صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تولید نیمه‌صنعتی دستگاه همگن‌ساز برای سنتز نانومواد/چالش‌ شرکت‌ها برای تهیه گزارشات مالیات
تولید نیمه‌صنعتی دستگاه همگن‌ساز برای سنتز نانومواد/چالش‌ شرکت‌ها برای تهیه گزارشات مالیات

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

تولید نیمه‌صنعتی دستگاه همگن‌ساز برای سنتز نانومواد/چالش‌ شرکت‌ها برای تهیه گزارشات مالیات

محققان مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر در مطالعات خود موفق به طراحی و ساخت دستگاه اولتراسونیک هموژنایزر شدند که علاوه آنکه برای سنتز نانومواد کاربرد دارد، در حوزه‌های پزشکی و داروسازی نیز کاربردهای وسیعی یافته است.

دستگاه همگن ساز

رضا افضل‌زاده، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هموژنایزرهایی که در ایران ساخته می‌شوند، با توان پایین است که در این مطالعات مدلی را برای کارهای نیمه‌صنعتی ساختیم که مدل آن UP 1000‌ است.

وی اضافه کرد: کلیه قطعات این دستگاه و تراشکاری‌های مورد نیاز این دستگاه در این شرکت تولید شده است.

افضل‌زاده با تاکید بر اینکه این دستگاه هنوز وارد بخش‌های صنعتی نشده است، اظهار کرد: مطالعات ما برای کاربردهای صنعتی ادامه دارد.

مجری طرح به عملکرد این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: در دستگاه‌ اولتراسونیک، سیگنال‌های الکتریکی با فرکانس بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوهرتز تبدیل به ارتعاشات مکانیکی می‌شود و این ارتعاشات مکانیکی از طریق یک پروپ به محلول مورد نظر که قرار است تحت تابش قرار گیرند، منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: با استفاده از این دستگاه و با تابش امواج مافوق صوت می‌توان موادی که اصطلاحا به آنها مواد دو فازی می‌گویند را با هم ترکیب کرد.

به گفته این محقق، مواد دو فازی موادی هستند که در هم حل نمی‌شوند مانند پودر کربن (دوده) که با آب و یا آب یا روغن که در هم حل نمی‌شوند.

این محقق به کاربردهای این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: یکی از کاربردهای این دستگاه در سنتز مواد نانو است؛ چرا که این دستگاه قادر است سرعت سنتز را تا ۱۰ برابر افزایش دهد، ضمن آنکه برای تخریب دیواره سلولی کاربرد دارد. محققان با استفاده از این دستگاه می‌توانند در دمای اتاق با تخریب دیواره سلول‌های گیاهی و یا حیوانی مواد داخل آنها را استخراج کنند.

این استاد فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر، انجام عمل کراکینگ نفت را از دیگر کاربردهای این دستگاه عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن این دستگاه برای هموژن کردن مواد کاربردهای گسترده‌ای دارد.

وی در این باره توضیح داد: به عنوان مثال در برخی موارد مشاهده می‌شود که روغن بر روی رنگ شناور است که این دستگاه برای جلوگیری از این امر، قادر به هموژن کردن آن است.

به گفته این محقق، این دستگاه در صنایعی چون داروسازی، پزشکی، صنایع رنگ و سنتز مواد نانو کاربرد دارد.

افضل‌زاده در خصوص عدم اقبال این دستگاه برای صنعتی‌سازی، گفت: از یک سو صنایع کشور به اندازه‌ای رشد نکرده‌اند که بتوانند از این دستگاه‌ها بهره‌مند شوند و از سوی دیگر صنایع به دستگاهی از هموژنایزر نیاز دارند که بتواند به صورت ۲۴ ساعته کار کند و ما مطالعاتی داریم تا بتوانیم دستگاهی را عرضه کنیم که بتواند در صنعت به صورت پیوسته با توان بالا کار کند.

افضل‌زاده با بیان اینکه برای تحقیق و توسعه از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شدیم، افزود: برای پرداخت این وام، صندوق از شرکت‌ها توقعات بالایی دارد. این در حالی است که اگر بخواهیم فناوری یکی از این دستگاه‌ها را از خارج خریداری کنیم، نیاز به سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری است تا اگر این دستگاه در لیست اقلام تحریمی نباشد، آن را به کشور ارائه دهند.

مجری طرح، با تاکید بر اینکه در این تحقیق توانستیم ۱۰ مدل  از دستگاه هموژنایزر  را تولید کنیم، ادامه داد: اندازه پروپ این دستگاه از ۳ میلی‌متر، ۷ میلی‌متر، ۱۴ میلی‌متر و ۲۲ میلی‌متر است و توان آن نیز از ۱۵۰ وات تا هزار و ۲۰۰ وات است.

وی با تاکید بر اینکه عمده کاربرد دستگاه‌های ساخته شده، آزمایشگاهی است، گفت: مدل با توان ۱۲۰۰ وات نیمه‌صنعتی است، مطالعات ما برای دستیابی به توان‌های بالاتر این دستگاه در دستور کار قرار دارد.

افضل‌زاده با تاکید بر اینکه طرح‌های فناورانه سطح بالا نیاز به وقت، سرمایه و فکر زیادی دارند،‌ تاکید کرد: از این رو درخواست ما از مسوولان این است که زمینه‌ای را فراهم کنند که ذهن ما درگیر دارایی، تامین اجتماعی و ارائه گزارش‌های مختلف به دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه دانش‌بنیان نشود.

مجری طرح با بیان اینکه تهیه این گزارش‌ها زمان زیادی از ما می‌گیرد، خاطر نشان کرد: در این مسیر نیاز است مسوولان اعتماد بیشتری به شرکت‌های فناور داشته باشند و اجازه دهند زمان ما صرف تحقیق و توسعه و بهینه‌سازی شود.

افضل‌زاده با اشاره به چالش مالیات برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بر اساس قانون، کالاهای دانش‌بنیان معاف از مالیات هستند، ولی دارایی علاوه بر گزارش‌های فصلی و پایان سال از ما مدارکی می‌خواهند که مشخص کند کدام یک از محصولات ما دانش‌بنیان است.

وی ادامه داد: مدارکی که ما برای دارایی تهیه می‌کنیم، هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند؛ چرا که برای تهیه این مدارک نیاز به استخدام حسابدار است، در حالی که فروش ما زیاد نیست و ما باید به صورت اجباری اقدام به استخدام حسابدار کنیم تا مستندات مورد نیاز را تهیه کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.