صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / راه‌اندازی بخش‌های همودیالیز در شهرهای کوچک به علت افزایش بیماری دیابت

قائم‌ مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد عنوان کرد:

راه‌اندازی بخش‌های همودیالیز در شهرهای کوچک به علت افزایش بیماری دیابت

قائم‌ مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد گفت: متاسفانه با توجه به افزایش بیماران دیابتی باید در شهرهای کوچک هم بخش‌های همودیالیز راه‌اندازی کنیم.

استانها/ دیابت

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدکاظم فرهمند، صبح امروز در نشستی خبری، به مناسبت روز جهانی دیابت که در مرکز معاونت بهداشتی استان برگزار شد گفت: ما در معاونت بهداشت دو وظیفه داریم، افرایش امید به زندگی و افزایش کیفیت زندگی که بیماری دیابت هردوی این اهداف را نشانه گرفته است.

وی افزود: در دنیا سالانه ۴ میلیون مرگ در اثر دیابت داشته‌ایم و ۵۰۰ میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا می‌شوند که این آمار شامل دیابت نوع یک و دو است. در کمتر خانواده‌هایی می‌بینیم  که بیمار دیابتیک نداشته باشند و متاسفانه با توجه به افزایشی که این بیماری داشته باید در شهرهای کوچک هم بخش‌های همو‌دیالیز راه‌اندازی کنیم.

قائم‌مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد تاکید کرد:  افرادی که دیابتشان را کنترل نمی‌کنند به نارسایی کلیه دچار می‌شوند که این امر اقتصاد خانواده و عواطف خانواده را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد. آنچه که ما بیشتر به عنوان آسیب می‌بینیم، دیابت نوع دو است که گاها عواملی مانند تعدیل کننده داریم که می‌تواند بر سبک زندگی تاثیر بگذارد.

فرهمند با اشاره به اینکه« یکی ازاولین عوامل، قطع عضو پا و غیر تروماتیک دیابت است»، گفت:  متاسفانه پنجمین علت مرگ در دنیا همین  بیماری است.۱۴  نوامبر روز جهانی دیابت است و شعار امسال آن دیابت و خانواده‌است.

قائم‌ مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد اظهار کرد: اگر بخواهیم بیماران دیابتی را در یک کشور جمع کنیم، سومین کشور پرجمعیت دنیا خواهد شد که این نشان‌دهنده مسئله بسیار مهمی است. 

وی افزود: متاسفانه بسیاری از بیماران دیابتی افتخار می‌کنند که قندشان ۴۰۰ است که این مسئله باید کنترل شود و کیفیت زندگی آن‌ها باید افزایش پیدا کند و بر کیفیت دیگر افراد خانواده هم تاثیر خواهد داشت که همچنین، بار روانی و اقتصادی بر افراد خانواده و خود فرد دیابتیک خواهد داشت.

فرهمند با بیان اینکه «هرچقدر بر روی این موضوع کار شود کم است و باید این مسئله  به صورت جدی و تخصصی پیگیری شود»، ادامه داد: بر اساس مطالعه ملی استپ که هر پنج سال یکبار انجام می‌شود بر آورد شده‌ است، ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند. ما در بیماری فشار خون معتقدیم ۵۰ درصد از مردم از بیماران خود خبر ندارند، اما در بیماران دیابتی ۲۵ درصد از بیماری خود بی‌خبرند.

وی ادامه داد: بر همین اساس میزان شیوع دیابت در استان خراسان رضوی ۹ درصد برآورد شده‌ است که این آمار در شهر‌ها بیشتر از روستا‌ها است. ما در طرح تحول سلامت بر روی دیابت کار خاصی انجام داده‌ایم اما آنقدر بحث دیابت جدی است که کلینیک‌‌ها در سطح یک جواب نمی داد.

قائم‌ مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: ما برای بیماران آزمایش‌ ای وان سی A1C را در خیلی از برنامه مراقبت‌های منظم داریم و هر فرد در موعد مقرر پیامکی را دریافت می‌کند که دوباره به مرکز مراجعه کند و پس از آن پیامک‌هایی را هم برای میزان رضایت افراد داریم که این پیامک‌ها بررسی می‌شود.

فرهمند افزود: آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که مردم را نسبت به این موضوع حساس کنیم و حساس‌سازی و حمایت‌طلبی را نسبت به این موضوع افزایش دهیم. نظام حوزه سیاسی به این موضوع حساس است و لازم است که سیاست‌گذاران بخش‌های دیگر مملکت در بخش‌های قوه‌مقننه و بودجه‌بندی‌ها،به این موضوع حساس شوند تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم کشورمان بدهیم و از دیابت پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه«اگر بتواینم بر روی عوامل تعدیل کننده دیابت کار کنیم»، گفت: عوامل تعدیل کننده باعث می‌شوند اگر کسی قرار است به دیابت نوع دو براساس رابطه فامیلی که دارد مبتلا شود، دیرتر مبتلا خواهد شد واگر بتواند سبک زندگی‌اش را تغییر دهد، کنترل و پیشگیری عوارض کمتری را متحمل شود.

قائم‌ مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد تصریح کرد: به عنوان مثال بیماری فشارخون که به نوعی مادر بیماری‌های دیگر است و سیستم‌های دیگری را درگیر می‌کند که همودیالیز و نارسایی کلیه از عوارض دیگر این بیماری است که ما همیشه با کمبود تخت‌های دیالیز مواجه هستیم، بخش‌های دیالیز در دو یا سه شیفت کار می‌کنند و باید این موضوع بیش از پیش جدی گرفته شود و همیشه هم می‌گوییم که اگر بر روی پیشگیری به طور جدی کار کنیم در آورده و درمان نیاز نیست که آنقدر هزینه کنیم.

فرهمند افزود: با توجه به مقایسه‌ای که می‌شود، اگر ما یک دلار درپیشگیری هزینه کنیم، حدود ۱۰ دلار بازگشت سرمایه در قسمت درمان خواهیم داشت و همچنین کیفیت زندگی بالا خواهد رفت وامیدواریم به سمت سبک زندگی پیش رویم که تغذیه و فعالیت بدنی بتواند روند ابتلا به این بیماری را به تاخیر بیاندازد. بیماران دیابتی زیادی داریم که با تغییر سبک زندگی توانستند، زندگی باکیفیتی را تجربه کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.