صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ثبات در خاورمیانه بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود

رئیس موسسه مطالعات امنیتی اتریش:

ثبات در خاورمیانه بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش تأکید کرد: ثبات در خاورمیانه بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، ورنر فاسلابند، رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش در نشستی که با حضور کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، اظهار کرد: اتحادیه اروپا در وضعیت خاصی قرار دارد و در حال حاضر صدراعظم اتریش رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است و آنچه که در مقطع کنونی برای اروپا مهم است، این است که دنیا در حال تغییر بوده و ما خودمان را در وضعیت کاملا جدید یافته‌ایم که باید نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهیم.

وی تصریح کرد: اروپا طی دهه‌ها پیرو آمریکا بوده و اکنون ترامپ عنصر جدیدی را وارد روابط بین‌الملل کرده که موضع اروپایی‌ها را تضعیف کرده و از این رو، ما بیش از پیش نیازمند فعالیت در حوزه اقتصادی هستیم.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش با بیان اینکه اتحادیه اروپا دو هدف و اولویت اصلی را دنبال می‌کند، گفت: توسعه سیاست امنیتی و دفاعی و استقلال اروپا یکی از این اهداف است که ما باید حتما این کار را انجام دهیم. مساله دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است. ما تلاش کردیم که از هرگونه خودمختاری کشورهای عضو به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی جلوگیری کنیم. بنابراین ترامپ و بریگزیت از مسائل اولویت‌دار اتحادیه اروپا است.

فاسلابند ادامه داد: امیدواری ما این است که بتوانیم پیشرفتی را در حوزه امنیتی و دفاعی در سال‌های آینده داشته باشیم. البته باید در نظر بگیریم که سال آینده انتخابات اتحادیه اروپا است و ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی خواهد افتاد اما در برلین و پاریس هر اتفاقی رخ دهد، در کل اتحادیه اروپا تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: اولویت دوم برای اتحادیه اروپا ارز یورو است که باید تقویت شود. ما متوجه شده‌ایم که در روابط تجاری‌مان با ایران چقدر اروپایی‌ها وابسته به دلار آمریکا هستند و این یکی از نقاط ضعف است. همیشه رقابتی بین اروپا و آمریکایی‌ها وجود داشته و زمانی که یورو معرفی شد این رقابت هم آغاز شد و آمریکایی‌ها به دنبال راهی بودند که یورو را تضعیف کنند.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش تأکید کرد: ما باید وابستگی خودمان را کم کنیم. در سال ۲۰۰۸ وابستگی زیادی به موسسات مالی آمریکا داشتیم که ما را تحت تاثیر قرار داده است و تمامی کشورها دچار بحران مالی شده‌اند. از آن زمان به بعد تصمیم گرفتیم که مستقل باشیم.

فاسلابند همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ما رقابت بین شماره یک و دو را داریم یعنی آمریکا و چین و هر روزه اخباری را می‌شنویم که اختلافات آمریکا و چین زیاد است؛ به خصوص در مسائل اقتصادی و بنده معتقدم در سال‌های آینده وضعیت تغییر نمی‌کند و اختلافات ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این ابتدای جنگ تجاری بین آمریکا و چین است و در آینده در مراحل مختلف هم وجود خواهد داشت و اینکه چه کسی شماره یک یا دو باشد، مطرح است اما امیدواریم نظم جهانی برقرار باشد.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش خاطرنشان کرد: چینی‌ها مقابل آمریکا خواهند ایستاد و در حوزه امنیتی تنش‌زدایی می‌کنند زیرا نسبت به آمریکا ضعیف‌تر هستند اما نتیجه غیرقابل پیش‌بینی است.

فاسلابند در مورد وضعیت خاورمیانه هم اظهار کرد: تحلیل‌های مختلفی وجود دارد که این تحولات را از چشم و نگاه واشنگتن یا ریاض باید دید و بنده معتقدم تل‌آویو در این حوزه نقش مهمی را ایفا می‌کند زیرا الان رئیس‌جمهوری در واشنگتن سر کار است که ممکن است دوباره انتخاب شود و نیاز به حمایت رژیم صهیونیستی دارد.

وی ادامه داد: ترامپ مردی است که منتخب مردم آمریکا و هواداران نتانیاهو است. نمی‌خواهم وارد جزئیات شوم اما اینها خیلی به هم نزدیک هستند و ترامپ می‌خواهد که دوباره انتخاب شود و هر کاری هم در این زمینه لازم باشد انجام می‌دهد. در چند هفته آینده انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برگزار می‌شود و ممکن است ترامپ این انتخابات را از دست بدهد.

رئیس موسسه مطالعات امنیتی و اروپایی اتریش در ادامه یادآور شد: در حال حاضر آمریکا با بن‌سلمان، ولیعهد عربستان همکاری می‌کند و تمامی کمک‌ها را هم به بن‌سلمان می‌رساند. در این وضعیت هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست اما باید از جنگ و درگیری بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم زیرا ثبات در خاورمیانه بدون ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال تکمیل…

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.