمایی را که سیاه نمایی داشته باشند، اصلا پخش نمی کنیم. یا سریال ها و فیلم هایی که لوکیشن های بدی دارد و کشور را عقب مانده نشان می دهد انتخاب نمی شود.

ایرنا: در حال حاضر چه سریالی از کانال های شبکه سحر در حال پخش است؟
سلیمان زاده: سریال «کیمیا» که پیامی از هشت سال دفاع مقدس و انقلاب دارد. شاید جالب باشد بدانید صربستان و بوسنی در حال حاضر سریال های ما را می گیرند و با لوگوی شبکه سحر پخش می کنند. این موضوع خیلی جالب است مثل اینکه شبکه سوم ما یک سریال از خارج از کشور تهیه کند و با لوگوی آن کشور پخش کند. ما از آلبانی و مقدونیه نیز پیشنهاد داشتیم تا سریال هایمان را به آنها ارائه دهیم تا با لوگوی سحر این سریال ها را پخش کنند.

ایرنا: این موضوع خیلی مهمی است پس می توان گفت سحر به یکی از اهدافی که داشته، رسیده است؟
سلیمان زاده: بله ما تا حدودی به آنچه هدفمان بود رسیدیم. شبکه برون مرزی سحر در طول این چند سال توانسته است مهندسی کنداکتوری خوبی داشته باشد و از لحاظ گرافیکی خیلی خوب ظاهر شود اما این روزها ما یک هدف خیلی مهمی داریم و باید در فضای مجازی خیلی خوب و قدرتمند ظاهر شویم چون این روزها همه با اینترنت سر و کار دارند و داشتن یک وب سایت قوی و حضر پر رنگ در شبکه های اجتماعی می تواند به سحر و اهدافش کمک کند همچنین ما باید بتوانیم بیشتر برنامه های تولیدی را در لوکیشن های مربوط بسازیم برای مثال اگر می خواهیم برنامه ای درباره با اردو زبان ها بسازیم باید به لوکیشن های اردو زبان ها برویم.

ایرنا: مگر در این موقعیت ها دفتر ندارید؟
سلیمان زاده: دفتر داریم ولی بودجه برای ساخت در این فضاها نداریم اگر بتوانیم این موضوع را حل کنیم مطمئنا حرفه ای تر جلو رفته ایم. در برنامه های خبری این روزها اهداف خاصی را دنبال می کنیم و تصمیم داریم در چند ماه دیگر در حیطه خبر نیز خیلی خوب ظاهر شویم.
گفتگو از: خاطره علی نسب
فراهنگ *خ.ع * ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

سیمرغ کارگردانی بر دوش بهروز افخمی/ «مجنون» بهترین فیلم جشنواره

به گزارش کسب و کار نیوز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن چهل و دومین جشنواره بین‌المللی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.