صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / منتخب اخبار فضایی روزهای گذشته

منتخب اخبار فضایی روزهای گذشته

پایگاه خبری "اسپیس"، منتخبی از اخبار فضایی روزهای اخیر را منتشر کرد.

فضا

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از اخبار فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

ملاقات پارکر با زهره

۳ اکتبر، “کاوشگر خورشیدی پارکر” ناسا(Parker Solar Probe) در راه سفر به خورشید از فاصله ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتری سیاره زهره عبور کرد. کاوشگر خورشیدی پارکر”(Parker) سریع‌ترین و مستحکم‌ترین ساخته دست بشر که ۱۲ اوت(۲۱ مرداد ) توسط ناسا با موفقیت روانه خورشید شد اولین تصاویر خود در راه ملاقات با خورشید را ثبت کرد.

کاوشگر خورشیدی پارکر به منظور مطالعه تاج خورشید و بادهای خورشیدی، به نزدیکترین فاصله تا خورشید، یعنی شش میلیون کیلومتری سطح خورشید که تاج خورشیدی یا کرونا قرار دارد، در حال رفتن است و این ماموریتی است که تاکنون هیچ کاوشگری موفق به انجام آن نشده است.

ماه فراخورشیدی

اخترشناسان در مطالعه اخیرشان شواهدی از وجود نخستین قمر در خارج از منظومه شمسی پیدا کرده‌اند.

اندازه این “ماه فراخورشیدی” غول پیکر همانند سیاره گازی نپتون است و به دور یک سیاره فراخورشیدی به نام ” Kepler-۱۶۲۵b ” که ۸۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، می‌چرخد.

“ماه فراخورشیدی”(exomoon) یک ماه طبیعی است که بر گرد یک سیاره فراخورشیدی در خارج از منظومه شمسی یا ستاره‌های دیگر قرار دارد. از مطالعه تجربی ماه‌های طبیعی در سامانه خورشیدی می‌توان نتیجه گرفت که احتمالا آنها عناصر متداولی در سامانه‌های سیاره‌ای هستند.

برنامه “اسکن شکار بیگانگان کهکشانی”

یک دانشجو “دانشگاه اموری”(Emory University)، پژوهشگر اصلی برنامه “اسکن شکار بیگانگان کهکشانی”(alien-hunting galactic scan)است. این پروژه “Surlling Trillion Planet ” نامیده می‌شود و طی آن به مشاهده “کهکشان آندرومِدا” (Andromeda Galaxy) و کهکشان راه شیری می‌پردازند.

کهکشان آندرومِدا یا کهکشان زنِ برزنجیر یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکیِ آندرومدا است که حدود ۲٫۵ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد. با اینکه آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است، ولی نزدیک‌ترین کهکشان نیست. آندرومدا بزرگ‌ترین کهکشان از گروه کهکشانیِ محلی است که شامل راه شیری، آندرومدا، سه‌تکه و ۳۰ کهکشان کوچک‌تر است.

سیارک شبه جمجمه از کنار زمین

پژوهشگران “دانشگاه هاوایی”(University of Hawaii) ۱۰ اکتبر ۲۰۱۵ ، سیارک “۲۰۱۵ TB۱۴۵” را کشف کردند.

ناسا پیش از آنکه سیارک مذکور روز هالووین سال ۲۰۱۵ در فاصله حدود ۴۸۶ هزار کیلومتری زمین عبور کند، سیارک یاد شده  را “کدو تنبل بزرگ” نامگذاری کرد.

 امسال نیز این دنباله‌دار “مرده” که شباهت زیادی به جمجمه انسان دارد، کمتر از دو هفته پس از “هالووین” از کنار زمین عبور خواهد کرد. انتظار می‌رود سیارک مذکور بار دیگر در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸ در فاصله بیش از ۲۵ میلیون مایل(۴۰,۲۳۳,۶۰۰ کیلومتر) از نزدیکی زمین عبور کند. پیش‌بینی می‌شود سیارک مذکور امسال پس از عبور تا ۷۰ سال دیگر از نزدیکی زمین عبور نکند.

تیله سیاه

شرکت “Orbis World Globes” یک مدل کره‌ای شکل از زمین ساخته است که “تیله سیاه” نام گرفته است و زمین را در هنگام شب نشان می‌دهد.

چند روز پیش، چند تن از رهبران جهان در “سازمان ملل” گردهم آمدند تا درباره‌ “آینده همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فضایی” با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

در این گردهمایی، از یک”کره” بزرگ و تاریک رونمایی شد که “تیله سیاه “(Black Marble) نام گرفته است.  

بازدید از این گوی،  شگفت‌انگیز بودن زمین را به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کند.

یکی از مشهورترین تصاویر از زمین که تاکنون شاهد بوده‌ایم، “تیله آبی” (The Blue Marble) بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.