صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / استانی که می‌توانید سر و پایش را طلا بگیرید! + تصاویر
استانی که می‌توانید سر و پایش را طلا بگیرید! + تصاویر

استانی که می‌توانید سر و پایش را طلا بگیرید! + تصاویر

قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از 50 درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است.

بازدید از معدن طلای زرشوران

به گزارش کسب و کار نیوز، از مجموع کل ۱۰۰ هزار تن ذخیره قطعی طلا در جهان ۰٫۵ درصد آن به تنهایی از معادن طلای تکاب در آذربایجان غربی استخراج می‌شود. معدن طلای زره شوران با ذخیره ۱۱ میلیون تن بزرگترین معدن طلای ایران است که کارخانه استحصال طلای آن سالانه ۵۰۰ کیلو شمش طلای ۲۴ عیار تولید می‌کند.

این کارخانه که فاز نخست آن در سال ۹۳ به بهره برداری رسید برای ۷۰۰ نفر فرصت اشتغال فراهم کرده است. ظرفیت اسمی این کارخانه ۲ تن در سال است و با بهره برداری از فار دوم تا پایان سال ۹۸ و تکمیل فاز نخست، تولید این کارخانه به ۴ تن شمش طلا در سال خواهد رسید.

 آذربایجان غربی با دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در کشور محسوب می شود؛ در حال حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان‌غربی به ۱۰۰ تن می‌رسد و این در حالیست که با ادامه فعالیتهای اکتشافی در شهرستانهای ماکو،‌ سلماس،‌ شاهین‌دژ و سردشت میزان ذخایر افزایش می‌یابد.

آذربایجان غربی همچنین رتبه نخست کشور را از نظر ذخایر و تولید طلا در اختیار دارد و با ساخت واحد فرآوری و استحصال طلا در معدن زرشوران تکاب، سالانه ۳۶۰۰ کیلوگرم شمش طلا و بیش از ۱۲۰۰ کیلوگرم نقره تولید می‌شود.

یک معدن بزرگ طلای “آق دره” نیز در تکاب وجود دارد که عیار کانسنگ آن نزدیک به پنج گرم در هر تن بوده و می‌تواند سالانه بالغ بر ۲٫۲ تن طلا تولید کند، معدن طلا و نقره باریکای سردشت و خرابه پیرانشهر نیز تولید فلزات گرانقیمت را در این استان به نحو چشمگیر تقویت می‌کند.

علاوه بر این معادن، در شهرستانهای ماکو، سلماس، شاهین دژ و محدوده های دیگری از شهرستان تکاب رگه های معدنی طلا و نقره یافت شده که در صورت بهره برداری از این معادن، آذربایجان غربی به رتبه های جهانی در تولید طلا و نقره دست می یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.