صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کاهش قیمت موبایل به شرط دریافت ارز دولتی
کاهش  قیمت موبایل به شرط  دریافت  ارز دولتی

بازار موبايل عطاي 600 هزار گوشي وارداتي توقيفي را به لقايش ببخشد

کاهش قیمت موبایل به شرط دریافت ارز دولتی

هر روز كه مي‌گذرد بازار موبايل بيشتر از روزهاي رونق خود فاصله مي‌گيرد و اين هم براي خريداران و هم فروشندگان گران تمام شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  بازار موبایل این روزها دیگر آن بازار شلوغ و پررفت‌وآمد نیست که در راهروهایش جای سوزن انداختن نباشد و خریداران از این فروشگاه به فروشگاه دیگر روانه شوند تا برند گوشی مورد نظرشان را خریداری کنند. در شرایطی که قیمت موبایل در ماه‌های اخیر با روند افزایشی همراه بوده، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اعلام کرد که اگر ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی توقیف‌شده توسط سازمان حمایت قیمت‌گذاری و از سوی دیگر ارز نیمایی برای واردات این محصول تامین شود، قیمت موبایل تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
به گزارش ایسنا، ابراهیم درستی، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی تلفن همراه اعلام کرد: «هم‌اکنون ۶۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به دلیل پرونده‌های تخلف گذشته یا دیر کردن در مراحل ترخیص و تامین ارز در گمرک توقیف شده‌اند. این کالا منتظر قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده که باید هرچه سریع‌تر انجام شود و با عرضه این موبایل‌ها، بازار این کالای ضروری نیز رنگ آرامش به خود بگیرد.» درستی به افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت موبایل و تبلت در هفته گذشته اشاره کرد و توضیح داد که اگر ارز نیمایی به صورت مستمر و منظم به واردات موبایل اختصاص پیدا کند و واردکنندگان بتوانند سهم بازار را تامین کنند، قطعا قیمت تلفن همراه در آینده‌ای نزدیک ۴۰ درصدی یا بیشتر کاهش خواهد یافت، اما هم‌اکنون یکی از مسائلی که سبب می‌شود قیمت موبایل افزایش یابد، کمبود جنس و کالا در بازار است. رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اظهار کرد که با اجرای طرح رجیستری قاچاق موبایل به صفر رسیده، اما در گذشته نه چندان دور، ‌سالانه بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان تلفن همراه به کشور قاچاق می‌شد و به همین دلیل مسئولان باید سریع‌تر برای ساماندهی بازار موبایل اقدام
کنند.
چندی پیش «فلاح‌جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل افزایش قیمت موبایل در بازار این‌گونه توضیح داد که بازار تلفن همراه، بازاری کاملا وابسته به ارز است که نوسانات نرخ ارز قطعا در قیمت آنها تاثیر می‌گذارد، اما بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار به دلیل کمبود عرضه کالاست.

هزار حرف برای نجات بازار موبایل
محمدرضا اعتمادی، فروشنده و فعال بازار موبایل
از وقتی اسامی واردکنندگانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، اعلام و مشخص شد چه تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و احتکار گوشی‌ها انجام شد، بازار موبایل دیگر روی آرامش را ندیده است و به طور قطع با هزاران راهکاری که در حد حرف باقی می‌ماند، این وضعیت ادامه خواهد داشت. این وضعیت درست مانند یک بیماری است که مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند و مزمن می‌شود. در حال حاضر وضعیت بحرانی بازار موبایل مزمن شده و شاید همه به آن عادت کرده‌ایم. خریداران به نخریدن و فروشندگان به نفروختن. اوضاعی ایجاد شده که نه فروشندگان درآمدی می‌توانند داشته باشند و نه خریداران جرات می‌کنند به بازار موبایل نزدیک شوند. اعلام کرده‌اند که قیمت ارز روند نزولی داشته و کاهش یافته است. این موضوع هم تنها در حد حرف است، مانند تمام راهکارهایی که در حد حرف باقی مانده‌اند. به عنوان مثال چند ماه است که برای ورود گوشی‌های توقیفی وارداتی به بازار موبایل دست‌دست می‌کنند. مگر وضعیت سوت و کور این بازار را مشاهده نکرده‌اند و نمی‌دانند اوضاع چقدر بحرانی است؟ امروز اگر اختصاص ارز دولتی را به واردات موبایل حذف کرده‌اند در آینده تاثیر منفی آن را مشاهده خواهند کرد. امروز بازار موبایل دچار کمبود جنس و رشد قیمت‌ها شده و یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی عملا از کار افتاده است. این اتفاق چندین ماه است که ادامه دارد و هر راهکاری که ارائه می‌کنند همان روز فراموش می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.