صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / شکل‌گیری شبکه‌های هرمی استخراج ارز دیجیتال
شکل‌گیری   شبکه‌های  هرمی   استخراج   ارز  دیجیتال

مركز ماهر درخصوص افزايش چشمگير پيام‌هاي فريبنده‌ خلق ثروت در فضاي مجازي هشدار داد

شکل‌گیری شبکه‌های هرمی استخراج ارز دیجیتال

افزايش شديد قيمت بيت‌كوين و به دنبال آن تمايل براي استخراج آن، موجب افزايش كلاهبرداري‌ها در اين زمينه شده و از آنجايي كه اين ارز در فضاي مجازي استخراج و معامله مي‌شود، سوءاستفاده‌ها و كلاهبرداري‌هاي زيادي در رابطه با آن انجام می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  از زمان راه‌اندازی این ارز دیجیتالی در دنیا تا به امروز شاهد انتشار اخبار زیادی مبنی بر کلاهبرداری‌های کلان در فضای مجازی بوده‌ایم که جبران برخی از آنها شاید به حیات بشر در این دنیا قد ندهد. به این دلیل که تکنولوژی و خدمات وابسته به آن به‌ویژه در فضای مجازی به سرعت همه‌گیر و منتشر می‌شود، تب استفاده از این ارز در ایران نیز فراگیر شده است و شاهد هستیم بسیاری از افراد با خرید دستگاه‌های استخراج اقدام به تولید ثروت به عقیده خودشان کرده‌اند؛ اما در این رابطه مرکز ماهر از افزایش چشمگیر پیام‌های فریبنده‌ در فضای مجازی با موضوع ترغیب کاربران به نصب یا اجرای برنامه‌هایی با قابلیت استخراج ارزهای رمزپایه خبر داد. مرکز ماهر هشدار داد: مشاهدات اخیر حاکی از افزایش چشمگیر پیام‌های فریبنده‌ای است که در فضای مجازی برای ترغیب کاربران به نصب یا اجرای برنامه‌هایی با قابلیت استخراج ارزهای رمزپایه (عموما ‫بیت‌کوین) منتشر می‌شوند. این مجموعه‌ها نوعا از ساختار بازاریابی هرمی نیز استفاده می‌کنند تا از ارتباطات افراد برای افزایش گستره نفوذ خود بهره ببرند. مطالعات نشان می‌دهند که ادعاها و وعده‌های مطرح‌شده در اغلب موارد کذب است و این ابزارها علاوه بر احتمال آسیب زدن به سخت‌افزار رایانه‌ها می‌توانند سرمنشأ مخاطرات جدی امنیتی باشند. بدین‌ترتیب به کاربران و مدیران به طور جدی توصیه می‌شود که از عضویت در این شبکه‌ها پرهیز و ممانعت کنند. ‬‬
بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد برخلاف ادعاهای مطرح‌شده، از منظر اقتصادی و با توجه به انرژی الکتریکی صرف‌شده، انجام این کار با استفاده از رایانه‌های معمول؛ حتی در صورتی که گرداننده شبکه هرمی و افراد بالادست چیزی از عایدات طلب نکنند، اقتصادی نخواهد بود. به همین دلیل در سطح جهان، انجام این امور به صورت قانونی (و نه با سرقت منابع دیگران) با تکیه بر سخت‌افزارهای خاص و با اتکا به پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته انجام می‌گیرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که با بیشتر شدن بار محاسباتی پردازنده‌ها برای استخراج ارزهای رمزپایه در رایانه‌های معمول و افزایش مصرف توان، دمای سیستم افزایش خواهد یافت و این خود سبب کاهش دوام دستگاه و احیانا آسیب به آن می‌شود. بنابراین حتی برای آزمایش نیز تصمیم گرفتن برای ورود به این شبکه‌های هرمی منطقی نیست.
همچنین اگرچه به دلیل تعدد این ابزارها فرصت تحلیل رفتاری همه آنها موجود نبوده، اما نکته نگران‌کننده اصلی در این خصوص این است که با تکیه بر هر یک از روش‌های معمول برای انجام این امور به صورت هرمی (اجرای برنامه‌های اجرایی ارائه‌شده یا نصب افزونه‌های معرفی‌شده در مرورگرهای وب) کاربر و شبکه میزبان او در معرض دسترسی فراهم‌آورنده این ابزارها یا سایر مهاجمان قرار می‌گیرند و این خود می‌تواند سرآغاز حملات جدی‌تر باشد. درباره کاربرانی که مالک رایانه یا بستر شبکه متصل به آن نیستند، عضویت در این شبکه‌های هرمی می‌تواند توأم با جرائمی چون سوءاستفاده از منابع عمومی یا خیانت در امانت نیز باشد. بدین‌ترتیب به کاربران و مدیران، مجددا توصیه اکید می‌شود که از ورود به این شبکه‌ها و نصب ابزارهای مرتبط با آنها پرهیز کنند و ممانعت جدی به عمل آورند.
این در حالی است که دبیر شورایعالی فضای مجازی از طی مراحل قانونی شدن واردات دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین و ارز رمزنگار خبر داد. ابوالحسن فیروزآبادی در هفتمین نشست شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای رئیس مرکز ملی فضای مجازی درباره ادامه روند قانونی‌سازی بستر فعالیت استخراج بیت‌کوین و ارز رمزنگار پس از آنکه دولت استخراج ارزهای رمزنگار را به عنوان صنعت پذیرفته است، گفت: هماهنگی‌های لازم با نهادهای ذی‌ربط برای آزادسازی واردات دستگاه‌های ماینینگ بیت‌کوین و انواع ارز رمزنگار انجام شده و این خبر نویدبخش توجه دولتی‌ها به مساله ارزهای مجازی خواهد بود.

خلق ثروت و درآمدزایی از ارز دیجیتالی
برزو نیک‌پور، کارشناس فضای مجازی
برای خلق ثروت در فضای مجازی راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد؛ چراکه زیرساخت اینترنت برای ایجاد کسب‌وکار بسیار مناسب است و اگر کسی بخواهد، می‌تواند با ایده‌های خوب از این فضا بهره‌برداری کند؛ اما با ورود برخی خدمات درست است که اگر استفاده درست از آن بشود و زیرساخت‌های آن وجود داشته باشد، می‌توان خلق ثروت کرد، اما در ایران سوءاستفاده‌های بسیاری از فضای مجازی داشته‌ایم و مواردی که مربوط به موارد مالی می‌شود، همواره سوءاستفاده‌کنندگان در انتظار آن هستند. ارز دیجیتالی یا همان بیت‌کوین که معروف‌ترین آنهاست، امروزه توانسته جایگاه مناسبی در میان کاربران فضای مجازی باز کند و بسیاری از کاربران برای استخراج آن اقدام کرده‌اند. در ایران نیز این تب بسیار فراگیر شده و کاربران فضای مجازی به دنبال خلق ثروت و درآمدزایی از ارز دیجیتالی هستند. تب این کار درست همانند سال‌های پیش است که شرکت‌های هرمی برای سکه و طلا به راه افتاد و توانست در بسیاری از خانواده‌ها رسوخ کند و در انتها بدون هیچ دستاوردی مال‌باختگی را برای مردم داشته باشد. شرکت‌های هرمی امروز هم برای استخراج بیت‌کوین فعالیت خود را شروع کرده‌اند. موارد متعددی در سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال نقش دارند، از جمله هزینه سخت‌افزار اولیه، قدرت پردازشی (نرخ هش)، دشواری استخراج، نرخ هش کلی، توان مصرفی، هزینه برق و نهایتا ارزش جاری ارز دیجیتال. این شرکت‌های هرمی با وعده انجام تمام این مراحل کاربر را به این سمت می‌کشانند. جالب این است که این شرکت‌های هرمی که اغلب آنها کلاهبردار هستند، در پیام‌های ارسالی خود کاربر قربانی را به عنوان شخصی منتخب خطاب قرار می‌دهند (مثلا ممکن است در پیام این‌گونه عنوان شده باشد که شما یکی از ۱۰۰ دریافت‌کننده ۲۰٫۷۲۳۲۷۲۳۹ واحد رمزارز به دلیل خدمات‌تان به این پلتفرم هستید (بله دقیقا همین رقم) و البته لینکی برای دریافت این مبلغ نیز برای شما ارسال می‌شود که این لینک بدافزار یا هکر است و به طور قطع دارایی کاربر را هدف قرار خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.