صفحه اصلی / سرخط خبرها / مدیریت نادرست ارزی

مهدی كهندل، اقتصاددان

مدیریت نادرست ارزی

درست است که تحریم‌ها می‌تواند بر اوضاع اقتصادی کشور تاثیر بگذارد؛ اما اگر مدیریت کلان کشور، به کار گرفتن توانمندی اقتصادی و نظارت درست داشته باشیم تاثیر تحریم‌ها اصلا قابل لمس نخواهد بود. در حال حاضر شاهد هستیم که سیاست‌هایی در پیش گرفته شده که این وضعیت نابه‌سامان اقتصادی نتیجه آن استمتاسفانه دولت در حوزه ارز و صادرات غیرنفتی و خروج از رکود، سیاست‌های مناسبی را اتخاذ نکرد و شرایط به شکلی دنبال شد که این وضعیت به وجود آمده است.
مهم‌تر اینکه تمام این مسائل موجب ضربه به تولید داخلی و خودکفایی شد. دولت هرگز به دنبال ثبات نظام ارزی نبوده است و بنابراین مهم‌ترین عامل تاریخی بی‌ثباتی نظام ارزی در کشور همین موضوع عنوان می‌شود.
هرچند تاثیرات خروج آمریکا از برجام را هم نمی‌توان بی‌اثر دانست؛ اما مدیریت نادرست و سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده منجر به این موضوع شده است.
تمام تمرکز بر این است که مدیریت نرخ ارز داشته باشیم. اگر دولت از ابتدا برای این موضوع اهمیت قائل می‌شد و برنامه‌ای طولانی‌مدت وجود داشت با هر اتفاقی نرخ ارز دچار نوسان نمی‌شد. مشکل کشور ما عدم توجه و تمرکز و مدیریت بر نرخ ارز است.
کالای ایرانی مهم‌ترین عامل برای توسعه اقتصادی عنوان شده است. اگر خودکفایی در این حوزه داشته باشیم، وابستگی به واردات کاهش پیدا می‌کند. باید اقدامات لازم جهت حذف قاچاق و جلوگیری از واردات بی‌رویه برای حمایت از کالای تولید داخل توسط دولت و مجلس در دستور کار قرار بگیرد. اگر اهمیت دادن به اقتصاد مقاومتی مهم است باید تولید داخلی را مهم بشماریم.
باید برای مدیریت نرخ ارز تمهیداتی بیندیشیم که تاثیرگذار باشد و نوسانات نرخ ارز با هر اتفاقی تولید را نشانه نرود. وضع نرخ موثر تعرفه گمرکی و بازنگری قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی هم مورد توجه قرار بگیرد. همچنین دولت باید در جهت حذف فعالیت‌های سفته بازی و جاذبه‌های درآمدهای بادآورده اقدامات لازم را انجام دهد؛ چراکه بدون توجه به این موضوع هدایت نقدینگی به بخش تولید عملا غیرممکن است.

همچنین مطالعه کنید:

شماره ۳۰۱۴ روزنامه کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.