صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / بانک‌مرکزی می‌تواند نرخ ارز را تا نرخ ثانویه کاهش دهد

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت

بانک‌مرکزی می‌تواند نرخ ارز را تا نرخ ثانویه کاهش دهد

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: با توجه به افزایش صادرات، افت واردات و بهای نفت بازار ارز کشور قابل مدیریت است و بانک مرکزی می‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانویه نزدیک کند.

سید کمال سیدعلی درخصوص علت کاهشی نرخ ارز در بازار اظهارداشت: به نظر می‌رسد وقتی نرخ ارز به آن سرعت بالا می‌رفت و از طریق شبکه‌های مجازی و شبکه‌های خارجی حمایت می‌شد، این افزایش کاملا هیجانی و غیرمنطقی بود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، وی افزود: دولت و دو قوه دیگر تصمیم گرفتند مقداری دست بانک مرکزی را باز بگذارند و مجوز دادند به بازار وارد شود و این اقدام به سرعت افزایش قیمت را کند کرد و سپس روند قیمت را کاهشی کرد.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز ۱۳ هزار تومان، نرخ تعادلی بازار ارز نیست گفت: آنچه که مشخص است، این است که مصرف ارز برای خرید کالاها و خدمات است و دو مصرف را سیستم بانکی پوشش می‌دهد. کالاهای اساسی با ۴۲۰۰ تومان و تامین ارز سایر کالاها در بازار ثانویه. کالاهای مورد نیاز مردم توسط سیستم بانکی و بانک مرکزی تامین می‌شود و بنابراین نرخ تعادلی برای مصارف کالایی این نرخ‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: اما سه سرفصل دیگر داریم که یکی از آنها تقاضای احتیاطی است؛ وقتی نرخ ارز به صورت کاهشی باشد، تقاضای احتیاطی از بازار خارج می‌شود؛ سرفصل دیگر نیز قاچاق است که با توجه به نرخ‌ بالای ارز توجیه اقتصادی قاچاق ندارد و کاهش محسوسی داشته است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: سرفصل آخری که باقی می‌ماند، تقاضای سفته‌بازی و خروج سرمایه است. بانک مرکزی با مداخله خودش چه به صورت خرید و چه به صورت فروش اگر بتواند بازار را مدیریت کند، می‌تواند تقاضای سفته‌بازی و احتیاطی را مدیریت کند.

سید علی با بیان اینکه بانک مرکزی می‌تواند نرخ بازار آزاد را به نرخ بازار ثانویه ارزی نزدیک کند، افزود: وجود فاصله اندک قیمت بین بازار ثانویه و بازار آزاد طبیعی است چرا که در بازار ثانویه معاملات حواله‌ای است و در بازار آزاد به صورت نقدی معامله می‌شود.

وی درباره چارچوب‌های مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، گفت: وقتی بانک مرکزی می‌خواهد به خرید و فروش ارز در بازار آزاد ورود کند، نباید در نرخ پایین ارز بفروشد بلکه باید بالاترین نرخ را هدف قرار دهد تا هم مورد سوء استفاده قرار نگیرد و هم سفته‌بازان وارد بازار نشوند.

این کارشناس ارزی با اشاره به وضعیت صادرات و واردات کشور، اظهارداشت: با توجه به افزایش ۲۴ درصدی صادرات در ۶ ماه اول، رشد صادرات در ۶ ماهه دوم، افت میزان واردات، صادرات نفت با قیمت ۷۵ دلار در هر بشکه و از طرف دیگر امکان واردات اسکناس ارز توسط صرافی‌ها که بانک مرکزی اجازه آن را داده است، بازار ارز در قیمت مدیریت می‌شود.

وی تاکید کرد: در این بین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، کاهش قیمت کالاها و خدماتی است که متناسب با رشد نرخ ارز افزایش یافته بودند تا قیمت‌های نسبی به هم نریزد و موجب افزایش نرخ ارز در ماه‌های آینده نشود؛ در کوتاه مدت هم باید مدیریت شود که کالای وارداتی با قیمتی بالاتر از نرخ واقعی به فروش نرسد.

این کارشناس ارزی در پاسخ به این سوال که آیا بازار ارز در آبان ماه با شوک دیگری مواجه نخواه شد، گفت: از آن روزی که کشور کره از بازار نفت ایران بیرون رفت حدود ۳ ماه می‌گذرد اما امروز می‌بینیم که قیمت ارز کاهش یافته است. بنابراین وقتی یک خبری اعلام می‌شود، همان روز اثر خود را بر جای می‌گذارد.

وی افزود: با توجه به قیمت نفت و سایر مولفه‌ها ۱۳ آبان اتفاق خاصی نخواهد افتاد. ممکن است محدودیتی به وجود بیاید اما قابل مدیریت است در سال جاری به ذخایر ارزی کشور افزوده شده و این جریان افزایش ذخایر ادامه هم می‌یابد.

وی تصریح کرد: امسال صادرات به ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید و واردات هم کاهش می‌یابد. بنابراین صادرات نفت و صادرات غیرنفتی تقاضای ارز برای واردات و خدمات را تامین می‌کند و مشکلی از این جهت برای اقتصاد ایران به وجود نمی‌آید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.