چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضربه نوسانات ارزی به تولید

حميدرضا فولادگر

ضربه نوسانات ارزی به تولید

سرمقاله 

افزایش نرخ ارز آسیب‌های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. امروز که شاهد کاهش آن هستیم باید از این فرصت استفاده کرده و تولید را رونق دهیم. افزایش بی‌سابقه نرخ ارز اقتصاد و تمام بازار ها را تهدید کرد و امروز اگر با کاهش نسبی نرخ ارز هم مواجه هستیم باید از آن به شکل مناسب بهره‌برداری شود و تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. هرچند در کشور این تهدیدها هم یک فرصت برای اقتصاد و واحدهای تولیدی بود که باید از آن حداکثر بهره‌برداری را می‌کردیم. به طور کلی نباید کاری به این موضوع داشته باشیم که نرخ ارز در بازارهای ضربه نوسانات ارزی به تولید غیررسمی و دلالی‌ها چه میزان است. این مهم است که نرخ واقعی ارز بین ۷ تا ۸ هزار تومان است و باید برای اینکه این نرخ ثابت شود برنامه‌ریزی داشتهباشیم.
همواره از ابتدای سال جاری که با افزایش نرخ ارز روبه رو بودیم، تاکید کرده‌ایم که باید برای نرخ ارز یک نرخ واقعی در نظر گرفته شود که این اتفاق تحقق پیدا نکرد و حال که این روند کاهشی را هرچند کم داریم باید از آن به عنوان فرصتاستفاده کنیم.
اقتصاد، صنایع، تولید، صادرات و… از افزایش نرخ ارز آسیب دیده و باید در این شرایط آمادگی تولید را داشته باشیم و با تحمل چندماه فشار و ضرر مادی واحدهای تولیدی، از این مرحله با سلامتعبور کنیم.
نوسانات ارزی و عوامل دیگری که در سایه این نوسانات به اقتصاد ضربه زدند تولید را فلج کرده‌اند و در این مقطع اگر کاهش نرخ ارز را باور داریم باید از آن استفاده مثبت داشته باشیم و چرخ تولید را به حرکت درآوریم.
مشکلات واردات مواد اولیه که لازمه تولید داخلی است هم حل خواهد شد و نگرانی که از این بابت برای تولیدکنندگان وجود دارد در مرحله حل و فصل قرار دارد.
به عبارتی این محدودیت وارداتی که اعمال شده مقطعی است و برای آینده برنامه‌های دقیق‌تری در پیش است.
البته بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه هایی مانند پتروشیمی و فولاد تولید داخل هستند و خوشبختانه تا حدی مشکل تامین این مواد حل شده است.

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.