صفحه اصلی / استان ها / آذربایجان غربی / کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است
کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است

یک متخصص زنان و زایمان:

کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است

یک متخصص زنان و زایمان گفت: کم‌خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی در دوران بارداری است.

کم خونی

مریم کوهی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا افزود: شایع ترین نوع کم خونی در بارداری کم خونی فقر آهن است که با تغذیه مناسب قابل پیشگیری و درمان است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه کم خونی فقر آهن در دوران بارداری عمدتا از افزایش حجم پلاسما در غیاب افزایش توده هموگلوبین مادر ناشی می شود، تصریح کرد: مصرف ناکافی منابع غذایی آهن دار، سابقه خونریزی در قاعدگی ها یا بارداری های قبلی، تعدد بارداری و بارداری مجدد با فاصله کمتر از ۲ سال احتمال ابتلا به کم خونی فقر آهن را افزایش می دهد.

کوهی با تاکید به اینکه تغذیه مناسب می تواند نقش مهمی در درمان و پیشگیری کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی‌ها داشته باشد خاطرنشان کرد: درمان کم خونی فقر آهن در دوران بارداری منوط به مصرف روزانه و منظم مکمل آهن متناسب با شدت کم خونی است.

وی اظهار کرد: برای رفع کم خونی فقر آهن در دوران بارداری پس از طی دوره درمان کم خونی و اتمام زایمان، مصرف مکمل آهن با دوز پایین تا ۳ ماه پس از زایمان باید ادامه داشته باشد.

این متخصص با تاکید به اینکه زنان باردار برای جذب بهتر آهن غذا از مصرف چای و دم نوش های گیاهی یک ساعت قبل و حداقل ۲ ساعت بعد از غذا خودداری کنند، ادامه داد: برای کاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب و قبل از خوابیدن است.

متخصص زنان و زایمان بیان کرد: مصرف منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، ماهی و سبزیجات، مصرف خشکبار و مغزها مانند بادام، خرما و کشمش، استفاده از سبزیجات و میوه های دارای ویتامین ث به همراه غذا که جذب اهن را افزایش می‌دهند همانند سبزی تازه، سالاد، آب لیمو از جمله موارد ساده برای پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن در بانوان به ویژه در دوران بارداری است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حوزه سلامت

۱۲۹ پرونده تخلف صنفی در حوزه سلامت آذربایجان غربی تشکیل شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, علیرضا محمودی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.