صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / از مراکز رشد انتظار تربیت نیروی کارآفرین نداشته باشید
از مراکز رشد انتظار تربیت نیروی کارآفرین نداشته باشید

مدیر مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) :

از مراکز رشد انتظار تربیت نیروی کارآفرین نداشته باشید

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کارآفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه در حال حاضر در دوره گذار از نگاه کارمندی به کارآفرینی هستیم، گفت: مسئولان از مراکز رشد انتظار تربیت نیروی کارآفرین را نداشته باشند چراکه برخی از اساتید نگاه کارمندی را به دانشجو تزریق می‌کنند ولی باید این نکته را نیز متذکر شد که اساتیدی نیز وجود دارند که به کارآفرینی اعتقاد داشته و اقدام می‌کنند.

مرکز رشد

مجید قدیری در گفت‌وگو با ایسنا،  اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلاتی روبه‌رو هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ضعف قوانین اشاره کرد برای مثال اگر مشابه کالایی در داخل کشور وجود داشته باشد و تولید شود واردات آن کالا ممنوع است ولی متأسفانه محصولاتی در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و مشابه آن کالا نیز وارد می‌شود که همین امر منجر به ورشکستگی این شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: صورت‌مسئله و راه‌حل مشخص است و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور بر کاری که انجام می‌دهد باور دارد و این امر منجر به امیدواری شرکت‌ها به آینده می‌شود.

وی در ادامه به آئین نامه ارتقاء اساتید اشاره و عنوان کرد: این آئین‌نامه باید اصلاح شود چراکه یکی از شروط ارتقا، ارائه مقاله توسط اساتید است و اگر این امر از مقاله به طرح‌های پژوهشی تغییر پیدا کند شاهد رشد خواهیم بود.

طرح‌های پژوهشی استان به دانشگاه‌های خارج از استان واگذار می‌شود

قدیری عنوان کرد: در حال حاضر طرح‌های پژوهشی استان به دانشگاه‌های خارج از استان واگذار می‌شود و باید این نکته را متذکر شویم که اگر بخواهیم در استان شاهد رشد و شکوفایی داشته باشیم گام نخست حرکت مدیران باید از دانشگاه‌ها آغاز شود و مبنای فعالیت‌ها علمی باشد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در تحصیلات تکمیلی، پایان‌نامه‌ها با پایین‌ترین کیفیت ارائه می‌شوند و این امر ناشی از عدم انگیزه در بین دانشجویان است.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کارآفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه هسته به شرکت‌های دانش‌بنیانی گفته می‌شود که هنوز فعال نشده‌اند، اعلام کرد: ۱۱ شرکت فعال و ۱۱ هسته در مرکز رشد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مشغول به فعالیت هستند.

این مدیر تأکید کرد: نگاه تخصصی بسیار مهم است و در همه عرصه‌ها باید دانش‌بنیان فکر کنیم.

وی تشریح کرد: برای تأمین نیروی شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد اعضای هیئت‌علمی در آن‌ها حضور یابند؛ بنابراین در رأس ۵۸ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان اعضای هیئت‌علمی قرار دارند و هر یک حداقل سه نیروی دانشجو به‌کار گرفته‌اند ضمن اینکه به دلیل وجود جامعه هدف زیاد؛ نخبگان را برای این امر انتخاب کردیم.

قدیری خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان الگوهای ارتباط با صنعت را ارائه می‌دهند و طی بازدیدهای صورت گرفته از صنایع، سؤالات و طرح‌های خود را به دانشگاه‌های خاص در تهران ارجاع می‌دهند.

وی یادآور شد: مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف نمونه موفقی از یک مرکز رشد است و شرکت‌های موجود در آن پس از مدتی از مرکز خارج‌شده و با صنعتی‌سازی ایده در حال فعالیت و حیات هستند؛ در حقیقت شرکت‌های دانش‌بنیان باید پس از مدتی وارد بازار شده و از مرکز رشد خارج شوند.

دانشگاه‌ها دچار یک آفتی به‌نام بی‌انگیزه دانشجویان شدند

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کارآفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها دچار یک آفت شدند چراکه دانشجویان بی‌انگیزه هستند و در لبه علم حرکت می‌کنند، این در حالی است که دانشجویانی هستند که برای شرکت دانش‌بنیان خود بالغ‌بر یک میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

وی اظهار کرد: باید برای تربیت استاد کارآفرین اقدام کنیم چراکه چنین اساتیدی دانشجوی کارآفرین تربیت خواهند کرد و باید هر چه زودتر در فرهنگ‌سازی این امر ورود پیدا کنیم.

قدیری گفت: در مراکز رشد تلاش می‌شود تا افراد ایده‌های خود را به پول تبدیل کنند چراکه بازار پیچیده است و در مقطعی ممکن است دانشجویان از این فرآیند خسته شوند.

وی تأکید کرد: نوسان قیمت ارز در شرکت‌های دانش‌بنیان و قرارداد آن‌ها تأثیر گذاشته است و ثبات قیمت موجب ادامه کار بهتر این شرکت‌ها خواهد شد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کارآفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: شرکت‌هایی در پارک‌ها و مراکز رشد وجود دارند که اگر با دانش خود حرکت کرده و پیش بروند، موج ایجاد خواهند کرد و اتفاقات بزرگی رخ خواهد داد.

قدیری در پایان اشاره کرد: معاونت فناوری ریاست جمهوری پیگیر رفع نواقص قانونی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که برخی از آن‌ها به نتیجه رسیده است و موارد دیگر نیز به زمان زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.