صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش هزینه‌ دندانپزشکی با گرانی تجهیزات
افزایش  هزینه‌  دندانپزشکی با  گرانی تجهیزات

ديگر كمتر كسي قادر خواهد بود با افزایش نرخ ارز از عهده هزينه دندانپزشكي برآید

افزایش هزینه‌ دندانپزشکی با گرانی تجهیزات

واردات تجهيزات دندانپزشكي از آن جهت مهم است كه به دليل افزایش هزينه‌هاي دندانپزشكي اگر اين مقوله تحت كنترل و پيگيري نباشد ديگر كمتر كسي قادر خواهد بود از عهده هزينه دندانپزشكي برآید. امروز واردات تجهيزات دندانپزشکي در كشور انجام مي‌شود، اما به عقيده فعالان اين صنف، واردات غيررسمي كه امروز در كشور داريم ضربه سختي به اين بازار وارد كرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این فعالان بر این باورند که هنگامی که واردات به صورت رسمی در حال انجام است، توجیهی برای واردات غیررسمی وجود ندارد. متاسفانه نوسانات نرخ ارز نیز بر مشکلات این صنف تاثیر گذاشته و واردات آن را برای افرادی که مرتبط با این صنف هم نیستند باصرفه کرده است. واردات تجهیزات دندانپزشکی با ارز دولتی انجام و به مراکز درمانی با نرخ ارز آزاد فروخته شده و می‌شود که این موضوع بر گرانی هزینه‌های دندانپزشکی قطعا تاثیر دارد.
در این رابطه معاون فنی شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش‌های تشخیص طبی پزشکی اظهار کرد: ما بیش از ۴۰ محصول آزمایشگاهی در تشخیص تیروئید، انواع سرطان‌ها، انواع بیماری‌های عفونی چون ایدز و هپاتیت، هلیکوباکتر که عامل زخم معده است و تشخیص ناباروری داریم که در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه شرکت ما ۲۰ سال است که سابقه تولید محصولات آزمایشگاهی را دارد، گفت: در طول ۲۰ سال گذشته ما محصولات مختلفی برای تشخیص بیماری‌ها و میزان هورمون‌ها برای آزمایشگاه‌های تشخیص طبی تولید کرده‌ایم و اکنون بیش از ۲۰۰ نفر آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و در تولید محصولات دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.
بوترابی اظهار کرد: ما ۱۰ سال است که با اخذ استانداردهای بین‌المللی در نمایشگاه بین‌المللی مدیکا در آلمان شرکت می‌کنیم و محصولات‌مان را به نمایش می‌گذاریم و محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه آزمایشگاهی به چندین کشور مختلف صادر می‌شوند. معاون فنی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش‌های تشخیص طبی پزشکی به ارزآوری محصولات دانش‌بنیان تولید اشاره کرد و گفت: ما با ظرفیت فعلی حدود ۲ میلیارد دلار سالانه ارزآوری داریم و این تنها ۳۰ درصد ظرفیت تولید است و این توان را داریم که با ظرفیت بیشتری از خروج ارز جلوگیری و نیاز کشور را در حوزه محصولات آزمایش‌های تشخیص طبی تامین کنیم.
وی واردات را یکی از مهم‌ترین معضلات تولید دانست و بیان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی واردات محصول مشابه خارجی است، وقتی تولیدکننده دچار مشکل تولید در کشور می‌شود، برای تامین محصول مورد نیاز در حوزه پزشکی به واردات محصول ارز دولتی می‌دهند و یک محصول کامل با ارز دولتی وارد کشور می‌شود. بوترابی گفت: با واردات محصول با ارز دولتی، تولیدکننده توان رقابت با محصولات رقابتی را از دست می‌دهد و در نهایت برخی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی تبدیل به واردکننده محصول می‌شوند، زیرا در این صورت دردسرهای تولید و تامین ماده اولیه را نخواهند داشت، اما این در نهایت به اشتغال و تولید کشور آسیب می‌رساند. معاون فنی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدکننده تجهیزات آزمایش‌های تشخیص طبی پزشکی افزایش قیمت محصولات خارجی را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی معرفی کرد و افزود: تولیدکننده داخلی فقط برای تامین ماده اولیه که در نهایت ۳۰ درصد هزینه محصول را تشکیل می‌دهد ارز دولتی می‌گیرد و مابقی مواد مورد نیاز را از داخل تامین می‌کند.
در همین راستا رضا مسائلی، مشاور وزیر و مدیرکل اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت درباره نحوه تخصیص ارز دولتی به تجهیزات و ملزومات پزشکى گفت: با وجود همه سختی‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم، تلاش کرده‌ایم در تخصیص ارز سلیقه‌محور نباشیم و معیارهای مشخصی برای تخصیص ارز به ملزومات و تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد، همچنین معیارهایی که تعیین می‌شود را اجرایی کنیم و همه این موارد، راهبرد ما در تخصیص ارز به ملزومات و تجهیزات پزشکی است.
مسائلی در پاسخ به این سوال که برخی محصولات که مشابه تولید داخل آن در بازار وجود دارد چرا در فهرست دریافت ارز دولتی قرار گرفته است، گفت: سیاست وزارت بهداشت در تخصیص ارز دولتی این است که اگر محصول تولید داخل در کشور وجود داشته باشد و شرکت تولیدکننده توان تامین نیاز بازار را داشته باشد، به آن محصول برای واردات ارز اختصاص پیدا نمی‌کند. وی ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات در بازار داخلی به‌شدت در حال افزایش است و هیچ کنترلی روی هزینه‌ها وجود ندارد و بسیاری از مواد ۲ تا ۳ برابر افزایش هزینه داشته و این مساله موجب بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصول داخلی شده است. بوترابی اظهار کرد: با شرایطی که بخش زیادی از هزینه‌های تولید به دلیل بالا رفتن نرخ ارز در حال افزایش است به دلیل اینکه محصول وارداتی با ارز دولتی وارد می‌شود، به نظر می‌رسد واردات مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. برای همین برخی تولیدکنندگان داخلی به جای تولید به سراغ واردات رفته‌اند.

کناره‌گیری شرکت‎های معتبر از فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی
رضا کلانتری‎‏اسکویی، رئیس اتحادیه صنف تجهیزات دندانپزشکی
واردات در کشور وجود دارد و نمی‌توان منکر این موضوع شد که ایران به واردات وابسته نیست، اما در این بین واردات غیررسمی هم داریم که در تجهیزات دندانپزشکی نیز به چشم می‌خورد. واردات غیررسمی کالاهای دندانپزشکی در صورتی که امکان تامین رسمی کالا مهیا نباشد یک ضرورت اجتناب‏ناپذیر است؛ اما در حال حاضر که همچنان راه‌های رسمی و شرکت‎های معتبر امکان واردات کالا را دارند، توجیه‏پذیر نیست و باید کنترل شود. در صورتی که شرایط بسیار سخت شود دولت بهتر است مسیرها را باز بگذارد تا نیاز مردم تامین شود. این موضوع که عنوان شد یکی از مشکلات است که باید حتما به آن رسیدگی شود. همچنین دیگر مشکل این صنف امروز و در این شرایط نوسانات ارزی است. نوسانات ارزی باعث کاهش چشمگیر واردات کالاهای دندانپزشکی و موجب شده بسیاری از شرکت‎ها در آستانه تعطیلی قرار گیرند. شرایط سختی که ممکن است به جهت کمبود شدید کالا در آینده به وجود آید و تاثیر آن بر هزینه‎های دندانپزشکی و سلامتی جامعه بسیار نگران‎کننده است. بارها برای بهبود این وضعیت نامه‌نگاری‌هایی انجام شده و نارضایتی از این وضعیت به گوش دولت رسیده است. تصمیمات نامناسب و غیرمعمول دولت در این رابطه قدرت فعالیت را از این صنف گرفته است. بهداشت دهان و دندان برای تمام افراد جامعه بااهمیت است. بنابراین باید تمام راهکارها را برای این موضوع بررسی کرد تا کسی متضرر نشود. همه بتوانند از خدمات دندانپزشکی بهره مند باشند و هم اینکه شرایط دشوار این صنف هم برطرف شود. اگر اکنون دولت مسیر را باز و با فعالان این صنف همکاری کند، شرکت‎ها در کنار دندانپزشکان به ارائه خدمات خود به مردم ادامه می‌دهند و اگر افزایش سخت‌گیری‎ها توجیه اقتصادی ماندن در این صنف را از بین ببرد، شرکت‎های معتبر با آبرو و توانمند قدیمی تعطیل خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.