صفحه اصلی / اسلایدر / صادرات ۲۳ شاخه گل ارکیده معادل یک بشکه نفت
صادرات  ۲۳ شاخه گل  ارکیده  معادل  یک  بشکه  نفت

افزايش نرخ ارز به كمك درآمدزايي و ارزآوري صادرات گل و گياه ايران آمد

صادرات ۲۳ شاخه گل ارکیده معادل یک بشکه نفت

گل اركيده و آنتوريوم در بسياري از مناطق ايران از جمله شهرستان محلات و مناطق شمالي كشور از جمله نوشهر قابل پرورش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، ارکیده که به نام تجاری‌ترین گل ایرانی از آن یاد می‌شود، با تاثیرپذیری مثبت از افزایش نرخ ارز، توانسته ارزآوری خوبی را برای کشور داشتهباشد. مشتریان خارجی ثابت و جدیدی که برای این گل خارق‌العاده وجود دارد و در این مدت و با افزایش نرخ دلار مبالغ بالایی برای خرید این گل زیبا و ماندگارپرداخت کرده‌اند.
با توجه به تنوع گونه‌های مختلف گل ارکیده و آمارهایی که وجود دارد، می‌توان با پرورش انواع گل ارکیده، نوشهر را به قطب تجاری‌سازی گل ارکیده و صادرات به کشورهای دیگر به ویژه کشورهای حوزه دریای خزر تبدیل کرد و علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، سبب ارزآوری بیشتر نیز شد.
به گفته فعالان گل و گیاه زینتی، بازار داخلی و خارجی گل ارکیده همواره رونق دارد و به همین منظور باید بسترها و آموزش‌های لازم را برای کسانی که علاقه‌مند ورود به صنعت تولید گل ارکیده هستند، فراهم کرد تا هم شاهد کاهش نرخ بیکاری و هم رونق اقتصادی و گردشگریباشیم.
در حال حاضر هر شاخه گل ارکیده که معمولا ترکیبی از چند گل روی یک شاخه است- به عنوان مثال ۵ گل در شاخه- ۵۰ هزار تومان قیمت دارد و این بدان معناست که هر گل ارکیده که روی یک شاخه وجود دارد، ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و کوچک‌ترین گلدان این گل هم از ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

گرانی هزینه تولید عامل ناموفق بودن صادرات گل و گیاه ایران است
فرشید احمدی، فعال بازار گل
گونه‌های متفاوتی از ارکیده ایرانی داریم که به عنوان تجاری‌ترین گل ایرانی شناخته می‌شود و مشتری‌های بسیاری از سراسر جهان دارد. در طول سال برای انواع مختلف این گل مشتری‌های داخلی و خارجی بسیاری داریم که مشتری‌های خارجی برای تحویل به‌موقع آن پیش‌پرداخت داشته و هنگام تحویل کل مبلغ را پرداخت می‌کنند. برخی از این مشتری‌های خارجی با دلار معامله می‌کنند و با افزایش نرخ دلار در ماه‌های خیر توانستیم از ارکیده ایرانی ارزآوری چند صد میلیونی داشته باشیم. به طور کلی نوسانات ارزی و افزایش نرخ دلار توانست برای صادرات گل و گیاه ایرانی موثر واقع شود و گل گران‌تر شد. البته برای مشتریان خارجی این اتفاق افتاد و به عنوان مثال برای گیاهان زینتی هم فرصت خوبی به وجود آمد و توانستیم بیش از سال گذشته در مدت مشابه ارز حاصل از صادرات گیاهان زینتی داشته باشیم.
ارکیده از پرفروش‌ترین گل‌های زینتی در جهان است که طرفداران زیادی دارد و به دلیل ماندگاری و زیبایی، خریداران آن زیاد است. در کشور ما هم مشتریان خارجی داریم که هر ساله گل‌های ارکیده را از ایران خریداری می‌کنند. هکتارها مساحت به پرورش گل ارکیده در کشور اختصاص داده شده و به عنوان مثال در شهرستان نوشهر مساحت زیادی به پرورش این گیاه درآمدزا اختصاص دارد. این گلخانه ۶۰ هزار گلدان ارکیده دارد که سالانه یک میلیون غنچه گل ارکیده از آن برداشت می‌شود که بسیاری از شرکت‌های خارج از کشور برای خرید نشای ارکیده در نوشهر درخواست دارند.
در حال حاضر درست است که اوضاع اقتصادی به دلیل نوسانات ارزی نامناسب است و بازارها خرید و فروشی ندارند؛ اما با وضعیتی که برای دلار پیش آمده، کمبود‌های تولید در حوزه گل و گیاه جبران خواهد شد و با بالا رفتن قیمت دلار واردات گل سخت‌تر و گران‌تر شده و در عوض صادرات برای ایران ارزآوری خوبی خواهد داشت. گرانی هزینه تولید عامل ناموفق بودن صادرات گل و گیاه ایران است و به عبارتی هزینه تولید و قیمت صادرات در کشور گران است و نمی‌توان ارزآوری را تقویت کرد؛ اما برخی گیاهان زینتی می‌توانند برای صنعت گل و گیاه تحول‌آفرین باشند. درباره گل ارکیده باز هم تاکید می‌شود که مشتریان چند صد میلیونی برای خرید آن داریم. در حال حاضر هر شاخه ارکیده با ۵ گل ۵۰ هزار تومان قیمت دارد که ۲۳ شاخه از گل ارکیده می‌تواند معادل یک بشکه نفت صادراتی کشور باشد که در حال حاضر ۸۵ دلار در دنیا فروخته می‌شود. این برای اقتصاد فرصتی مغتنم است که بتوانیم از پتانسیل تکثیر و پرورش این گل پرطرفدار استفاده کنیم و اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم می‌توان از این گل برای صادرات غیرنفتی همپای نفت استفاده کرد.

اهمیت پتانسیل‌های گل و گیاه در ارز‌آوری و اشتغال جا نیفتاده است
پژمان آزادی، کارشناس حوزه گل و گیاهان زینتی
گل و گیاه زینتی به دلیل تنوع آب و هوایی که در ایران وجود دارد، بسیار پتانسیل بالایی داشته و می‌تواند با حمایت‌های کافی ارزآوری خوبی برای کشور و به دنبال آن رونق اقتصادی داشته باشد. کشت گل و گیاهان زینتی این امکان را می‌دهد که سطح برداشت بالایی را داشته باشید و از آن درآمد خوبی کسب کنید؛ اما در کنار این مزیت اگر حمایت لازم سازمان‌ها و رسیدگی بالا وجود نداشته باشد موفقیت تضمین‌شده نیست. در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد و مهم‌ترین مساله این است که در میان مسئولان و متولیان اقتصادی هنوز اهمیت توسعه و پتانسیل‌های این بخش در ارز‌آوری و اشتغال به درستی جا نیفتاده و کسی برای این موضوع برنامه خاصی در نظر ندارد که در صورت اجرایی شدن بتوان به ارزآوری آناتکا کرد.
امروز در ایران ظرفیت بالایی برای صادرات گل و گیاه وجود دارد و می‌توان این توانایی را تا یک میلیارد دلار در سال تخمین زد که متاسفانه به دلیل مشکلات بسیار تنها ۵ درصد آن تحقق می‌یابد. توسعه صادرات، اقتصاد و بازار گل و گیاهان زینتی از جمله موضوعات مهمی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.