صفحه اصلی / سرخط خبرها / کاهش قدرت خرید کارگران
کاهش قدرت خرید کارگران

علي خدايي، عضو كارگري شورايعالي كار

کاهش قدرت خرید کارگران

افزايش نرخ تورم و همچنين كاهش قدرت خريد براي كارگران ضمن آنكه دغدغه‌هاي معيشتي زيادي ايجاد كرده، به دليل كاهش ميزان توليد و تعديل نيروي كار دغدغه پيدا كردن يا دست و پا كردن يك شغل را به همراه داشته و اين در حالي است كه امنيت شغلي در كشور در پايين‌ترين سطح خود قرار گرفته و كارگران را ناگزير از ورود به مشاغل كاذب مي‌كند.

یادداشت 

نبود امنیت شغلی ضمن آنکه قدرت چانه‌زنی کارگران را نیز پایین آورده و به تبع روی بهره‌وری و بازدهی آنها در محیط کار تاثیری منفی‌ بر جای گذاشته است، شرایط بدی را به آنها تحمیل کرده که با مداخله دلالان و شرکت‌های دلالی وضعیت بغرنجی را برای کارگران و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است.در پی همین امر کارگران مورد سوءاستفاده و همچنین اخاذی از جانب گروه‌های واسطه‌گرایانه برای یافتن شغل قرار می‌گیرند.
منظور از گروه‌های واسطه‌گرایانه برخی از شرکت‌های پیمانکاری و شرکت‌هایی است که با فعالیت‌های دلالی خود، کارگران را به استخدام یک شرکت یا یک بنگاه اقتصادی در می‌آورند، در حالی که بابت این کار چندین برابر خود کارگر حقوق دریافت می‌کنند. متاسفانه این کار پدیده تازه‌ای نیست، اما طی ماه های اخیر رواج زیادی پیداکرده است.
متاسفانه با وجود گوشزد کردن این مساله به مسئولان هنوز شاهد اقدامی خاص برای مقابله با این گروه‌ها یا کم کردن سودجویی‌های آنها از قشر کارگرنیستیم. به دلیل شرایط بد اقتصادی وتعطیل شدن برخی از واحدهای تولیدی، تمایل برای تاسیس این نوع شرکت‌ها افزایش پیدا کرده در حالی که مداخله دولت و نظارت آن می‌توانست کارگران را در ارتباط مستقیم با کارگاه یا محل مورد نظر برای استخدام، یاری دهد و سود حاصل از این کار در نهایت با تخصیص تمام و کمال حقوق و حق الزحمه آن کار به خود کارگر اختصاص می‌یافت و از طرفی دست سودجویان و واسطه ها در سوءاستفاده از نیروی کار کوتاه می‌شد.
بر همین اساس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدید و همه مسئولان این حوزه انتظار می‌رود در کنار ایجاد امنیت شغلی برای کارگران، زمینه را برای حذف سودجویان فراهم ساخته و در بسته‌هایی جداگانه کسری دستمزد کارگران را جبران کنند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.