کم فروغی  تلکام   در سایه  الکامپ

«كسب‌وكار» بررسي مي‌كند

کم فروغی تلکام در سایه الکامپ

برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در هر حوزه فرصتي را براي كسب‌وكارهاي آن حوزه به وجود مي‌آورد تا علاوه بر اينكه محصول خود را به مخاطبان‌شان نمايش دهند، بتوانند با استفاده از بازخورد‌هاي دريافت‌شده از نمايشگاه به توسعه و بهبود خودشان هم كمك کنند.

محمد جوادی قاضیانی

نمایشگاه‌های زیادی هم در ایران برگزار می‌شود که برخی از آنها با هم قرابت دارند و شاید لزومی به برگزاری همه آنها نباشد. نمونه این قرابت‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها هم که انتقاد کارشناسان این حوزه را چند سالی است به همراه داشته، برگزاری جداگانه نمایشگاه‌های تلکام و الکامپ بوده که به اعتقاد کارشناسان این حوزه نباید به صورت جداگانه و آن هم با این فاصله نزدیک برگزار شوند. اتفاقا این انتقاد‌ها به کرسی هم نشستند و رئیس سابق نظام صنفی رایانه‌ای کشور که سازمانش برگزار‌کننده هر دو نمایشگاه الکامپ و تلکام بود، در پنجم مردادماه ۹۶ خبر از ادغام این دو نمایشگاه در سال ۹۷ داد و بیان کرد که اجزای صنعت آی.سی.تی در هم تنیده هستند و این دو نمایشگاه از سال ۹۷ ادغام خواهند شد تا علاوه بر از بین رفتن هزینه‌های اضافی برای شرکت‌ها به کیفیت برگزاری یک نمایشگاه واحد در صنعت آی.سی.تی کشور هم نزدیک شویم، اما طبق وعده‌هایی که داده شد، امسال خبری از ادغام این دو نمایشگاه نبود و در فاصله دو ماه پس از پایان نمایشگاه الکامپ، تلکام هم از روز یازدهم مهرماه کارش را آغاز خواهد کرد. در این رابطه محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس جدید این سازمان که نظری متفاوت با رئیس سابق نظام صنفی دارد این دو نمایشگاه را متفاوت از هم می‌داند و در این رابطه می‌گوید: الکامپ (نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) بخش فناوری اطلاعات را دربرمی‌گیرد، در حالی که تلکام (نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی) مشمول فعالان صنعت ارتباطات می‌شود. گرچه دو نمایشگاه الکامپ و تلکام نکات مشترک زیادی دارند، اما در عمل شرکت‌های بخش مخابرات بیشتر علاقه‌مندند در نمایشگاه تلکام حضور داشته باشند. طبق گفته‌های اثنی‌عشری، تفاوت حوزه‌های این دو نمایشگاه تنها دلیل برای برگزاری همزمان این دو نمایشگاه نیست و کمبود فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران یکی دیگر از دلایلی است که امکان ادغام این دو نمایشگاه را غیرممکن کرده بود.

سناریو انتقال الکامپ ۹۷ به شهر آفتاب
اواخر تیر ماه سال ۹۷ و چند روز تا آغاز رسمی الکامپ، خبرهایی مبنی بر تلاش مسئولان برای انتقال این نمایشگاه از محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به نمایشگاه شهر آفتاب منتشر شد که با توجه به فروش غرفه‌ها به شرکت‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و این انتقال اتفاق نیفتاد، اما در آن زمان هم این شائبه ایجاد شده بود که اعلام این خبر آن هم در فاصله چند روز تا آغاز الکامپ می‌تواند سیگنالی برای انتقال تلکام به شهر آفتاب باشد که این انتقال هم انجام نشد، اما با توجه به اتفاقات رخ داده، به نظر می‌رسد مطرح کردن انتقال الکامپ سناریویی برای ادغام الکامپ و تلکام در سال‌های آینده و برگزاری همزمان آنها در شهر آفتاب بوده باشد.

برگزاری تلکام و الکامپ در بازه دو ماهه
الکامپ و تلکام در ظاهر متفاوت هستند و صحبت‌های رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم بر این تفاوت مهر تایید می‌زند، اما دو نمایشگاهی که برای موضوع آنها استارت‌آپ‌های زیادی را در کشور داریم، بهتر نیست که حداقل در فاصله بیشتری نسبت به هم برگزار شوند تا در سال دو نمایشگاه بزرگ در حوزه‌های یاد شده و با حضور پرشور استارت‌آپ‌ها برگزار شوند؟ با نگاهی که به فهرست شرکت‌های شرکت‌کننده در تلکام می‌اندازیم، می‌بینیم بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که می‌توانستند در این نمایشگاه شرکت کنند به دلیل حضورشان در الکامپ در این نمایشگاه حاضر نیستند و تلکام با تعداد محدودی از استارت‌آپ‌ها برگزار می‌شود.

همسویی نمایشگاه‌های الکامپ و تلکام
محمدرضا ستوده، کارشناس فناوری اطلاعات
ممکن است نمایشگاه‌های الکامپ که فعالان حوزه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک و تلکام که مخابرات و اطلاع‌رسانی را دربرمی‌گیرند متفاوت از هم به نظر بیایند و بگوییم که این دو نمایشگاه به هم ارتباطی ندارند که بخواهند با هم ادغام شوند، اما باید توجه داشته باشیم که حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با یکدیگر همسو هستند و به ویژه در حوزه‌هایی مثل کسب‌وکار‌های نوپا همسویی آنها بیشتر به چشم می‌آید. حضور در چنین نمایشگاه‌هایی برای استارت‌آپ‌ها بسیار مفید است و با توجه به همسویی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نمی‌شود حضور استارت‌آپ‌ها را در نمایشگاه‌ها محدود کرد. بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که در الکامپ شرکت داشتند می‌توانستند در تلکام هم حضور یابند و از این فرصت استفاده کنند، اما با توجه به فاصله نزدیک این دو نمایشگاه شاهد حضور بسیار کم رنگ استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوآور در نمایشگاه هستیم که این مورد می‌تواند ارزش این مدل نمایشگاه‌ها را کمتر کند و دستاوردهایی را که الکامپ برای استارت‌آپ‌ها به ارمغان آورد در تلکام کمتر شاهد باشیم. در صورتی که با مدیریت بهتر می‌توانستیم شاهد ادغام این دو نمایشگاه یا حتی برگزاری دو نمایشگاه پرمخاطب در این دو حوزه همسو باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، در جلسه‌ای که با حضور سید امیر برهانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.