صفحه اصلی / دسته بندی نشده / ورودشرکتها به بازار منوط به ایجادآن توسط دولت/بی‌ثمربودن بهبود بودجه امسال پارکها بدلیل گرانیها
ورودشرکتها به بازار منوط به ایجادآن توسط دولت/بی‌ثمربودن بهبود بودجه امسال پارکها بدلیل گرانیها

در گفت‌وگو با ایسنا عنوان شد

ورودشرکتها به بازار منوط به ایجادآن توسط دولت/بی‌ثمربودن بهبود بودجه امسال پارکها بدلیل گرانیها

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس درباره سهم این پارک از تولید کالای ایرانی، به استقبال صنایع و بخش‌های دولتی از کالای دانش‌بنیان داخلی در زمان تحریم‌ها و نه غیر از آن، اشاره کرد و با تأکید بر اینکه ورود شرکت‌ها به بازار ازجمله برق تجدیدپذیر و ...، منوط به ایجاد بازار آن از سوی دولت است، ادامه داد: امسال با توجه به گرانی تجهیزات، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در چنین حوزه‌هایی به‌صرفه نیست، مگر آن‌که دولت بابت آن پول بیشتری بدهد.

دانش بنیان

حبیب رستمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری خلیج فارس در استان بوشهر در سال ۸۶ تأسیس شده و دارای ۴ مرکز رشد در شهرهای بوشهر، دشتستان، تنگان و دشتی است، تعداد شرکت‌های فناور این پارک را ۸۰ شرکت اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۰ تیم نوآور نیز در مرحله رشد مقدماتی قرار دارند.

وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک را ۲۶ شرکت اعلام کرد و در رابطه با حوزه فعالیت این شرکت‌ها توضیح داد: در این مورد ابتدا باید به بازار این شرکت‌ها اشاره کرد که درصد بالایی از آن‌ در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی است؛ البته این به معنای آن نیست که تخصص همه این شرکت‌ها در حوزه نفت و گاز است، بلکه ممکن است حوزه فعالیت شرکتی الکترونیک و بازار آن، بازار نفت و گاز باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس دیگر حوزه‌های فعالیت شرکت‌ها را کامپیوتر، برق و الکترونیک و زیست‌فناوری دریایی نام برد و با بیان اینکه صادرات این محصولات به صورت موردی انجام شده است، تشریح کرد: به عنوان مثال سیستم‌های تعاملی و سیستم‌های ردیاب خودرو به کشورهای همسایه از جمله عراق و ارمنستان صادر شده‌اند.

رستمی از شروع فعالیت‌هایی برای برقراری ارتباط با پارک‌های خارجی به منظور حضور شرکت‌ها در آن‌ها خبر داد و با اشاره به اینکه این موضوع هنوز به شکل نظام‌مند به نتیجه نرسیده است، ادامه داد: فروش محصولات در سطح ملی انجام می‌شود و برخی شرکت‌ها به همین منظور دفتر فروش خود را به تهران انتقال داده‌اند.

وی افزود: مشتری محصولات شرکت‌ها، بخش خصوصی هستند و البته کار کردن با بخش دولتی چندان آسان نیست؛ به هر حال این‌طور نبوده که شرکت‌ها با بخش دولتی کار نکنند و برخی از آن‌ها با صداوسیما، وزارت دفاع و نیروهای نظامی، وزارت نفت و … همکاری دارند.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس ذیل موضوع سهم پارک از تولید کالای ایرانی توضیح داد: در گذشته هم تجربه این را داشته‌ایم که صنایع در زمان تحریم‌ها، به پارک‌ها و در سطح دیگر دانشگاه‌ها روی می‌آوردند. در حال حاضر هم این‌طور است، به طوری که قبل ازبرجام ارتباطات ما با صنایع دولتی گسترده شد؛ بعد از آن بار دیگر گرایش به خرید محصولات خارجی بیشتر شد. در حال حاضر نیز گرایش به خرید محصولات دانش‌بنیان داخلی بیشتر شده است.

رستمی ادامه داد: این در حالی‌ است که بخش‌های خصوصی کار خود را می‌کنند و تلاطم کمتری در فعالیت‌هایشان وجود دارد. بنابراین این‌طور می‌توان گفت که شرکت‌های داخلی در شرایط تحریم خواستار کالای داخلی هستند.

چتر حمایتی شرکت‌های نوپا گسترده‌تر شود

وی رتبه استان بوشهر به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را ۲۲ یا ۲۳ اعلام کرد و گفت: آخرین آمار اشتغال ایجاد شده در پارک، اشتغال ۶۰۰ نفر در پارک به صورت تمام وقت و پاره‌وقت است.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج‌فارس با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان همچون سایر شرکت‌ها از ناآرامی بازار آسیب دیده‌اند، توضیح داد: مخصوصاً شرکت‌هایی که باید قطعات مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کردند، بیشتر آسیب دیده‌اند. شرکت‌های بزرگ‌تر می‌توانند ارز ۸ یا ۹ هزارتومانی را دریافت کنند، اما شرکت‌های نوپا به این نیز دسترسی ندارند.

رستمی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی باید چتر حمایتی گسترده‌تری برای شرکت‌های نوپا فراهم شود، بهبود بودجه پارک‌ها در سال جاری را یادآور شد و تصریح کرد: علی‌رغم حاصل شدن این بهبود، به علت گرانی‌های اخیر، اضافه شدن بودجه بی‌ثمر بوده است.

پیگیری تسهیلات بیمه از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری/نتایج به پارک‌ها و شرکت‌ها اعلام خواهد شد

وی درباره اجرایی نشدن معافیت‌ها، توضیح داد: معافیت‌های گمرکی برای شرکت‌های مستقر در پارک‌ها به صورت موردی در کشور اجرا می‌شود و گمرکات کشور هنوز نتوانسته‌اند این مسئله را هضم کنند؛ به طوری که جلسه‌ای را زیر نظر استانداری و با حضور نماینده گمرک برگزار کردیم، متوجه شدیم این مسئله کاملاً برای گمرک تازگی داشته و چیزی در این رابطه به آن‌ها گفته نشده است.

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به اینکه مشکلات در رابطه با مالیات با پیگیری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری حل شده است، خاطرنشان کرد: با این حال باز هم شاهد این هستیم که با تقسیم نادرست هزینه‌ها، شرکت‌ها از حقی که قانون‌گذار برای آن‌ها در نظر گرفته، محروم می‌شوند.

رستمی افزود: برخی تسهیلات کلی دیگر از جمله تسهیلات بیمه نیز از سوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری به صورت متمرکز پیگیری شده و نتیجه آن به شرکت‌ها و پارک‌ها اعلام خواهد شد؛ اخیراً هم کار خوبی انجام شده که به موجب آن بیمه تأمین اجتماعی شرکت‌های دانش‌بنیان را از پرداخت ضرایب حق بیمه معاف کرده است.

وی درباره استقرار شرکت‌ها توضیح داد: از حدود ۳۰ شرکت دانش‌بنیان استان، ۲۶ شرکت در پارک مستقر هستند. این شرکت‌ها مجوز دانش‌بنیان گرفته و از معافیت مالیاتی برخوردارند. این در حالی‌ست که برخی شرکت‌ها علی‌رغم نداشتن مجوز دانش‌بنیانی معاونت علمی، در پارک‌ها مستقر هستند که در واقع مجوز فعالیت فناورانه دارند.

ورود شرکت‌ها به بازار، در گرو ایجاد آن از سوی دولت

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس با اشاره به اینکه بیشترین فعالیت شرکت‌ها بر بازار استان متمرکز شده است، یک بازار این پارک را در حوزه دریا و بازار دیگر را حوزه نفت اعلام کرد و گفت: طبیعی است که خیلی از مشکلات در بازار وجود دارد؛ به عنوان مثال بحث پرورش آبزیان، بازار استان و در عین حال مشکل آن است.

رستمی افزود: در استان ما نیز همچون سایر استان‌ها، اشتغال یک مسئله است که حل آن در گرو کاری است که شرکت‌ها انجام می‌دهند. شرکت‌های خصوصی وارد حوزه‌ای می‌شوند که بازار آن از سوی دولت ایجاد شده باشد. به عنوان مثال در مورد برق چندین شرکت در حوزه برق تجدیدپذیر مشغول به کار شده‌اند و این مادامی اتفاق می‌افتد که دولت قول خرید تضمینی آن را داده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به گران شدن تجهیزات، اینکه شرکت‌ها خودشان سرمایه‌گذاری کرده و برق تولید کنند، صرف ندارد؛ مگر آن که دولت بابت آن پول بیشتری بدهد. بنابراین باید گفت که شرکت‌ها بر چه بازاری متمرکز هستند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.