صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پیروزی انور ابراهیم در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی مالزی
پیروزی انور ابراهیم در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی مالزی

پیروزی انور ابراهیم در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی مالزی

انور ابراهیم در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی مالزی که می‌توان آن را یک انتخابات از پیش برنامه ریزی شده برای بازگشت دوباره او به پارلمان دانست، با کسب اکثریت قاطع آرا به پیروزی دست یافته و حائز کرسی پارلمان شد و به این ترتیب یک گام دیگر به نخست وزیری و جانشینی ماهاتیر محمد نزدیک شد.

انور ابراهیم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، این پیروزی به مثابه بازگشت رسمی انور ابراهیم به حیات سیاسی، پنج ماه بعد از آزاد شدنش از زندان است.

همچنین این نخستین بار است که هم او و هم ماهاتیر محمد زیر یک پرچم یکسان نماینده پارلمان مالزی می‌شوند.

طی ۲۰ سال گذشته این دو نفر عمدتا درگیری و اختلاف شدید و تلخی با یکدیگر داشتند.

انور ابراهیم که سردمدار جنبشی موسوم به جنبش اصلاح در مالزی در ۲۰ سال گذشته بوده با کسب بالغ بر ۲۳ هزار و ۵۰۰ رای توانست کرسی پارلمان را به دست بیاورد. این اتفاق در حالی افتاد که میزان شرکت رای دهندگان در انتخابات میان دوره‌ای که در شهر ساحلی پورت دیکسون برگزار شد، پایین بود.

انور ابراهیم به جمعی از حامیانش در تجمع پس از پیروزی خود که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: اصلاح در عرض یک ماه و یا حتی چهار ماه و یا حتی یکسال به نتیجه نمی‌رسد. اصلاح به معنی پاکسازی و آزاد کردن رسانه‌ها، از بین بردن فساد و تبدیل کردن رفتار اخلاقی به فرهنگ در عرصه سیاست است.

او در ضمن تشویق صدها تن از حامیانش گفت: من می‌خواهم به همه شمایی که رای دادید و دوستانمان در همه کشور بگویم که اعتمادی را که به من داشتید به هدر نخواهم داد.

ماه مه ماهاتیر محمد ۹۳ ساله که رهبر ائتلافی موسوم به ائتلاف امید است، پیروزی چشمگیری در انتخابات پارلمانی کسب کرد و توانست نجیب رزاق، حامی سابق خودش را از نخست وزیری کنار بزند و به حکومت ۶۱ ساله ائتلاف ملی باریسان پایان دهد.

در آن زمان انور ابراهیم نمی‌توانست در رقابت انتخاباتی وارد شود چراکه از بابت محکومیتش در پرونده قضایی خود مربوط به سال ۲۰۱۵ به اتهام لواط در حبس به سر می‌برد.

با این وجود او مجددا وارد شراکت با ماهاتیر محمد شد و همین شراکت بود که پیروزی انتخاباتی اخیر وی را بعد از آنکه ماهاتیر محمد او را مورد عفو سلطنتی قرار داد، رقم زد.

در سال ۱۹۹۸ ماهاتیر محمد در دوره نخست وزیری قبلی خود انور ابراهیم را که به عنوان معاون خود به خدمت گرفته بود اخراج کرد و این اقدام سرآغاز اختلاف در روابط میان آنها شد.

یکسال بعد از آن نیز انور ابراهیم از بابت اتهام فساد و لواط گناهکار شناخته شد.

با این وجود انور ابراهیم و حامیانش تاکید داشتند که تمامی این اتهامات ساختگی و با هدف پایان دادن به حیات سیاسی وی مطرح شدند.

ماهاتیر محمد که اکنون در دومین دور نخست وزیری خود قرار دارد بعد از پیروزی در انتخابات پارلمانی ماه مه گذشته متعهد شد که در عرض دو سال نخست وزیری را کنار می‌گذارد و راه را برای اینکه انور ابراهیم تبدیل به هشتیمن نخست وزیر مالزی شود، هموار می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.