صفحه اصلی / اقتصادی / کشاورزی / ادعای آمریکا درباره آزاد بودن واردات غذا و دارو دروغ است
ادعای آمریکا درباره آزاد بودن واردات غذا و دارو دروغ است

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان محصولات کشاورزی:

ادعای آمریکا درباره آزاد بودن واردات غذا و دارو دروغ است

رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفت: ادعای آمریکا مبنی بر آزاد بودن واردات اقلام غذایی و دارویی دروغ است و این کشور تنها برای حفظ وجهه خود در جامعه جهانی چنین شعارهایی را مطرح می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، دور جدید تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران از سیزدهم آبان ماه اجرا شد که محوریت آن ایجاد محدودیت برای نظام بانکی و بیمه، صنعت نفت و کشتیرانی است؛ با وجود ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه اقلام غذایی و دارویی در فهرست تحریم ها قرار ندارند، فعالان تجاری می گویند محدود شدن دسترسی ها به مراودات مالی بر روند واردات مواد غذایی و دارویی اثرگذار است.
در این رابطه، «سیدرضا نورانی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: قطع دسترسی بانک های ایرانی به شبکه بانکی سوئیفت نه تنها واردات و صادرات مواد غذایی و دارویی ایران را با مشکل روبرو کرده بلکه بر طولانی شدن مسیر و افزایش چند برابری هزینه ها تاثیرگذار است.
وی اظهارداشت: در کنار تحریم ها ایجاد قوانین دست و پا گیر بر مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان افزوده است در حالی که طبق کتاب مقررات صادرات و واردات، تصمیم گیران، صادرکنندگان و واردکنندگان باید ملزم به رعایت قوانین تجاری باشند.
وی تصریح کرد: اعمال روش هایی چون ممنوعیت صادرات، تعرفه گذاری و پیمان سپاری ارزی در دوران جنگ تحمیلی اجرا می شد و همان زمان هم موفقیت آمیز نبود با این حال اکنون برخی تلاش می کنند امروز از همین روش ها برای مقابله با تحریم ها استفاده کنند.
رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران گفت: در شرایطی که اعمال تحریم های ظالمانه هزینه های بالایی را به صادرکنندگان تحمیل کرده است، از تصمیم گیران انتظار می رود امور صادرکنندگان را تسهیل کرده و دست آنها را در انجام تجارت باز بگذارند.
این صادرکننده محصولات کشاورزی بر این باور است که افزایش هزینه تولید، رشد نرخ کرایه حمل و نقل و فسادپذیری این محصولات به دلیل کوتاه بودن مدت زمان نگهداری و نبود بیمه کالا به عنوان تضمینی برای به سلامت رسیدن آن به کشور مقصد، در کنار قوانین دست و پاگیر می تواند صادرات محصولات کشوری منجر به تعطیلی صادرات محصولات کشاورزی ایران شود.
نورانی قوانین و مقررات صادرات و واردات را نیازمند بازبینی و اصلاح دانست و گفت: متاسفانه مشکلات موجود در مسیر صادرات محصولات کشاورزی، در حوزه واردات آنها نیز وجود دارد و باید در این حوزه نیز با احتیاط عمل کنیم.
این مقام صنفی تصریح کرد: ایران در سه دهه گذشته همواره با مشکل تحریم ها روبرو بوده و امروز زمان آن رسیده که از پتانسیل و نظر تشکل ها و انجمن های صنفی در تصمیم گیری های کلان استفاده کنیم.
وی معتقد است در سالهای اخیر با وجود ظرفیت ها و پتانسیل های موجود می توانستیم کشور را در تولید برخی محصولات کشاورزی خودکفا کرده و وابستگی ها را کاهش دهیم اما عده ای با بزرگ کردن خشکسالی ها و کمبود منابع آبی برای افزایش واردات تلاش کردند.
رئیس اتحادیه ملی صادر کنندگان ایران در عین حال گفت: تا زمانی که نرخ محصولات به شکل دستوری تعیین شود، واردات برای برخی به صرفه است اما پرسش این است که با آزاد شدن نرخ ها آیا باز هم واردات صرفه اقتصادی دارد.
نورانی تاکید کرد: در شرایط کنونی تحریم ها باید روش ژاپن را که پنج دهه پیش اعمال شد، در پیش بگیریم یعنی در مسیر خودکفایی سیر کنیم تا به توسعه صادراتی برسیم.
اقتصام**۹۱۸۶*۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

۶۰ درصد صنعت طیور مشمول ارز دولتی است

به گزارش کسب و کار نیوز ، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.