صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / هوشمندسازی تهران با کیوسک‌های وای‌فای
هوشمندسازی تهران با  کیوسک‌های  وای‌فای

كيوسك‌هاي مخصوص اينترنت رايگان در مراكز تجاري و گذرگاه‌هاي شلوغ نصب و راه‌اندازي شد

هوشمندسازی تهران با کیوسک‌های وای‌فای

شایلی قرایی

امروزه بیشتر افراد دارای گوشی هوشمند هستند و امکان استفاده از اینترنت همراه برای آنها امکان‌پذیر است. اینترنت همراه دیگر به یکی از ضروریات زندگی مردم تبدیل شده و حتی اگر برای ساعتی این تکنولوژی وجود نداشته باشد، زندگی مختل می‌شود. در کشورهای توسعه‌یافته برای رفاه حال مردم و استفاده رایگان از تکنولوژی، اقدام به راه‌اندازی وای‌فای رایگان در خیابان‌ها و گذرگاه‌های شلوغ شده که افراد در هر موقعیتی برای استفاده از اینترنت مشکلی نداشته باشند. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات آنتن‌دهی در بعضی از مکان‌ها امکان استفاده از اینترنت همراه وجود نداشته باشد. در این شرایط بسته به مکان حضور ممکن است امکان استفاده از وای‌فای رایگان برای کاربران امکان‌پذیر باشد. ارائه وای‌فای عمومی رایگان در بسیاری از کشورها و شهرهای شناخته‌شده سال‌هاست که رواج دارد، اما این روند در کشور ما به تازگی از سوی چند اپراتور موبایل و همچنین خدمات‌دهنده اینترنتی پیگیری شده و چندین مرکز مختلف در چند نقطه ایران به ارائه خدمات وای‌فای رایگان پرداخته‌اند. ایده ارائه خدمات وای‌فای رایگان در مراکز عمومی پرتردد مانند فروشگاه‌های بزرگ، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه‌آهن از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد. محمدجواد آذری‌جهرمی از اپراتورها درخواست کرد سرویس وای‌فای ثابت و با حجم محدود برای هر کاربر در مکان‌های عمومی راه‌اندازی شود. وی عنوان کرد این موضوع در کنار یک تبلیغ مطلوب برای اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی، ایران را به استاندارد‌های بین‌المللی نزدیک‌تر می‌کند.
در این رابطه خبری منتشر شد که قرار است به زودی در تهران از طریق کیوسک‌های مخصوص به شهروندان اینترنت رایگان داده شود. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از آغاز نصب کیوسک‌های هوشمند در پایتخت خبر داده و این کیوسک‌ها را یکی از برنامه‌های پروژه تهران هوشمند نامیده است. به گفته محمد فرجود، این کیوسک‌ها قابلیت‌هایی از جمله استفاده از اینترنت وای‌فای رایگان و انجام تراکنش‌های مالی شهری را در خود دارند. فرجود اعلام کرده که کیوسک‌های هوشمند شهری از جنس مبلمان شهری بوده و همانند دستگاه‌های ATM بانکی قابلیت نصب در معابر عمومی را برای ارائه خدمات شهری و ارتباطی دارند. او خبر داده که فاز پایلوت آنها با همکاری منطقه دو شهرداری تهران آغاز به کار کرده است: «این کیوسک‌های هوشمند امکان جستجوی اماکن ورزشی، فروشگاه‌ها، مساجد، رستوران‌ها و… را دارند. همچنین قابلیت استفاده از نقشه دیجیتال شهر تهران جهت مسیریابی نیز در این کیوسک‌ها فراهم شده است. مشاهده موجودی کارت بلیت الکترونیک و قابلیت شارژ این کارت‌ها از دیگر خدمات ارائه‌شده در این کیوسک‌هاست. در این کیوسک‌ها علاوه بر این خدمات، اطلاع‌رسانی درباره وضعیت آب و هوا، مناسبت‌ها و… نیز موجود است. همچنین توسعه این خدمات و سرویس‌ها در جنبه‌های مختلف در اولویت توسعه
این کیوسک‌هاست.»
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران نصب کیوسک‌های هوشمند شهری را گامی رو به جلو در حوزه رسیدن به شهر هوشمند توصیف کرده و خبر داده که پروژه‌های دیگری نیز در نظر داریم که به ترتیب عملیاتی خواهند شد: «این پروژه‌ها محدود به یک منطقه خاص از تهران هم نمی‌شود و در مناطق مختلف شاهد طرح‌های پایلوت تهران هوشمند خواهیم بود.» او درباره محل نصب این کیوسک‌ها نیز اطلاعاتی داده و محل نصب این‌ دستگاه‌ها را محدوده میدان صنعت و مجتمع‌های تجاری میلاد نور، لیدوما و پلاتین اعلام کرده است: «در آینده‌ای نزدیک تعداد بیشتری از این کیوسک‌ها در اماکن پررفت‌وآمد مانند اماکن تجاری و گذرگاه‌های شلوغ شهر نصب می‌شوند. در آینده علاوه بر کارکرد ارائه خدمات به شهروندان از این کیوسک‌ها برای جمع‌آوری داده‌های شهری همچون وضعیت ترافیکی و میزان آلودگی هوا نیز می‌توان استفاده کرد.» پیش‌تر مخابرات ایران نیز اعلام کرده بود که قصد دارد در هزار نقطه از کشور اینترنت وای‌فای عمومی در اختیار مردم بگذارد و به نظر می‌رسد این اقدامات بتوانند کمی تا قسمتی رنگ و بوی هوشمندی به شهر تهران و اقصی نقاط کشور دهند؛ رنگ و بویی که البته فرسنگ‌ها با هوشمندسازی واقعی فاصله دارد.

در حال نصب تجهیزات وای‌فای عمومی در اماکن هستیم
محمدرضا بیدخام، معاون تجاری مخابرات
ارائه وای‌فای رایگان عمومی در دستور کار مخابرات قرار گرفته و مدت‌هاست برای آن برنامه‌ریزی دقیقی شکل گرفته است. برای ارائه این خدمات نیاز به زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب است که برای آنها نیز پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم. در حال حاضر نیز در حال نصب تجهیزات وای‌فای عمومی در اماکن هستیم و پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال فعال شوند. وای‌فای رایگان در مراکز عمومی می‌تواند جایگزین مناسبی برای تلفن‌های عمومی باشد. میزان استفاده از تلفن‌های عمومی در کشور به‌شدت کاهش پیدا کرده و جز در دانشگاه‌ها، زندان‌ها و مراکز عمومی از تلفن‌های عمومی دیگر استفاده‌ای نمی‌شود و بسیاری از این تلفن‌ها هم جمع‌آوری شده‌اند و در سطح شهر دیده نمی‌شوند. همچنین فروشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مجموعه مکان‌هایی که احتمال جمع شدن افراد وجود دارد، مکان‌های مناسبی برای ارائه وای‌فای است. ضمن اینکه پیش‌بینی این است که در آینده در کل سطح شهرهای بزرگ هم وای‌فای توسعه پیدا کند. در برخی از استان‌ها کاربرد وای‌فای را برای کیوسک‌ها ایجاد کردیم که فرد با مراجعه در کیوسک می‌تواند نیاز را حل کند. بیش از یک سال است که در برخی از مکان‌ها به صورت آزمایشی این کار را شروع کردیم، اما با توجه به توسعه تلفن همراه و به ویژه نسل ۳ و ۴، فکر می‌کنیم از نظر تجاری، توسعه وای‌فای بهتر از توسعه تلفن‌های همگانی است، زیرا افراد بیشتر در حال تحرک از شبکه استفاده می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.