چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / چهارمحال و بختیاری / بیش از ۸ میلیون نوبت راس واکسناسیون دام در سال جاری انجام شده است
بیش از ۸ میلیون نوبت راس واکسناسیون دام در سال جاری انجام شده است

بیش از ۸ میلیون نوبت راس واکسناسیون دام در سال جاری انجام شده است

شهرکرد-هومن نجاتی: مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: از این میزان واکسیناسیون 2 میلیون و 269 هزار نوبت واکسیناسیون شاربن گوسفند و بز و و یک میلیون و 339 هزار نوبت واکسیناسیون آبله گوسفند و بز انجام شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسینعلی سلطانی روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی با اشاره به اینکه دامپزشکی پایه و اساس بهداشت جامعه است گفت: یکی از وظایف مهم سازمان دامپزشکی پیشگیری از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از میان ۸۳۲ عامل بیماری زا شناسایی شده حدود ۵۰ درصد از بیماری‌ها، عامل مشترک میان انسان و دام است.
وی با اشاره به اینکه تامین سلامت و امنیت غذایی از اهداف مهم سازمان است، افزود: نظارت و بازرسی روزانه بر کشتارگاه‌های دام و طیور و مراکز تولید، توزیع، عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی زیر نظر دامپزشکی انجام می‌شود.
سلطانی اظهار کرد: در شش ماه سال جاری ۹۵ هزار و یک کیلوگرم گوشت قرمز استحصال شد که از این میزان ۱۱ هزار و ۳۴۶ کیلوگرم از چرخه مصرف خارج شده است، همچنین ۳ میلیون و ۶۴۲ هزار قطعه طیور در استان کشتار شده که از این میزان ۵۱ هزار و ۴۶۵ لاشه معادل ۶ درصد به وزن ۱۰۲ هزار و ۹۳۰ کیلوگرم ضبط شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۹ هزار و ۲۹۹ مورد بازدید از مراکز عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته که از این تعداد ۸۰۲ مورد موارد غیر بهداشتی مشاهده و ۳ هزار و ۱۳۷ مورد نمونه‌برداری به منظور انجام آزمایش و ۸۷ مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شد، همچنین ۳۹ هزار و ۴۱۸ کیلوگرم فرآورده خام دامی ضبط و معدوم‌‍سازی شد.
وی افزود:میزان فرآورده‌های پروتئینی ضبط شده در ۶ ماهه امسال ۳۹ هزار و ۴۱۸ کیلوگرم بوده که از چرخه مصرف خارج شد.
سلطانی بیان کرد: در ۶ ماهه امسال از ۶ هزار و ۳۵۱ راس دام در استان تست سل صورت گرفته و ۵ هزار و ۴۴۱ تست بروسلوز گاو و گوساله انجام شده است.
وی افزود: همچنین ۸ میلیون و ۲۱ هزار نوبت راس واکسناسیون به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی در استان صورت گرفته که از این میزان ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار نوبت واکسیناسیون شاربن گوسفند و بز و و یک میلیون و ۳۳۹ هزار نوبت واکسیناسیون آبله گوسفند و بز انجام شد.
سلطانی گفت:از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۶ میلیون و ۹۸۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی مرغ گوشتی انجام شده که ۳۲ هزار و ۶۰۰ قطعه مربوط به جوجه‌ریزی بوقلمون گوشتی بوده است و همچنین ۲۱۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار صنعتی تحت نظارت دامپزشکی پرورش داده شد.
مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به صادرات استان در سال جاری گفت: ۵ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم خوراک آبزیان، ۵۰۴ هزار کیلوگرم خوراک دام و ۴۳۶ هزار و ۱۲ کیلوگرم شیر خشک نوزاد به خارج از کشور صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مجاور در شهرهای نجف‌آباد و فلاورجان مشاهده شده عنوان کرد: چهارمحال و بختیاری به شدت در معرض خطر این بیماری قرار دارد و لازم است پست‌های قرنطینه‌ای در استان فعال شوند و از رفت‌ و آمدهای بدون گواهی‌ دامپزشکی خود داری شود، چراکه احتمال درگیر شدن با توجه به شرایط فعلی برای استان وجود دارد.
سلطانی افزود:در شرایط فعلی و با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان شکار پرندگان ممنوع است تا انتقال این بیماری به جمعیت انسانی به حداقل برسد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.