صفحه اصلی / استان ها / قم / بزرگ ترین مشکل کشور وجود سفته‌بازها است
بزرگ ترین مشکل کشور وجود سفته‌بازها است

‌یک اقتصاددان :

بزرگ ترین مشکل کشور وجود سفته‌بازها است

‌یک اقتصاددان عنوان کرد: بزرگترین فاجعه ای که باعث شده سفته بازان به راحتی نفس بکشند، درگیری‌های سیاسی است که سیاستمداران را از عملکرد این افراد غافل می‌کند.

سفته

‌دکتر محمد زمان رستمی  اظهار کرد: بعد از انقلاب، مردم و سیاستمداران سرگرم کار و تلاش و فکر برای تولید و پیشرفت کشور بودند، منتهی غافل از اینکه سفته بازی در کشور درحال اوج گیری است؛ بعد از انقلاب حجم نقدینگی به دلایل نیاز دولت و ساختارها افزایش یافت، و پول های چاپ شده در جیب دلالان سرایز میشد، امروزه مقدار نقدینگی موجود در جامعه چیزی حدود ۱۵میلیون میلیارد تومان است و درصد بالایی از این پول در دست سفته بازان است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،وی ادامه داد: همین‌طور  با حرکت اقتصاد سفته بازان  کوچک و بزرگ  پا به پای اقتصاد کشور به دلالی می‌پرداختند، به تدریج سفته بازی در بانک و بورس و دیگر بازار ها وارد شد و دلالان کالا را بدون نیاز می‌خریدند و همان جا به قیمت گران می فروختند.

رستمی افزود: سیاستمداران هم سرگرم  درگیری های سیاسی بودند و از سفته بازان غافل شدند، چرا که این دلالان  نظام مالیاتی و  نظارتی بالای سرشان نیست، بزرگان هم  به توطئه های بیرونی و خدمات داخلی متوجه بودند و متوجه سفته بازی های موجود در کشور نشدند، به این ترتیب این قشر بدون هیچ نظارت و کنترلی گسترش یافتند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم عنوان کرد: چیزی که باعث اخلال در کشور می شود، باید به همان اندازه مجازات شود، امروز حقوق ۱۰ میلیون کارگر به دلیل تورم نصف شده و این خود نوعی دزدی است، در حالیکه دزد یک بار به خانه می‌زند، ولی قدرت خرید کارگران هرماه نصف می شود. هنگامی که با دلالی پولی به جیب می آید مطمئنا از جیب یک نفر دیگر کم شده ‌و این خودش نوعی دزدی است.

رستمی با تاکید بر اینکه  بزرگ ترین مشکل کشور  وجود سفته بازان است، بیان کرد: سفته بازان کارشان تولید نیست، کالا را به امید گران شدن آن در آینده می خرند وچون قدرت و ثروت و تبلیغات را در دست دارند، کشور را بر اساس کار خود جلو می برند. در دولت قبل نیز همین اتفاق افتاد، درصد بالایی از نقدینگی نزد بانک بود و با کاهش نرخ بهره این پول از بانک به سمت طلا کشیده شد و باعث افزایش قیمت سکه به سقف یک میلیون تومان شد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم  با اشاره به اینکه پایین اوردن نرخ بهره در این شرایط  اشتباه بود، گفت: درست است سود بالای بانکی بسیار آسیب رسان است و باعث مفسده می شود  ولی در اقتصاد ایران این سود بالا یک نوع برکت است و پول های سفته بازی را در بانک نگه می دارد و از طریق بانک به تولید های دیگر وام داده می شود ولی زمانی که نرخ بهره پایین می ‌آید، تمامی این نقدینگی از بانک خارج می شود و به سمت دلالی کشیده می شود.

رستمی در پایان اظهار کرد: در این زمان که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است، عوض کردن وزیر اقتصاد توسط مجلس مشکل را درست نمی کند، در این شرایط باید به مسائل مهم تر از جمله سفته بازی پرداخته شود؛ سفته‌بازی ‌نوعی انگل است؛ دزدانی هستند که کشور را غارت می کنند و آزادند، چراکه قوانین مبارزه با این ها وجود ندارد، مالیات نمی پردازند و برای کشور در زمینه اقتصاد بسیار خطرناک هستند و چون تولید ندارند؛ جامعه را هر چندوقت یک بار به آتش می‌کشانند و به نام دولت تمام می شود و بدتر از همه این ها مورد احترام هستند.

وی در پایان گفت: بزرگترین فاجعه ای که باعث شده سفته بازان به راحتی نفس بکشند، درگیری‌های سیاسی است که سیاستمداران را از عملکرد این افراد غافل می کند، ما در آرزوی طلوع کسی هستیم که بتواند با احتکار، گران فروشی و سفته بازان مبارزه کند و جامعه را از وجودشان پاک کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارگران ساختمانی

کارگران ساختمانی در قم منتظر وام ۲ میلیون تومانی هستند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,اکبر شوکت با اشاره به بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.