صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / برگزاری دومین دوره “کنفرانس ملی درمان‌های نوین سردرد” در نیمه اول سال ۱۳۹۸
برگزاری دومین دوره “کنفرانس ملی درمان‌های نوین سردرد” در نیمه اول سال ۱۳۹۸

برگزاری دومین دوره “کنفرانس ملی درمان‌های نوین سردرد” در نیمه اول سال ۱۳۹۸

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی از برگزاری دومین دوره "کنفرانس ملی درمان‌های نوین سر درد" در نیمه اول سال ۹۸ خبر داد.

سردرد فارن

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر حسین نیک فرجاد در اولین “کنفرانس ملی درمان‌های نوین سر درد” که با حضور اساتید این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، ضمن ارایه توضیحاتی درباره توصیه‌های طب سنتی برای مبتلایان سردرد، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در این زمینه اقدامات مختلفی انجام داده که در این راستا می‌توان به انتشار کتاب “آروماتراپی” اشاره کرد.

وی با بیان اینکه همچنین یک دارو در زمینه اختلالات خواب سالمندان در دست تهیه است، گفت: با توجه به این که سبد دارویی سالمندان سبد پر و پیمانی است و در استفاده همزمان از چند دارو تداخلات دارویی اجتناب ناپذیر است، این دارو که به صورت کرم تهیه شده و و از طریق ماساژ جذب می شود، تا دهه فجر رونمایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی ایران با گیاه درمانی متفاوت است، عنوان کرد: به زودی دوره آموزشی گیاهان دارویی توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی خواهد شد که یک رویکرد جهانی است. البته طب سنتی یک مکتب کامل بوده و فلسفه، فیزیولوژی، نشانه شناسی و داروشناسی ویژه خود را دارد. با این حال بخشی از موادی که در طب سنتی برای درمان استفاده می‌شود، گیاهی است.  

 نیک فرجاد با بیان اینکه داروهای استفاده شده در طب سنتی همه براساس مزاج نیست، عنوان کرد: اثر داروهایی که در این طب استفاده می شود یا بالخاصیه یا بالکیفیه و یا بالماده است. آنچه بر اساس مزاج است بالکیفیه نامیده شده است. اما یک سری از داروها بر اساس خاصیت تجویز می شوند که برای هر مزاجی موثر است. به عنوان نمونه همانطور که اشاره شد بادمجان اثرش را در همه مزاج‌ها دارد، به عبارتی اگر بگویم ۳۰یا ۴۰ درصد اثرمربوط به خاصیت آن است، این مساله در همه مزاج‌ها قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: در همین راستا دسته سوم رویکرد “بالماده” و مربوط به اختلال کمبود موادی مثل ویتامین یا کلسیم  است. به عبارت دیگر مساله اصلی مزاج فرد نیست بلکه هدف تامین ریزمغذی است. بنابراین علیرغم تصوری که از طب سنتی ایرانی وجود دارد، دست متخصصان این طب برای تجویز دارو در این رویکردها باز است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از این کنفرانس با اشاره به سخنرانی‌های پنل دوم با رویکردهای هومیوپاتی، بیورزونانس و کاربرد لیزر برای درمان سردرد، عنوان کرد: تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی جدید در این رابطه باید تاییدیه مربوطه را از وزارت بهداشت داشته باشد که در حال حاضر در فاز مطالعاتی قرار دارند.

نیک فرجاد در خاتمه با بیان اینکه در این مقوله طب رایج، رویکردهای نوین را رد نمی‌کند، خاطرنشان کرد: روش‌های جدیدی که در زمینه درمان‌های نوین سردرد مطرح شده متقاضیان زیادی دارد که در همین کنفرانس نیز مورد توجه قرار گرفته است. البته رویکردهای دیگری همچون طب سوزنی، موسیقی درمانی، ماساژ، طب سنتی هند(ایورودا) و طب سنتی چینی نیز در این راستا مطرح است که در دومین کنفرانس ملی درمان‌های نوین سردرد در نیمه اول سال ۹۸ گنجانده و بررسی می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.