صفحه اصلی / اسلایدر / شرط ورود ارزهای خانگی به بانک ها
شرط  ورود  ارزهای خانگی  به  بانک ها

«كسب‌وكار» تلاش بانک ها برای جذب سپرده ارزی را بررسي مي‌كند

شرط ورود ارزهای خانگی به بانک ها

باجه‌نشينان در بانک‌ها از رشد مراجعه براي سپرده‌گذاري ارزي خبر مي‌دهند. براساس گزارش‌هاي موجود، تمایل مردم براي سپرده‌گذاري ارزي و به تبع آن تعداد مراجعان این نوع سپرده‌گذاري به بانك‌ها افزایش یافته است و مهم‌ترين دليل آن مي‌تواند تضمين بانك مركزي به سپرده‌گذاران ارزي بابت سود و سرمايه آنها باشد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز،  یکی از سیاست‌هایی که رئیس کل بانک مرکزی برای بازگشت اعتماد مردم به بانک‌ها و سپرده‌گذاری ارزی انجام داد تا شاید نقطه قوتی برای افزایش دارایی‌های ارزی و کاهش التهابات بازار ارز باشد، اعطای مشوق‌هایی به سپرده‌گذاران ارزی بود که یک مورد مهم آن، پرداخت سود ارزی ماهانه به سپرده‌گذاران است که به نظر می‌آید در جذب ارزهای خانگی موثر بوده است. به گفته کارشناسان، کاهش ناگهانی نرخ ارز در هفته گذشته شوکی به برخی از دارندگان ارز وارد کرد و برای برخی نیز بسیار سنگین تمام شد. بر همین اساس برخی از آنها با صرف‌نظر از سودی که در افزایش نرخ ارز وجود دارد و با ترس از ریسک موجود در نوسانات نرخ ارز به سمت بانک‌ها آمدند. در صورتی که مداخلات بانک مرکزی در بازار ارز مستمر و دائمی باشد، احتمال افزایش ورود ارزهای خانگی به بانک‌ها وجود دارد. آخرین آمارها از میزان سپرده‌گذاری بانک‌ها نشان می‌دهد استقبال تدریجی مردم از سپرده ارزی در بانک‌ها باعث شده حجم این منابع در بانک‌ها از ۱۰ میلیون دلار هم بگذرد.

حساب‌های گروهی برای سپرده‌گذاری ارزی تسهیل شود
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: با وجود مشوق‌هایی که بانک مرکزی به سپرده‌گذاران ارزی داده، اما هنوز جذابیت بازار آزاد ارز برای سرمایه‌گذاری بالاست، ولی در صورتی که مداخلات بانک مرکزی در بازار ادامه پیدا کند و مردم به این نظارت‌ها مطمئن باشند، بخش زیادی از دارایی‌های ارزی به سمت بانک‌ها خواهد آمد. کما اینکه شرایط فعلی نیز نشان می‌دهد اعتماد صاحبان ارزهای خانگی به بانک‌ها افزایش پیدا کرده است. وی در ادامه می‌گوید: اگر بانک مرکزی به وعده‌های خود به سپرده‌گذاران در بازگرداندن اصل سود و پرداخت سود ارزی به صورت ماهیانه، به خوبی عمل کند پیش‌بینی می‌شود حجم استقبال از سپرده‌گذاری ارزی بیشتر از این هم باشد. سودی که به سپرده‌گذاران بابت سپرده‌گذاری وعده داده شده، ۴ درصد است، در صورتی که این سود به صورت روزشمار پرداخت شود، حداقل برای مدت کوتاهی شاید بتوان انگیزه بیشتری در مردم ایجاد کرد و آنها دلارهای بیشتری به دلیل سود روزانه به بانک‌ها روانه کنند. مدل دیگر برای تسهیل اهداف بانک مرکزی در جذب سپرده‌گذاری ارزی این است که حساب‌های گروهی را برای سپرده‌گذاری ارزی تسهیل کند تا ریسک سرمایه‌گذاری برای مردم کاهش پیدا کند. مشوق مهم دیگر برای افزایش سپرده‌گذاری ارزی، افزایش تعداد شعبه‌های ارزی بانک‌هاست یا اینکه به بانک‌های بیشتری برای سپرده‌گذاری ارزی مجوز بدهند.
از جمله ضوابط مهم سپرده‌گذاری ارزی که طی دو ماه اخیر ازسوی رئیس کل بانک مرکزی منتشر شده، به این شرح است:
۱‏‏‏‏‏- بانک مجاز است نسبت به سپرده‌گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند. ۲‏‏‏‏‏- بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری‌شده ازسوی بانک مرکزی تضمین می‌شود. ۳‏‏‏‏‏- دوره سپرده‌گذاری ارزی یکساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یکساله دیگر قابل تمدید خواهد بود. ۴‏‏‏‏‏- نرخ سود سپرده‌گذاری سالانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد است. ۵‏‏‏‏‏- کارمزد عاملیت آن بانک ۰٫۳ درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یکساله پرداخت می‌شود. ۶‏‏‏‏‏- در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال یا دریافت سود، برای تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده‌گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند. ۷‏‏‏‏‏- بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود. تبصره: پرداخت سود به سپرده‌گذار به صورت ماهانه خواهد بود.
۸‏‏‏‏‏- درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰٫۵ و ۱٫۵ درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.