صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / رتبه سوم خراسان رضوی در وسعت آبخیزداری

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد:

رتبه سوم خراسان رضوی در وسعت آبخیزداری

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی درسطح کشور به لحاظ وسعت آبخیزداری سوم است.

استانها/ آبخیزداری

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود روشن‌دل صبح امروز در بازدید از پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در راستای تحقق اهداف صندوق توسعه در خصوص طرح‌های آبخیزداری اظهار کرد: در بررسی انجام شده از ۱۱ میلیون هکتار موجود در استان ۸٫۱ میلیون هکتار جزو عرصه‌هایی است که توان آبخیزداری داشته و حدود ۷۰ درصد از استان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: استان خراسان رضوی درسطح کشور به لحاظ وسعت آبخیزداری سوم است و در این حوزه مطالعاتی توسط مشاورین انجام و بعد از تعریف فعالیت‌ها توسط کمیته فنی تایید می‌شود و به مرحله اجرا خواهد رسید.

روشندل بیان کرد: فعالیت ما در این زمینه‌، اقداماتی مدیریتی دارد که شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران است و طرح‌های بیولوژیک که شامل نهال‌کاری، بذرپاشی و… است به منظور حفظ، احیا، گسترش پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک برنامه‌ریزی می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع کل اداره طبیعی خراسان رضوی افزود:  اجرای طرح‌های بیو مکانیک شامل موضوع های  تراس بندی، فارو و بانکک است که این عوامل سبب ذخیره باران و افزایش رطوبت خاک می‌شود. همچنین اقدامات مکانیکی در این حوزه شامل بندهای خاکی، بندهای سنگ مراتی و گاویانی و بخش سیلابی است که با توجه به حوزه و شرایط منطقه طراحی و اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: این پروژه ها برای جلوگیری از وقوع سیل و رسوب است و برای ذخیره و تامین آب و کمک به افزایش سطح کشت است. این باعث ایجاد اشتغال وکاهش مهاجرت در مناطق روستایی خواهد شد.

روشندل خاطرنشان کرد: پروژه‌های بخش سیلاب در حوضه آب‌خیز و هدایت و کنترل سیلاب در مناطق دشت باعث تقویت سطح زیرزمینی دشت شده و با اعتبار دو میلیون ۳۰۰ هکتار ، فعالیت های آبخیزداری را مطالعه و طراحی می‌کنیم. در حدود ۳۳۰ حوزه برنامه ریزی داشته ایم که از این میان حدود ۸۵ حوزه توسط مردم مطالعه و برنامه ریزی شده که مطالبات آن توسط مردم داده شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.