صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نشست سه جانبه روسیه، کره شمالی و چین در مسکو برگزار می‌شود
نشست سه جانبه روسیه، کره شمالی و چین در مسکو برگزار می‌شود

بلافاصله پس از سفر پامپئو به پیونگ‌یانگ؛

نشست سه جانبه روسیه، کره شمالی و چین در مسکو برگزار می‌شود

چند روز پس از سفر مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ، نمایندگان چین، روسیه و کره شمالی در مسکو گرد هم می‌آیند.

کره شمالی

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، یک دیپلمات روسی اعلام کرد: انتظار می‌رود این مذاکرات با محوریت خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره و تلاش‌ها برای ارتقای روابط پیونگ یانگ ــ سئول  برگزار شود.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مایک پامپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا امروز (یکشنبه‌) به کره شمالی می‌رود. 

روسیه در حالی میزبان نشست سه جانبه خواهد بود که چندی پیش آمریکا، مسکو را به زیر سوال بردن کمپین فشار حداکثری علیه کره شمالی متهم کرده بود. روسیه و چین پیشنهاد داده بودند که تحریم‌ها علیه کره شمالی لغو شود.

مسکو اعلام کرد: در هشتم ماه اکتبر مذاکرات دو جانبه در سطح معاون وزرای خارجه کره شمالی و  روسیه در مسکو با حضور چو سون هوئی ،معاون وزیر امور خارجه کره شمالی برگزار شده و نشست سه جانبه روسیه، چین و کره شمالی در نهم اکتبر با حضور معاون وزرای خارجه این سه کشور برگزار می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی یکی از افراد ارشدی است که پامپئو همواره با او دیدار کرده است.

وی در جمع خبرنگاران پیش از سفر به آسیا اعلام کرد: من همواره با چو سون هوئی گفت‌وگو می‌کنم. ما از تلاش‌های چین برای تقویت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل استقبال می‌کنیم . ما با آنها درباره یک توافق خوب گفت‌وگو کرده‌ایم. ما به حضور آنها در این روند ارزش قائل هستیم. من فکر می‌کنم بدون تلاش های چینی‌ها ، کره شمالی به مذاکرات نمی‌آمد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در سخنرانی خود در نشستی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از آمریکا درخواست کرده بود که تحریم‌های اقتصادی علیه کره شمالی تسهیل شود. وی گفت: چین معتقد است که شورای امنیت باید برای تشویق کره شمالی و دیگر طرف‌ها برای حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای کامل برای تسهیل تحریم‌ها اقدام کند.

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه، نیز با تایید این مساله اعلام کرد: مذاکرات یک مسیر دو طرفه است و اقدامات کره شمالی مبنی بر خلع سلاح تدریجی باید همراه با تسهیل تحریم ها باشد.

اما پامپئو این درخواست‌ها را با تاکید بر اهمیت کمپین فشار حداکثری رد کرد و گفت‌: ما نباید این مساله را فراموش کنیم که چه چیزی ما را به این مسیر رسانده است. کمپین فشارهای بین‌المللی و تاریخی باعث شده است که ما در حال‌ حاضر در این مسیر قرار بگیریم. تا زمانی که خلع سلاح هسته‌ای نهایی کره شمالی فراهم نشود و به طور کامل مورد نظارت و کنترل قرار نگیرد، مسئولیت جمعی ما می‌طلبد که قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به طور کامل علیه کره شمالی اعمال شود.

اما در حال‌ حاضر آمریکا از سوی متحدان نیز تحت فشار قرار گرفته است که دست کم یک اقدام سمبلیک در قبال تلاش‌های کره شمالی انجام دهد. در همین راستا، وزیر امور خارجه کره جنوبی در مصاحبه‌اش با روزنامه‌ واشنگتن پست روز چهارشنبه اعلام کرد: آن چه که کره شمالی می‌خواهد انجام دهد، انهدام کامل و دائمی تاسیسات هسته‌ای در یانگ بیون است که این اقدام یک گام بسیار بزرگ در این مسیر است. اگر آنها این کار را انجام دهند آمریکا نیز باید اقدامی انجام دهد.

پامپئو هنوز اعلام نکرده است که آمریکا می‌خواهد چه اقدامی انجام دهد، اما توافق کرده است که نیاز به برخی اقدامات اعتماد ساز وجود دارد. وی روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هر یک از طرفین باید اعتماد لازم را فراهم کنند  و ما بتوانیم اجلاس بعدی را برگزار کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.