صفحه اصلی / سیاسی / دولت / به محض انتخاب من در سال ۹۲ قیمت دلار پایین افتاد
به محض انتخاب من در سال ۹۲ قیمت دلار پایین افتاد

روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

به محض انتخاب من در سال ۹۲ قیمت دلار پایین افتاد

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی می‌گویند گفتار درمانی نکنید، اظهار داشت: اما امید درمانی درست است حالا بله گفتار درمانی خیلی موثر نیست اما امیددرمانی مهم است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در دانشگاه تهران و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ضمن تبریک آغاز مجدد دانشگاه‌ها گفت: در واقع این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، وی ادامه داد: نقش بسیار مهمی که دانشگاه در علم، فرهنگ در جامعه پذیری نسل جوان در انضباط و قانون مداری و در نقش مهارت‌هایی که دانشجویان عزیز از این محیط می‌آموزند دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، قدیمی و برتر و آنهایی که در این دانشگاه درس خواندند حتما برایشان یادآور خاطرات شیرین دوران دانشجویی است.

روحانی با اشاره به اساتید مبرز، فرهیخته و بنام و دانشجویان پرتلاش در دانشگاه تهران گفت: در همین دادگاه لاهه چهره‌های دانشگاه تهران حضور داشتند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران سخن می‌گفت جزو همکلاسی‌های ما در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق بود. پس دانشگاه می‌تواند مبدا تحولات باشد همانطور که امام فرمودند و دانشگاه می‌تواند مظهر اقتدار باشد همانگونه که مقام معظم رهبری بر او تاکید کردند.

وی بیان داشت: ما در مدیریت‌های جامعه که نگاه می‌کنیم از دور میز هیأت دولت گرفته تا در مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های مختلف اکثریت قاطع آنها پرورش یافته دانشگاه هستند. عده‌ای را هم داریم که پرورش یافته حوزه و دانشگاه و عده کمی هم پرورش یافته حوزه است.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: دانشگاه نقش مهمی برای آینده جامعه و مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست. چون اینها در همین مرکز تربیت شده و دانش‌ آموخته‌اند و فرهیخته شده‌اند. با ورود همین دانشگاه احساس شخصیت و نشاط بیشتر کردند.

روحانی افزود:کلمه دانشجو بسیار زیبا است. دو واژه در دانشگاه بسیار قشنگ، زیبا و غرور‌آفرین است. «دانشجو و استاد» پس نقش دانشگاه برای ما بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم کجا بود که از امید به آینده شروع شد. نه با کار و برنامه‌ریزی ما بلکه قبل از برنامه و کار و تلاش ما دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. هنوز ما دولت شروع نکرده بودیم. در سال ۹۲ من انتخاب شده بودم دو ماه دیگر بنا بود دولت را تشکیل دهیم. به محض انتخاب قیمت دلار پایین افتاد، به محض انتخاب بازار آرام شد، به محض انتخاب امیدها بالا رفت، هنوز دولت را شروع نکرده بودیم، چرا؟ برای اینکه مردم به آینده‌ای بهتر با تعامل بیشتر با جهان، با آرامش بیشتر، با فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوارتر شده بودند

رئیس جمهور افزود: هنرپیشه‌ صدا و سیما هم امیدوار شده بود، نویسنده کتاب هم امیدوار شده بود زیرا می‌دانست برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شود، کارگردان هم امیدوار شده بود،‌هنرپیشه هم امیدوار شده بود، دانشجو هم امیدوار شد چون می‌دانست از سال ۹۲ شانزدهم آذر هم آزاد است و در همه دانشگاه‌ها می‌تواند حرف بزند و سخن بگویند و نقد کنند. گاهی وقت‌ها برای انسان ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه و فضای مجازی چند انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است و آن را کنار می‌گذارم.چون هم وقت بیشتری ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد. حدش هم مفید است هم لازم.

روحانی تصریح کرد: ما یک بیانی در روایت داریم که برای جامعه بزرگ باید یک جور دیگر معنا کنیم که می‌گوید اگر کسی برادر مومنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت کند به او زینت داده ومشکلش را حل کرده اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید نگران و ناراحتش کرده، در زندگی جمعی، خانوادگی واجتماعی اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم می‌تواند تا حدی صادق باشد. اساتیدی که در کشور ما از لحاظ اقتصادی مصاحبه و نقد می‌کنند یک عده از اساتید هم داریم که اصلا ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه چیزی بنویسند اما مرتب برای من نامه می‌نویسند. خب این تاثیرگذارتر است استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد برای من مستقیم نامه می‌نویسد و من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر را برایش می‌فرستم. اما یکی هم می‌رود مصاحبه می‌کند که من آن را هم می‌شنوم اما گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است و نقد بیش از حد مثالش همان نمک طعام است که اگر به اندازه باشد لازم است و اگر نباشد بی‌مزه و اگر زیاد باشد نمی‌شود خورد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد باشند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند. هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد البته خواهش من این است که با اطلاعات کافی باشد. البته فردا تعدادی از اساتید اقتصاد را دعوت کردم که رو در رو بنشینم و با آنها صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده یا خصوصی برای من نامه نوشتند.یک حرف‌هایی دارم که فردا مستقیم به آنها می‌گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم باید شرایط کشور را دقیقا بدانیم که کجا هستیم،‌ شما وقتی دستور ورزش به یک آدم می‌دهید به سلامت سن طرف هم نگاه می‌‌کنید. به همه نمی‌شود یک نسخه ورزشی داد، شرایط کشور، شرایط مناسبی نیست. در آن شرایط باید ببینیم چه کار باید بکنیم نه در یک شرایط ایده‌آل.

روحانی تصریح کرد: چه چیزی باعث شد ما در دولت یازدهم پیشرفت کردیم؟ امید مردم به آینده همین. به نظرم کلید اصلی دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و می‌دیدند که هر روزی گره‌ای گشوده می‌شود. «افضل اعمال امتی انتظار الفرج» بهترین عمل امت من را پیامبر فرمودند امید به گشایش‌هاست. ما معمولا مصداق اتَم و اکمل این انتظار فرج را معرفی می‌کنیم در حالی که نه، یعنی بدانیم گره‌ها باز می‌شود و راه‌های تنگ گشوده می‌شود. بن‌بست‌ها از بین می‌رود. این انتظار فرج است.

وی افزود: اگر انتظار یُسر باشد خود این انتظار آسانی و یسر را می‌آفریند و اگر انتظار عُسر باشد خودش عسر می‌آفریند. پزشکان در این زمینه تخصص بهتری دارند. یک پزشک وقتی به یک مریض می‌رسد به او می‌گوید خیلی دیر آمدی و وضع خیلی بدی داری و دعا کن. خب اگر این را بگوید کار آن بیمار تمام است و به احتضار می‌رود. همان مریض اگر نزد دکتر برود و دکتر به او بگوید چرا مریض هستی چیزی نیست، خیلی‌ها از این بیماری داشته‌اند و نجات پیدا کرده‌اند و هیچ نگران نباش. من در کنار تو هستم. این باعث می‌شود که بیماری او ۲۰ درصد بهبود پیدا کند و قبل از نسخه و درمان مشکل او حل می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی می‌گویند گفتار درمانی نکنید، اظهار داشت: اما امید درمانی درست است حالا بله گفتار درمانی خیلی موثر نیست اما امیددرمانی مهم است.

روحانی ادامه داد:‌ما امروز در جامعه نیاز به امید به فردا داریم. من نمی‌خواهم بگویم مردم ما امروز مشکل ندارند، شما ممکن است وقتی به فروشگاه می‌روید قیمت اجناس را ببینید که بالا رفته است. من به عنوان رئیس‌جمهور لیست قیمت اجناس را هر روز می‌بینم،‌ می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است، مخصوصا آنهایی که حقوق ثابت دارند. روشن و طبیعی است شرایطی که ایجاد شده است اما ما در برابر مشکلات و شرایط جدید آیا باید تسلیم این شرایط بشویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به همدیگر کمک کنیم؟

وی با بیان اینکه ما از این راه عبور خواهیم کرد، اظهار داشت: حتی اگر غصه زیاد بخوریم باز عبور می‌کنیم. خوشحال هم که باشیم باز رد می‌شویم. امید داشته باشیم یا ناامید باشیم باز از این شرایط عبور خواهیم کرد. منتها اگر در انتظار شرایط بهتر و روزهای بهتر باشیم ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از این مسیر عبور می‌کنیم. واقعیت همان است و تفاوتی نمی‌کند.اما اگر از همان ابتدا بگوییم کار ما تمام است و نمی‌شود، مشکلات زیاد است، خب این چه خاصیتی دارد؟‌این گفتن‌ها و ایجاد ناامیدی‌ها چه سودی دارد. یک زمانی ما می‌خواهیم انکار کنیم مشکلات را که این بد است اما نباید مشکلات را انکار کنیم مشکل وجود دارد. اگر بگوییم مشکل حل نمی‌شود این درست نیست اگر می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود ممکن است آینده کوتاه مدت بدتر باشد اما آینده بلندمدت حتما بهتر می‌شود چرا بهتر نشود؟ چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟

رئیس جمهور درباره دلایل خود برای عبور از مشکلات و امید به آینده، گفت: آمریکایی‌ها که این طراحی را انجام داده بودند این را بدانید که اولا تاریخ آمریکا حداقل بعد از انقلاب ما تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده است. گاهی وقت‌ها وجود داشت که یک نفر دشمنی داشت و بقیه متوسط بودند. الان بدترین‌ها دور هم جمع شده‌‌اند.

روحانی درباره هدف نهایی هیأت حاکمه آمریکا در ارتباط با ایران گفت: آنها کار را با جنگ روانی آغاز کردند، جنگ اقتصادی هدف میان مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام هدف سوم آنهاست. مشروعیت زدایی از نظام، هدف نهایی آنهاست. اینکه بحث از بین بردن نظام و به قول خودشان رژیم چنج را مطرح می‌کنند این کار با مشروعیت‌زدایی انجام می‌شود وگرنه رژیم که چنج نمی‌شود. باید به مشروعیت‌زدایی برسند. این کار را از کجا شروع کردند؟ از جنگ روانی و وارد جنگ اقتصادی شدند و باز هم ادامه دارد. برای کارآمدی با ما می‌جنگند و برای مشروعیت‌زدایی هم بیش از این وارد عمل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ما از همه این موارد می‌توانیم عبور کنیم، تصریح کرد: با وحدت، اتحاد و یکپارچگی‌مان می‌توانیم این کار را انجام دهیم و در بسیاری از جاها ما می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. کسی ممکن است بگوید آقا چرا شعار می‌دهید، آمریکا ابرقدرت است و این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی،‌ امنیتی در دنیا دارد، شما که یک کشور در حال رشد و توسعه هستید چطور آمریکا را شکست می‌دهید؟ خب من از شما سؤال می‌کنم از لحاظ سیاسی در این چند ماه آمریکا شکست خورده است یا پیروز بوده در برابر جمهوری اسلامی ایران. این نه قضاوت من یا شما بلکه قضاوت جهان است.

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کسی در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که در برابر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بگوید آمریکا کار درستی انجام داده است. آنهایی که خیلی احتیاط می‌کنند اظهار تاسف می‌کنند، آنهایی که صریح‌تر هستند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده است و آنهایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده است و برخلاف مقررات حرکت کرده است.

روحانی به نطق‌های سازمان ملل و برگزاری شورای امنیت از سوی ترامپ برای ضربه ایران اشاره کرد و با بیان اینکه او چه پاسخی از این کارها گرفت، اظهار داشت: همه ۱۴ عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند و ترامپ نتوانست به نتیجه برسد، آقایی که به اصطلاح میزبان سازمان ملل است و سازمان ملل در کشور او قرار دارد و او به سرانی که می‌خواهند وارد نیویورک بشوند، ویزا می‌دهد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز هست اما با این حال دست خالی از شورای امنیت بیرون می‌آید.

وی در چرایی این موضوع گفت: حقانیت و تدبیر ما در این مسئله ما را پیروز کرده است. روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود که البته به وقت ما شب بود توقع آمریکایی‌ها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج شده‌ایم. نتیجه چه می‌شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت بازمی‌گشت، تحریم بین‌المللی علیه ما شروع می‌شد، همه قطعنامه‌ها علیه ایران به سر جای خود بازمی‌گشت و ما در دنیا تنها می‌شدیم و همه طرفدار آمریکا می‌شدند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.