صفحه اصلی / اسلایدر / عضویت اجباری رانندگان در سامانه‌های خاص
عضویت   اجباری  رانندگان  در سامانه‌های  خاص

شهرداري با اعمال نفوذ در امور صنفي اوضاع رانندگان حمل‌ونقل كالا را بحراني‌تر كرده است

عضویت اجباری رانندگان در سامانه‌های خاص

شایلی قرایی

چندی پیش مشکلات رانندگان حمل‌ونقل کالای برون‌شهری و اعتصابات آنها را شاهد بودیم که با دخالت سازمان‌ها و ارگان‌های مربوط این مشکلات تا حدودی حل‌وفصل شده و تردد و حمل بار از سر گرفته شده، اما مدتی است رانندگان و اعضای صنف حمل‌ونقل کالای درون‌شهری نیز درگیر مشکلاتی شده‌اند که ادامه کار را با اختلال و مشکلات فراوان روبه‌رو ساخته است. محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران با صدور بخشنامه‌ای خطاب به سازمان‌های ذی‌ربط در شهرداری و همین‌طور اصناف و اتحادیه‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل بار و کالا در تهران و حومه اعلام کرد که سامانه صدور باربرگ هم‌اکنون راه‌اندازی شده و براساس مصوبات مراجع قانونی، شهرداری تهران در نهم تیرماه سال جاری موظف شد سامانه‌ای را با هدف ساماندهی عبور و مرور خودروهای حامل بار و وسایل نقلیه سنگین ایجادکند. اکنون طبق اعلام معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، این سامانه روی اینترنت راه‌اندازی شده و اپلیکیشن مربوط به آن نیز طراحی شدهاست.بدین‌ترتیب تمام وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها پس از این موظف خواهند بود قبل از تردد روزانه، نسبت به اخذ مجوز (باربرگ) در سایت اقدام کنند.صدور باربرگ برای رانندگان خودروها هیچ هزینه‌ای نخواهد داشت. رانندگان می‌توانند بعد از ثبت‌نام در سایت «تهران من» به نشانیmy. tehran. ir و ثبت اطلاعات خودرو، به نشانی baraneh. tehran. ir مراجعه کنند و با همان نام کاربری و رمز عبور که در سایت «تهران من» دریافت کرده‌اند، نسبت به ثبت مشخصات و اخذ باربرگ اقدامکنند.علاوه بر سایت مذکور، رانندگان می‌توانند از طریق اپلیکیشن بارانه نیز برای درخواست باربرگ اقدام کنند و در صورت عدم دسترسی به اینترنت هم با شماره‌گیری کد دستوری (#۲*۳*۱۳۷*) و وارد کردن کد ملی مالک خودرو می‌توانند برای دریافت باربرگ اقدام کنند.

در بخشنامه پورسیدآقایی، علاوه بر اصنافی همچون دارندگان ماشین‌های کمپرسی و راهسازی، اتحادیه کامیون، کمپرسی و ماشین‌آلات راهسازی و دفاتر بارکش و جرثقیل، انجمن کامیون‌داران یخچال‌دار، انجمن ملی صنعت پخش، اتحادیه صنف اتومبیل کرایه و انجمن صنفی بوژی‌داران؛ قسمت‌های مختلف شهرداری تهران ازجمله سازمان‌های پسماند، میادین میوه و تره‌بار، مهندسی عمران شهر تهران و دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه خدمات شهری و عمران نیز مخاطب قرار گرفته‌اند تا خودروهای مشمول در زیرمجموعه شهرداری با اولویت بیشتری برای تطبیق خود با این طرح اقدام کنند.

عضویت اجباری در سامانه‌ای خاص با هدف درآمدزایی
حسین زندی، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری تهران
در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به دلایل مختلف در تمام اصناف مشکلاتی به وجود آمده است. اعتراض کامیون‌داران نمونه‌ای از این مشکلات است. البته با رسیدگی به‌موقع به این اعتراضات می‌شد جلوی اعتصاب‌ها را گرفت، اما متاسفانه مشکلات این قشر زحمت‌کش دیده نمی‌شود. در حال حاضر هم شهرداری مشکلاتی را برای این صنف به وجود آورده و با دخالت در این شرایط زمینه رانت را فراهم کرده است. این در حالی است که وضعیت کلی صنف به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی لوازم یدکی و عدم تخصیص لاستیک این اتحادیه ازسوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران، خیلی بحرانی است و رکود کاری این ایام هم به آن اضافه شده، اما شهرداری تهران با اعمال نفوذ خود و اخلال در امور صنفی کل این وضعیت را تشدید کرده و به بحرانی کردن اوضاع دامن زده است.
شهرداری با اجبار سعی دارد رانندگان را عضو سامانه‎ای که با هدف کسب منافع مادی ایجادشده کند. این سامانه «باربرگ» نام دارد و این اقدام شهرداری به جهت اجبار در عضویت خودروهای باری در این سامانه مصداق رانت و تخلف آشکار است. اعتراض رانندگان هم بسیار زیاد شده و هنوز از مشکلات قبلی فارغ نشده‌اند و به طور کامل آن مشکلات حل نشده، این بحران را جلوی روی خود می‌بینند. عضویت اجباری در سامانه‌ای خاص با هدف درآمدزایی سازمان‌های دیگر مورد قبول اتحادیه نیست و اعضای این اتحادیه قبول نمی‌کنند در این شرایط فعالیت کنند. صدای اعتراض این قشر هیچ‌گاه شنیده نمی‌شود در حالی که سنگین‌ترین وظیفه را بر عهده دارند و اگر شرایط برای فعالیت آنها فراهم نباشد اوضاع اقتصادی مردم هم به دلیل به‌موقع نرسیدن بارها به هم خواهد ریخت.
این کار شبیه همان عملکرد پیک بادپاست که ضربه به اتحادیه پیک موتوری زد، در حالی که خودمان در اتحادیه در حال ایجاد چنین سامانه‌ای هستیم که مشتری براساس بارنامه و پرداخت الکترونیکی امکان رزرو و خرید خدمات را براساس تعرفه مصوب اتحادیه داشته باشد؛ ضمن اینکه بار او نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد. عملا این اقدام شهرداری تهران تداخل و هرج و مرج در امور حمل و نقل است و با توجه به نابه‌سامانی اوضاع اقتصادی رانندگان و شرایط اعتراض‌آمیز آنها؛ پیرو ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی رهبر معظم انقلاب که در آن تاکید بر واگذاری کلیه امور به بخش خصوصی را دارد و همچنین نامه معاون اول رئیس‌جمهوری و دولت قبل که مکتوب کردند؛ امور اتحادیه‌ها صرفا زیر نظر سازمان صنعت است، اقدامات اخیر و اعمال جبر شهرداری به اعضای ما مغایر آرمان‎های نظام و دولت بوده و این دخالت شهرداری در امور اتحادیه‎هاست و عملا نشانه گرفتن مسئولیت مراجع خصوصی و تداخل در نظام صنفی است.

شهرداری گرفتن سوخت را منوط به اخذ پروانه کار اعلام کرده است
مهدی کریمیان، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل درون‌شهری شهرری
اوضاع رانندگان حمل‌ونقل درون‌شهری به دلیل دخالت‌های اخیر شهرداری نابه‌سامان است و تکلیف رانندگان برای ادامه فعالیت مشخص نیست. رانندگان در شرایطی قرار گرفته‌اند که اعمال نفوذ این سازمان ادامه کار را برای این قشر زحمت‌کش سخت کرده است. این سازمان با اخلال در نظم صنفی و دخالت در امور اصناف سعی در ایجاد مشکلات برای رانندگان دارد. این قشر درگیر مشکلات خاص خودش است و برای حل آنها هم موانعی دارد. حال با بروز این مشکلات ادامه کار مشکل شده است. در این صنف انتقادات بسیاری برای شهرداری داریم و خواستار رسیدگی به مسائل اعضای این صنف از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف ایران هستیم. شهرداری معضل بسیار بزرگی برای فعالیت صنف شده است. تحریم آمریکا از ۱۳ آبان شروع می‌شود، ولی برای صنف ما شهرداری خودش بزرگ‌ترین دشمن بوده و تحریم و فشار غیرقانونی خود را از یک آبان برای صنوف ما آغاز می‌کند. متاسفانه در همین راستا و براساس اعلام شهرداری، سوخت افرادی که برای دریافت باربرگ اقدام نکنند قطع خواهد شد که این رویه ناشی از ضعف وزارت صنعت و اتاق اصناف ایران است. حرفه و فعالیت تمام کامیون‌داران صنفی محسوب می‌شود و بر همین اساس مرجع صاحب صلاحیت برای رسیدگی به امور اعضای این صنف اتاق اصناف است و اگر هم این اختیار از سوی وزارت کشور به شهرداری داده شده یک کار کاملا غیرکارشناسانه است. متاسفانه شهرداری با سوءاستفاده از این شرایط هر روز کار و عرصه را برای اعضا تنگ‏تر می‎کند و به بهانه و در قالب ساماندهی سوخت، گرفتن سوخت را منوط به اخذ پروانه کار اعلام می‌کند؛ یعنی اگر کامیون‏داری پروانه کار نداشته باشد نمی‌تواند سوخت بگیرد. از سال ۹۳ که صدور پروانه کسب سیار از اتحادیه گرفته شد، شهرداری به بهانه ساماندهی سوخت اقدام به صدور پروانه کار کرد که کاملا به ضرر اصناف و اعضای تحت پوشش صنف بوده است؛ الان هم بحث دریافت باربرگ به عنوان سامانه اینترنتی را راه انداخته است که عملا اتحادیه را تضعیف کند. شهرداری با این اقدامات قصد منحل کردن اتحادیه‌ها را دارد و در پی کم‎رنگ کردن نقش اتحادیه‌ها ست. اقدامات شهرداری با استناد به مصوبات و قوانین مجلس شورای اسلامی خلاف است و در حقیقت دخالت در کار اصناف محسوب می‎شود؛ چرا که متولی این کار یعنی حمل ونقل درون شهری اتحادیه و حمل و نقل برون شهری وزارت راه است. برای رفع این مشکل اداره صنعت و معدن باید از طریق اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شده و با طرح شکایت به مراجع قانونی از کارهای خلاف شهرداری جلوگیری به عمل آورد؛ ضمن اینکه اگر وزارت کشور قانونی هم در این خصوص دارد خلاف است که باید اصلاح شود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.