صفحه اصلی / برنامه آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز برای خرید تجهیزات شرکت‌های دانش‌بنیان/امکان صدور تاییدیه

برنامه آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز برای خرید تجهیزات شرکت‌های دانش‌بنیان/امکان صدور تاییدیه

مغز

دکتر محمدرضا آی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر ۱۵ تا ۱۶ شرکت‌ سازنده‌ تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با حوزه نقشه‌برداری مغز در کشور راه‌اندازی شده است.

وی تولید دستگاه EMG (دستگاه نوار عصب و عضله) و EEG  (دستگاه ثبت امواج مغزی) را از دستاوردهای این شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: برای بهره‌برداری از این تجهیزات با این شرکت‌ها وارد مذاکره شدیم و به آنها آمادگی این آزمایشگاه برای خرید تجهیزات ساخته‌شده را اعلام کردیم.

آی، آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز را یک آزمایشگاه مرجع در حوزه نقشه‌برداری مغز معرفی کرد و یادآور شد: در صورتی که تجهیزات ساخت داخل این شرکت‌ها در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به بهره‌برداری برسد، زمینه‌ای برای جذب بازار برای آنها ایجاد خواهد شد. ضمن آنکه به منظور حمایت از این دستاوردها غرفه‌هایی را به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه در سمپوزیوم تازه‌های نقشه‌برداری قرار می‌دهیم.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با تاکید بر ضرورت بالا بودن کیفیت تجهیزات ساخت داخل در این حوزه، اضافه کرد: اولویت اول ما در این حوزه بهره‌برداری از محصولات داخلی با کیفیت بالا است.

آی، از بهره‌برداری از تجهیزات ساخت داخل آزمایشگاهی در حوزه نقشه‌برداری در این آزمایشگاه خبر داد و یادآور شد: دستگاه EMG ساخت یکی از شرکت‌های فناور داخل کشور خریداری شده و در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز به بهره‌برداری رسیده است و با دو شرکت فناوری که در حوزه طراحی و ساخت دستگاه EEG فعال هستند، وارد مذاکره  شدیم تا بتوانیم از این تجهیزات در آزمایشگاه استفاده کنیم.

وی در عین حال چالش اصلی این نوع تجهیزات را در اخذ استانداردها و مجوزها دانست و در این باره توضیح داد: سعی ما بر این است که تجهیزات دارای استانداردهای اولیه را که از سوی اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر می‌شود، خریداری کنیم.

این محقق حوزه نقشه‌برداری مغز با تاکید بر اینکه اخذ استانداردها برای تجهیزات پزشکی الزام‌آور است، اظهار کرد: همه تولیدکنندگان تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی ملزم به اخذ این استانداردها هستند و ما در این زمینه نیز می‌خواهیم به شرکت‌های سازنده کمک کنیم.

آی اضافه کرد: تست تجهیزات ساخته شده یکی از چالش‌های سازندگان است؛ به گونه‌ای که سازندگان برای آنکه از عملکرد دستگاه‌های ساخته شده خود اطمینان حاصل کنند، باید در محیط‌های آزمایشگاهی مورد بهره‌برداری قرار گیرند تا با مقایسه آنها با نمونه‌های مشابه عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار گیرد.

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز ادامه داد: در این راستا ما آمادگی داریم تا این تجهیزات در این آزمایشگاه نصب و تست‌های لازم بر روی آن انجام شود. از آنجایی که این آزمایشگاه جزو آزمایشگاه‌های مرجع است، می‌توانیم برای این شرکت‌ها تاییدیه‌های لازم را صادر کنیم.

آی تاکید کرد: این خدمت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این عرصه است.

وی با اشاره به کیفیت تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز گفت: دستگاه MEI که در این آزمایشگاه نصب شده ۳ تسلا است که این دستگاه در بیمارستان‌ها وجود ندارد، ضمن آنکه قابلیت‌هایی که بر روی این دستگاه برای مطالعات بر روی مغز وجود دارد، منحصر به فرد در منطقه و کشور است.

آی با بیان اینکه این آزمایشگاه با دستگاه‌های اختصاصی حوزه نقشه‌برداری مغز تجهیز شده است، خاطر نشان کرد: از این رو خدمات آزمایشگاهی که در این آزمایشگاه ارائه می‌شود، در آزمایشگاه بیمارستان‌ها ارائه نمی‌شود و از سوی دیگر از آنجایی که دستگاه‌های نصب شده از کیفیت بالاتری برخوردار است، آزمایشات با کیفیت بالایی انجام می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.