صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دانشگاه‌ها وارد عرصه نهادینه سازی حقوق شهروندی شوند
دانشگاه‌ها وارد عرصه نهادینه سازی حقوق شهروندی شوند

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی:

دانشگاه‌ها وارد عرصه نهادینه سازی حقوق شهروندی شوند

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از تلاش برای تخصیص اعتبارات مشخص در عرصه حقوق شهروندی دستگاه‌های اجرایی برای سال آینده و مکاتبه خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این عرصه خبر داد.

مولاوردی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر شهین دخت مولاوردی در سومین نشست دستیاران حقوق شهروندی دستگاه‌های اجرایی و اولین نشست ضابطین حقوق شهروندی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور امروز در وزارت علوم برگزار شد نقش این وزارتخانه در جریان سازی، ترویج و اجرای حقوق شهروندی را بی بدیل توصیف کرد و گفت: امیدواریم امضای تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت علوم و حوزه حقوق شهروندی ریاست جمهوری آغاز همکاری‌های این دو حوزه در عرصه حقوق شهروندی باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در آستانه دومین سالگرد رونمایی منشور حقوق شهروندی قرار داریم و مراسم رونمایی از این منشور قبل از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق خواهد افتاد و این امکان می‌دهم در این عرصه چارچوب برنامه‌هایی را داشته باشیم که تا حدودی برای برون رفت از شرایط حاکم بر جامعه نظیر جلب اعتماد عمومی و ارتقای شاخص امید اجتماعی داشته باشد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی با تاکید بر اینکه شاخص اعتماد عمومی و امید اجتماعی در جامعه ما وضعیت خوبی ندارد خاطرنشان کرد: باید هر کدام از ما دستگاه‌ها و نهادها اعم از دانشگاه‌های کشور بتواند در ارتقای این شاخص‌ها نقش کلیدی ایفا کنند و بتوانیم برنامه‌هایی را متناسب با آن تدارک ببینیم.

دکتر مولاوردی اجرای جدی حقوق شهروندی را یکی از تاکیدات رئیس جمهور عنوان کرد و گفت: آنچه در پیوست یا احکام وزرا آمده است و رئیس جمهور نیز همواره به آن اشاره کرده‌اند. این است که دولت در روندی قرار گرفته که هم با چالش‌های بزرگ انباشته شده از دهه‌های که گذشته به ارث برده است مواجه است و هم با برخی چالش‌های فعلی دیگر. باید توانیم شرایط مساعدی را برای پایان دادن این مسائل فراهم کنیم.

وی یادآور شد با توجه به کمبود منابع موجود در کشور در ابتدای دولت ۱۱ وظیفه و ماموریت به دستگاه‌ها داده شد و این ماموریت‌ها اولویت بندی شدند و هر کدام پیوست‌هایی را نیز دارند که ابلاغ شده است. رعایت حقوق شهروندی یکی از این اولویت‌ها می‌باشد که دستگاه‌های اجرایی باید اهتمام جدی در اجرای آن داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس جمهور نقش وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش را در اجرایی کردن و تحقق حقوق شهروندی موثر توصیف کرد و گفت: یکی از اهدافی که در این وزارتخانه‌ها اعم از وزارت علوم پیگیری می‌شود بحث مهارت افزایی است که در این زمینه توجه به مهارت‌های اجتماعی نقش موثری برای تحقق حقوق شهروندی خواهد داشت. به طوریکه دانشگاه‌ها در کنار ماموریت‌های اصلی و تخصصی خود یک سری مهارت‌هایی را به منظور کارآفرینی و توانمند کردن دانشجویان ارائه خواهند داد تا آنها بعد از فارغ التحصیلی به مهارت و حرفه‌ای مسلط باشند و تمام آینده و افق خود را در کسب مدرک خلاصه نکنند.

دکتر مولاوردی ادامه داد: ترویج فرهنگ، تربیت و آموزش حقوق شهروندی نقش بسیار مهمی در تحقق این امر دارد که باید این امر در مجموعه‌های وزارت علوم اتفاق بیفتد و دانشگاه‌ها باید اتاق فکری برای بررسی چالش‌ها و اجرای حقوق شهروندی تشکیل بدهند و بازوی اصلی دولت در اجرای این امر مهم باشند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی در پایان از تلاش این حوزه برای تخصیص ردیف اعتباری مشخص به حوزه حقوق شهروندی دستگاه‌ها در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: در این زمینه با رئیس سازمان برنامه و بودجه مکاتبه‌ای انجام داده‌ام تا در لایحه بودجه توجه ویژه‌ای به امر حقوق شهروندی و بخش‌های مربوط به این حوزه صورت بگیرد و امیدوار هستیم اعتبارات مشخصی برای این عرصه پیش بینی شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.