صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / رونق بازار کتاب دست دوم درنیمه اول سالجاری
رونق بازار کتاب دست دوم درنیمه اول سالجاری

رونق بازار کتاب دست دوم درنیمه اول سالجاری

بیش از 16میلیون بازدید از آگهی‌های بخش کتاب و مجلات سایت دیوار در شش ماهه نخست سال جاری، رکورد بازدید از این بخش را شکسته و نشانگر این است که توجه به کتاب و کتابخوانی نیز از اولویت های مردم به شمار می رود و ازطرفی بازار خرید و فروش کتابهای دست دوم نیز رونق گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز از روابط عمومی سایت دیوار، در شش ماه نخست سالجاری بیش از ۱۶۰هزار آگهی در این بخش منتشر شده است.
نکته جالب در این آمارها تعداد آگهی افراد است که در تهران یک نفر بیش از ۷۰۰ آگهی و در غرب و جنوب غرب ایران یک نفر بیش از ۵۰۰ آگهی منتشر کرده است.
بخش کتاب و مجلات این سایت فرصتی را فراهم کرده است تا علاوه بر پیدا کردن کتاب‌های کمیاب و نایاب، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان امکان دست‌یابی به کتاب‌های درسی و کمک درسی را با بهای بسیار کمتر از کتاب‌های نو داشته باشند.
از طرفی هم استقبال از این آگهی‌ها در شهرستان‌ها نشان می‌دهد دیوار موفق شده فرصت آموزشی بهتری را برای همه بچه‌های ایران فراهم کند.
همچنین در این بخش بسیاری از کتاب‌ها به صورت رایگان و قابل تعویض عرضه شده‌اند که می‌تواند فرصت مناسبی باشد برای کتاب‌خوان‌ها و آنها که قصد دارند با تعویض کتاب‌هایشان، کتاب‌های تازه‌ای را مطالعه کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز، میزان مطالعه در هر کشوری مساوی است با میزان فروش کتاب (نشریات و موارد مشابه در ضریب گردش آنها ضرب شده و با میزان امانت و میزان مطالعه در اینترنت جمع می شود.
در این رابطه منظور از ضریب گردش این است که یک نسخه چند بار خوانده می‌شود و برای این ضریب نیز مقداری در دست نیست.
نگاهی به مفهوم سرانه می‌تواند به ما در سنجش این شاخص یاری دهد چراکه سرانه مفهومی آماری است و اشاره به وضعیت یک متغیر یا شاخص نسبت به هر فرد در یک مکان خاص در یک دوره زمانی معین (عموماً سال) دارد و نخستین کاربرد آن در علم اقتصاد بوده ‌است که شاخص‌هایی نظیر تولید سرانه، درآمد سرانه، تولید ناخالص سرانه، تولید خالص ملی سرانه و … از آن بهره می‌جستند.
چنین شاخص‌هایی حاصل کسری است که صورت آن جمع کل متغیر مورد بررسی و مخرج آن جمعیت ساکن در یک محل خاص است. با این توصیف صورت کسر سرانه مطالعه (یا با توجه به شیوه بیان آن در اقتصاد، مطالعه سرانه) ایرانیان، میزان مطالعه مردم در طول یک سالِ معین است.
از این رو میزان مطالعه می‌تواند بر حسب زمان یا تعداد عناوین مطالعه شده باشد. همچنین مخرج کسر جمعیت ایران (یا در برخی موارد جمعیت باسواد) در سال مورد بررسی است.
بسیاری از کارشنان و متخصصان اهل قلم براین باور هستند که مدیریت کتاب‌های دست‌دوم؛ هم‌سود اقتصادی هم ارتقاء فرهنگی را به همراه دارد.
وجود بازار کتاب­های دست‌دوم امری است که می­تواند در صورت مدیریت صحیح به رونق کتاب‌خوانی و افزایش مطالعه در کشور آن‌هم با توجه به توجیه اقتصادی آن بیفزاید، نگاهی به بازار کتاب­های دست‌دومی گویای مشکلات و آسیب­های چندی است که خود موجب کژ کارکردی بازار این‌گونه کتاب­ها در کشور شده است.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.