صفحه اصلی / سرخط خبرها / رفع تنگناهای تحریمی توسعه گردشگری را نباید نادیده گرفت
رفع تنگناهای تحریمی توسعه گردشگری را نباید نادیده گرفت

رفع تنگناهای تحریمی توسعه گردشگری را نباید نادیده گرفت

هر چند صنعت رو به رشد گردشگری در ایران در پی سیاست های تخاصمی دولت آمریکا در تنگنای مجدد قرار گرفته اما یافتن راهکارهای عبور از این بحران برای متولیان این حوزه اجتناب ناپذیر و حیاتی است.

بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.
بر اساس گزارش جدیدی که «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه» منتشر کرده است، ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۶.۹ درصد فرصت های شغلی و ۲۱.۷ درصد از صادرات خدمات در کشورهای عضو این سازمان وابسته به گردشگری است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، تاثیرگذاری صنعت گردشگری در تمامی این حوزه ها نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته و یا بدون تغییر باقی مانده است. براساس این گزارش تا سال ۲۰۳۰ ورود گردشگران خارجی به کشورهایی با اقتصاد نوظهور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ۲ برابر خواهد شد.
بدین ترتیب سهم اقتصادهای نوظهور از صنعت گردشگری جهان از ۴۵ درصد کنونی به ۵۷ درصد افزایش خواهد یافت.
تاثیر گردشگری در اقتصاد ایران ۲٫۵ تا ۷٫۵ درصد اعلام می شود اما هنوز هم میزان تاثیر این بخش در اقتصاد ملی ایران مشخص نشده است.
اگر می خواهیم سهم گردشگری در اقتصاد ایران بیشتر شود باید به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در ایران توجه شود و سرمایه گذاری ها در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد.
در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان با چند تن از دست اندرکاران این صنعت به گفت وگو نشسته و نظرات آنها را درباره وضعیت گردشگری ایران و راهکارهای توسعه این صنعت جویا شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان میزان سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص ملی را حدود هفت درصد برآورد کرد و گفت: ظرفیت های گردشگری ایران فراتر از این هاست و این صنعت می تواند سهم قابل توجهی را در تولید ناخالص ملی داشته باشد.
فریدون الهیاری با بیان اینکه صنعت گردشگری کشور در پنج سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است، افزود: میانگین رشد گردشگری طی چهار سال تصدی دولت یازدهم ۱۲ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد گزارش شده است.
وی آمار گردشگران خارجی وارد شده به استان اصفهان در سال ۹۱ را ۶۷ هزار نفر اعلام کرد و افزود: این آمار اکنون به ۴۵۰ هزار گردشگر افزایش یافته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به افزایش فشارهای سیاسی آمریکا بر ایران در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: این فشارها موجب شده تا برخی از گردشگران اروپایی از سفر به ایران نگران باشند.
وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی با همکاری وزارت امورخارجه راهبردهایی را برای برطرف کردن نگرانی گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها و آمریکایی ها برای سفر به کشورمان اتخاذ کرده است ، گفت: صدور روادید الکترونیکی برای گردشگران خارجی از جمله این راهبردهاست.
الهیاری اظهارداشت: بیشتر گردشگران خارجی که مقصد خود را اصفهان انتخاب می کنند گردشگران فرهنگی هستند و ملیت بیشتر این گردشگران نیز اروپایی و آمریکایی هستند.
وی تصریح کرد: در پی اعمال تحریم های آمریکا، سفر گردشگران اروپایی به اصفهان کاهش یافته است و ما درصدد هستیم بازارهای جدیدی از کشورهای آسیایی را به روی صنعت گردشگری باز کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ایران در سال های اخیر توسعه یافته و سفره این صنعت در کشورگسترده شده است، افزود: برغم همه مشکلاتی که دشمنان برای ما بوجود می آورند ناگزیر هستیم پیشرفت خود در این عرصه را ادامه دهیم زیرا گردشگری تاثیر بسزایی در اقتصاد، اشتغال و انتقال فرهنگ و واقعیت های جمهوری اسلامی ایران به سایر ملت ها دارد.
وی ایران هراسی و تبلیغات سوء علیه کشور، بی توجهی به صنعت گردشگری پیش از تصدی دولت تدبیر و امید، اعمال تحریم های ظالمانه و در اولویت قرار نگرفتن توسعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این صنعت در سال های گذشته را از جمله عوامل عقب ماندن گردشگری ایران نسبت به سایر بخش ها بیان کرد و افزود: اکنون گردشگری در اولویت جدی مسئولان قرار گرفته است و درآمد زایی و توسعه زیرساخت های این صنعت نیز مورد توجه قرار دارد.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه گردشگری تاثیر بسزایی در تقویت اقتصاد ملی و این استان دارد، گفت: اولویت اصلی ما تقویت صنعت گردشگری و صنایع دستی به عنوان مزیت های ویژه استان است تا از این طریق بتوان به رشد اقتصادی اصفهان کمک کرد.
علیرضا سالاریان با اشاره به اینکه پس از برجام فرصت بسیار خوبی برای توسعه و تقویت صنعت گردشگری و صنایع دستی فراهم شد، تصریح کرد: اصفهان فرصت سه ساله گذشته را از دست داده است و باید با تلاش بیشتر و اتخاذ برنامه های مناسب فرصت از دست رفته را جبران کرد.
وی درباره اقدام های وزارت امورخارجه برای جلوگیری از اثرات نامطلوب تحریم های آمریکا بر صنعت گردشگری افزود: دولت آمریکا در راستای سیاست های ضد ایرانی خود درصدد است محدودیت هایی را برای سفر گردشگران و کاردان های خارجی به ایران اعمال کند و صدور روادید الکترونیک راهبرد مناسبی برای این نوع سیاست هاست.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان گفت: این نمایندگی درصدد است که زمینه صدور روادید الکترونیکی (بدون الصاق برچسب در گذرنامه) را برای گردشگران خارجی فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های لازم برای راه اندازی مرکز صدور روادید بدون الصاق برچسب در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان در حال تدارک است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
به گفته رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان مراکز صدور روادید بدون الصاق برچسب در تهران و شهرهایی دیگر راه اندازی شده است.
علیرضا سالاریان اظهارداشت: راه اندازی این مرکز در اصفهان می تواند در جذب بیشتر گرشگران خارجی موثر باشد.
یک صاحبنظر در امور گردشگری و میراث فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و پیام نور اصفهان هم گفت: ایران از لحاظ برخورداری از جاذبه های تاریخی در بین ۱۰ کشور برتر دنیا و از لحاظ برخورداری از جاذبه های طبیعی در بین پنج کشور برتر دنیا قرار دارد.
شهرام امیری افزود: داشته های کشورما برای توسعه صنعت گردشگری بسیار زیاد است و به نظر من در اقتصاد کشور، گردشگری می تواند جایگزین صنعت نفت شود.
وی با اشاره به اینکه گردشگری سهم زیادی در تولید ناخالص ملی بسیاری از کشورها دارد، گفت: براساس سند ۱۴۰۴، تا این سال باید بتوانیم سالانه ۲۰ میلیون گردشگر جذب کنیم در حالی که اکنون این آمار کمتر از ۱۰ میلیون نفر است.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه در زمینه جذب گردشگر خارجی از این رقم عبور کرده اند.
وی ادامه داد: براساس برنامه سند توسعه ششم نیز استان اصفهان باید سالانه یک میلون و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی جذب کند در حالیکه این آمار برغم توسعه امکانات و افزایش تخت های اقامتی استان در حدود ۵۰۰ هزار نفر است.
امیری گفت: صنعت گردشگری ایران باید به توسعه پایدار دست یابد و این هدف دو از دسترس نیست زیرا در دور افتاده ترین نقاط کشور، ظرفیت های گردشگری وجود دارد.
استاد گردشگری دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به اینکه تنوع اقلیم در ایران گفت: درسال های گذشته گردشگری فرهنگی مورد توجه بوده است در حالیکه باید برای سایر رشته های گردشگری از جمله طبیعت و سلامت، سرمایه گذاری کنیم و با توسعه زیر ساخت های آن گردشگران خارجی بیشتری را جذب کنیم.
وی بی توجهی به تبلیغات و بازاریابی را مهمترین مشکل صنعت گردشگری کشور بیان کرد و افزود: آنگونه که باید به این موضوع توجه نکرده ایم و باتوجه به جاذبه های زیاد طبیعی و فرهنگی کشور معرفی این داشته ها به مردم جهان مورد توجه قرار گیرد.
همچنین رئیس انجمن هتلداران حرفه ای استان اصفهان، گردشگری را صنعتی درآمد زا و اشتغال زا دانست و تصریح کرد: توسعه امکانات سخت افزاری گردشگری ایران نیازمند توجه دولتمردان است.
کریم بیگی به نوسانات نرخ ارز طی ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز گرچه باعث افزایش انگیزه گردشگران خارجی به کشورمان شده اما این موضوع مشکلاتی را برای سرمایه گذاران این بخش فراهم کرده است.
وی افزود: پروژه بسیاری از سرمایه گذاران بویژه در بخش ساخت و ساز هتل به دلیل افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح و تجهیزات مورد نیاز هتل داران متوقف شده است.
رئیس انجمن هتلداران حرفه ای استان اصفهان اظهارداشت: گران تمام شدن ساخت یک هتل به دلیل افزایش نرخ ارز، توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران این بخش طرح های خود را متوقف کرده اند.
وی تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند همکاری و کمک دولتمردان و بانک ها هستیم و باید زمینه ای فراهم شود تا توسعه امکانات گردشگری کشور تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار نگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.