صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سهم‌خواهی از درآمد تاکسی‌های اینترنتی
سهم‌خواهی    از   درآمد  تاکسی‌های اینترنتی

سهم‌خواهی از درآمد تاکسی‌های اینترنتی

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز،  موضوع اخذ مجوز سرویس‌های آنلاین حمل‌ونقل مدت‌هاست که مطرح شده و شهرداری بر این باور است که این پلتفرم‌ها باید از این سازمان برای ادامه فعالیت خود مجوز بگیرند. در این رابطه شهردار تهران نیز خبر داده که موضوع دریافت مجوز از شهرداری برای پلتفرم‌های آنلاین در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب شده و در انتظار تایید هیات دولت است.
محمدعلی افشانی، شهردار تهران که به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سمت خود برکنار شد، روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در جمع خبرنگاران گفت: از آنجایی که تاکسیرانی زیر نظر شهرداری است، تاکسی‌های اینترنتی هم باید تحت نظارت شهرداری باشند و از این ارگان مجوز بگیرند تا شهرداری بتواند آنها را ساماندهی کند. این موضوع در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب شده و در انتظار تایید هیات دولت است. از سوی دیگر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز اظهارنظر تقریبا مشابهی داشته است: تاکسی‌های اینترنتی جزو کسب‌وکارهای نوین فناورانه هستند و مانند همه کسب‌وکارهای دیگر باید مجوزهای لازم را از شهرداری اخذ کنند. استارت‌آپ‌های این حوزه که مجوز می‌خواهند، باید قبل از آن موافقت شهرداری را داشته باشند تا از این طریق بتوان آنها را ساماندهی کرد.

مدیر حقوقی «تپ‌سی»: شهرداری امروز رقیب ماست

اما نگین انصاری، مدیر حقوقی «تپ‌سی» در این رابطه گفته است: شهرداری امروز رقیب ماست و این عجیب است یک رقیب بخواهد بر رقیبش نظارت کند. نظارت شهرداری هم گسترده است؛ این رقابت از جنسی است که می‌خواهد در قیمت‌گذاری دخالت کند یا برای ثبت‌نام راننده مبلغی به عنوان عوارض در نظر بگیرد. حتی اگر یک راننده تخلف کند، مجوز شرکت در خطر ابطال قرار می‌گیرد.

مدیرعامل «تپ‌سی»: با این عوارض
دو هفته‌ای ورشکسته می‌شویم
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل «تپ‌سی» نیز در نشست خبری مشترک با «اسنپ» در مرداد ماه گفته بود که عدد و رقمی درباره پرداخت عوارض در تهران اعلام شده که می‌تواند ظرف دو هفته به کار «تپ‌سی» پایان داده و آن را با ورشکستگی مواجه کند: «اسنپ را نمی‌دانم، اما ما با آن عوارض دو هفته‌ای ورشکسته می‌شویم. تعیین عوارض هم باید حدی از منطق و اقتصاد داشته باشد. رئیس تاکسیرانی یکی از شهرها به ما گفت می‌خواهیم مدل کسب‌وکار شما را به نحوی تغییر دهیم تا ناکارآمد شوید و در صورت تصویب این لایحه، تاکسی‌های آنلاین ماهیت اصلی خود را از دست می‌دهند.»

مدیر «استراتژی گروه اینترنت ایران»: زیر نظر شهرداری رفتن ما را نابود خواهد کرد
ژوبین علاقه‌بند، مدیر «استراتژی گروه اینترنت ایران» که صاحب استارت‌آپ‌هایی چون «اسنپ» است، نیز گفت: ما می‌توانیم گزارش سفرهای‌مان را به شهرداری بدهیم تا آنها با کمک این آمار کیفیت زندگی شهری را بهبود بدهند؛ اما زیر نظر آنها نمی‌رویم. به گفته علاقه‌بند، ۱۸۶ فرصت شغلی باز امروز در «اسنپ» وجود دارد که نیاز داریم افرادی را استخدام کنیم. در این شرایط اقتصادی تاکسی‌های اینترنتی اشتغالزایی خوبی ایجاد کرده‌اند و زیر نظر شهرداری رفتن ما را نابود خواهد کرد. شهرداری می‌تواند به جای اینکه خود را در نقطه‌ مقابل تاکسی‌های اینترنتی قرار دهد، از پتانسیل آنها برای بهبود کار تاکسی‌های تاکسیرانی بهره ببرد و با تعامل با این سرویس‌ها مشکلات ترافیک و… را حل کند.
علاقه‌بند همچنین اعلام آمادگی کرد تا تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری در حل مشکل ترافیک کمک کنند: «پلتفرم ما تمام وقایع سفر را ثبت می‌کند و ما می‌توانیم با ارائه این گزارش‌ها به شهرداری برای برنامه‌ریزی بهتر برای حل مشکل ترافیک کمک کنیم.»

مسیر تاریک ادامه راه تاکسی‌های اینترنتی
الیاس مرادیان، کارشناس و مشاور استارت‌آپ
با مطرح شدن این صحبت‌ها در رابطه با اینکه تاکسی‌های اینترنتی باید برای ادامه فعالیت خود از شهرداری مجوز بگیرند، این شائبه به وجود آمده که این سازمان می‌خواهد موضوع انحصار را در این حوزه به راه بیندازد و برای تاکسی اینترنتی متعلق به خود (کارپینو) انحصار ایجاد کند. با این صحبت‌ها اگر دو استارت‌آپ بزرگی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای ادامه راه از شهرداری مجوز دریافت نکنند، مسیر مبهمی را پیش رو دارند. داشتن مجوز از شهرداری بدین معناست که با راه‌اندازی مجدد سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت این تاکسی‌ها نمی‌توانند بنزین دریافت کنند و باید تعطیل شوند؛ اما تاکسی اینترنتی دیگری که در ارتباط با این سازمان است به کارش ادامه خواهد داد و بنزین سهمیه‌ای شامل ۹۹ درصد از اعضای آن خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد و تاکسی‌های اینترنتی در صورت نداشتن مجوز از شهرداری نتوانند بنزین سهمیه‌ای بگیرند، ایجاد انحصار در پلتفرم سرویس‌های آنلاین حمل‌ونقل قوت می‌گیرد. این اتفاق همچنین موضوع سهم‌خواهی شهرداری را به ذهن تداعی می‌کند. شهرداری همچنین می‌خواهد با اعطای مجوز به این کسب‌وکارها در بحث قیمت‌گذاری‌ها نیز ورود کند، در حالی که قیمت‌‏گذاری‏ در این سامانه‌ها براساس الگوریتم‏‌های تخصصی و خاص انجام می‌شود و سازوکار مشخص و پیشرفته‌ای برای آن وجود دارد و این موضوعی تعریف‌شده است؛ اما شهرداری معتقد است این تاکسی‌ها بیشتر از تاکسی‌های شهرداری فعالیت دارند و این موضوع را شاید برنمی‌تابد. شهرداری اعتقاد دارد که باید در نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی نقش داشته باشد و یک‌سری عوارض را در سفر آنها اعمال کند که با این کار یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های تاکسی‌های اینترنتی که قیمت‌گذاری هوشمند است را از بین خواهد برد.
این اتفاق‌ها در حالی می‌افتد که این کسب‌وکارها در ابتدای راه‌اندازی تا رسیدن به این مراحل از موفقیت و جذب مشتری و از همه مهم‌تر درآمدزایی، مشکلات و موانع بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند و این سنگ‌اندازی‌ها در مسیر آنها می‌تواند مانع از ادامه فعالیت آنها شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.