مدل جدید  کلاهبرداری  اینترنتی   رسید

«كسب‌وكار» افزايش تخلفات در فروش آنلاین كالا بعد از نوسانات ارزی را بررسي مي‌كند

مدل جدید کلاهبرداری اینترنتی رسید

كلاهبرداران و متخلفان فضاي مجازي اين ‌بار به بهانه كاهش نرخ ارز و با ترفند ارزان‌فروشي فرصت ديگري پيدا كرده و با اسم حراج کالا، سعي در فريب مردم و كلاهبرداري از آنها در فضاي مجازي دارند.

ثمانه نادری

کاهش نرخ ارز ضمن آنکه حباب قیمتی برخی از کالا‌ها مثل خودرو و موبایل را ترکانده، محتکران را در تکاپوی فروش کالای احتکارشده انداخته است، اما همین عاملی شده که برخی در قالب فروشنده کالا در فضای مجازی ذهن عمومی را به سمت خود جلب کنند، در حالی که در واقعیت امر کالایی برای فروش وجود ندارد. برخی از سایت‌های متخلف در فضای مجازی با دریافت مبلغ از مردم به عنوان پیش‌پرداخت بابت خرید کالا و برخی هم از طریق تماس‌های تلفنی و مکالمات طولانی سودجویی می‌کنند. مثل خط‌های اجاره‌ای که صاحبان کالا و خدمات می‌توانند آن را از مخابرات اجاره کنند و درآمد حاصل از تماس با این خط‌ها را به جیب خود بریزند. بر این اساس ٨٠‌ درصد از درآمد حاصل از مکالمه با این خط‌ها به حساب مستاجران خط ریخته می‌شود و مخابرات ٢٠‌ درصد از درآمد را از آن خود می‌کند. با این حال برخی از آنها نیز در پی قیمت‌سازی هستند که حاصل آن دستیابی به منافع مورد نظر آنهاست.
در این خصوص می‌شود به آگهی‌های کلاهبردارانه بابت حراج پرایدهای ارزان و ۱۹ هزار تومانی در فضای مجازی اشاره کرد که اخیرا نیز در حراج موتورسیکلت‌های ارزان قابل مشاهده است. در این سایت‌ها برای جلب مشتری قیمت‌های بسیار پایینی پیشنهاد شده است، در حالی که شماره تلفن درج‌شده در آگهی حاضر به پاسخگویی به موقع نیست.
بعد از پراید می‌توان به فروش موتورسیکلت‌های ارزان اشاره کرد. با توجه به اینکه قیمت انواع موتورسیکلت‌ که در ماه‌های اخیر با افزایش دو برابری در مقایسه با ماه‌های ابتدایی سال جاری به‌فروش می‌رسید، این روزها با کاهش قیمت مواجه شده و برخی محتکران برای جلوگیری از ضرر بیشتر محصولات خود را با ۳میلیون کاهش قیمت و یک جا می‌فروشند.
موتورسیکلت‌های مدل CG125 که ارزان و پرفروش‌ترین محصولات موجود در بازار هستند قبل از افزایش نرخ ارز و در ماه‌های ابتدایی سال حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسید، در ماه‌های گذشته با افزایش نرخ ارز و بروز برخی از سودجویی‌ها به بیش از ۵ میلیون تومان رسید و میزان خرید و فروش این محصول به‌شدت کاهش یافت.
بنابر این گزارش، یکی از موتورسیکلت‌هایی (بنلی ۱۵۰) که قبل از افزایش افسارگسیخته نرخ ارز ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسید، در هفته‌های اخیر به‌دلیل برخی از سودجویی‌ها قیمت این محصول به حدود ۱۰ میلیون تومان در بازار آزاد و حتی نمایندگی فروش این برند به‌فروش رسید؛ اما این روزها قیمت این محصول نیز کاهش یافته است، به طوری که در یکی از آگهی‌های فضای مجازی، فردی قصد فروش یک جای ۸۰۰ موتور این برند با قیمت ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را دارد.
فروش این محصولات با قیمت ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یعنی کاهش قیمت بیش از ۳ میلیون تومان این محصول در مقایسه با یک هفته گذشته است، اما در مقایسه با قیمت واقعی، یعنی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی این محصول، کماکان ۱٫۵ میلیون تومان گران‌تر است.
کوتاهی مردم در خرید‌های اینترنتی
رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با اشاره به غفلت مردم در این شرایط به «کسب‌وکار» می‌گوید: کوتاهی‌ مردم و دقت نکردن آنها به فروشنده در فضای مجازی موجب این تخلفات خواهد شد که البته شاید قابل جبران هم نباشد.
وی با اشاره به اینکه قوانین مرتبط با انتشار آگهی، قوانینی کلی است، می‌افزاید: وب‌سایت‌هایی که آگهی منتشر می‌کنند، قوانینی دارند که کلی است و نمی‌شود به صورت جزئی وارد آن شد. از طرفی آن کسی که آگهی منتشر می‌کند از نظر قانونی با هیچ منعی روبه‌رو نیست. در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب نیز این آگهی‌ها منتشر می‌شود، بدون آنکه پیگیری برای صحت یا عدم صحت آن باشد. بنابراین این وظیفه مردم است که دقت بیشتری در رابطه با این آگهی‌ها کنند و مراقب اموال خود باشند وگرنه در صورتی که آگهی موردی و از سوی یک شخص باشد، شاید قابل پیگیری نباشد.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی با بیان اینکه برخی از این آگهی‌ها از سوی گروه‌های سازمان‌یافته است، ادامه می‌دهد: گاهی نیز فروش کالا در فضای مجازی به قصد تخریب سایت‌های اینترنتی و به صورت سازمان‌یافته از سوی گروهی خاص است که البته اینگونه موارد قابل پیگیری است، اما درباره مواد خاص و جزئی‌تر این بر عهده مردم است که در دام متخلفان نیفتند و جوانب را در نظر بگیرند.
این آگهی‌های متخلفانه در برخی از سایت‌های پربازدید مثل «دیوار» و «باما» و همچنین کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام قابل مشاهده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.