این روزها به مغازهها و فروشگاه ها که میریم، فروشنده در واکنش به سوالهای متعدد ما از چرایی افزایش روزانه قیمت کالاهای مصرفی جوابهای سر بالایی میدهد و در نهایت با این استدلال که قیمت دلار لحظهای در حال تغییر است میگوید، اگر امروز نخری فردا باید با قیمت بالاتر بخری. همین موضوع عاملی شده تا التهاب خرید کالا از ترس گرانی بیشتر در سطح جامعه به وجود آید جالب اینجاست مسئولان امر و واحدهای نظارتی هم روزه سکوت گرفته و فقط نظاره گر بازار بلاتکلیف کالاهای مصرفی مردم هستند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، البته روند افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم چند ماهی است که با سرعت بیشتری همراه است و در این شرایط دستگاه های متولی تنظیم بازار از جمله وزارت صنعت، سازمان حمایت و تعزیزات و حتی وزارت جهاد کشاورزی لزومی به توضیح درباره این افزایش قیمتها به مردم نمیبینند و فقط در این اوضاع بخش خصوصی با دفاع از عملکرد خود سعی در توجیه دلایل افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم دارد.
نیمه شهریورماه امسال بود که بازار با شوک کاهش عرضه محصولات سلولزی و افزایش قیمتها روبه رو شد به نحوی که قیمت پوشک بچه و بزرگسال در ارزان ترین نوع آن از ۱۲ هزار تومان به ۱۷ تا ۲۲ هزار تومان رسید و مردم برای نگرانی از کمبود پوشک بچه خواهان خرید این محصولات شدند.
*وزارت بهداشت و چرایی افزایش قیمت پوشک: به ما ربط ندارد
در آن مقطع کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در موردچرایی افزایش قیمت پوشک به تسنیم گفته بود : بحث توزیع، قیمتگذاری و تامین این اقلام با وزارت صنعت، معدن و تجارت است و آنها باید پاسخ دهند، کما اینکه برخی کمبودها نیز میتواند به دلیل احتکار باشد، ولی براساس اطلاعات ما، تولید پوشک و نوار بهداشتی توسط تولیدکنندگان داخلی کفاف نیاز کشور را میدهد و کشور نباید دچار کمبود این محصولات شود.
جالب اینجاست با توجه به صحبتهای این مقام مسئول در آن شرایط هیچ کدام از مسئولان وزارت صنعت صحبتی در مورد چرایی گرانی محصولات سلولزی از جمله پوشک بچه مطرح نکردند و تنها انجمن سلولزی با بیان مشکلات خود در مورد ترخیص مواد اولیه پرداخت و از تلاش واحدهای تولیدی برای مدیریت بازار خبرداد . در حال حاضر با وجود گذشت زمان هنوز وزارت صنعت سکوت کرده و حتی توضیحی برای آرام کردن وضع بازار عنوان نکرده است.
علاوه بر این در چند ماهه اخیر قیمت انواع کالاها از جمله سیب زمینی، لبنیات، گوشت، برنج ، دارو، میوه، روغن و حبوبات، هم افزایش پیدا کرده و مردم هر روز با قیمت های جدیدی بر روی این کالاها روبه رو هستند. اما سوال اینجاست مسئولان تنظیم بازار کجا هستند و چرا توضیحی در مورد وضعیت بازار به مردم نمیدهند.
*قیمت رب گوجه ۲٫۵ برابر شد
سکوت وزارت صنعت در حالی همچنان ادامه دارد که این روزها قیمت هر قوطی رب گوجهفرنگی ۸۰۰گرمی در برندهای مختلف بیش از ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته بهطوری که قیمت این محصول که در اسفند ماه سال گذشته کمتر از ۶هزار تومان بود امروز به ۱۳۸۰۰ تا ۱۸۰۰۰ هزار تومان رسیده است. تولیدکنندگان درباره دلایل افزایش قیمت رب گوجهفرنگی را بالا رفتن هزینههای بستهبندی و افزایش قیمت گوجهفرنگی را می دانند اما هنوز در این کالا هم خبری از نظارت بر قیمت گذاری و مدیریت بازار نیست.
به نظر میرسد با تشدید تغییرات روزانه قیمت کالاهای مصرفی مردم باید به دنبال متولی تنظیم بازار و قیمت گذاری کالاهای اساسی باشند زیرا از وزارت صنعت که خبری در این رابطه نیست.
*قیمت مرغ دوباره از کانال ۱۱ هزار تومان گذشت
قیمت هر کیلوگرم مرغ هم از ۸ هزار ۴۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده و هر روز نوسانات قیمتی را تجربه میکند. این در حالی است که براساس اعلام کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مرغ گرم در بازار نباید از ۸۱۷۵ تومان بیشتر به فروش برسد و در صورتی که نرخ آن بیشتر شود، شرکت پشتیبانی امور دام، ملزم به کنترل قیمتها است اما مرغداران حداقل قیمت منطقی مرغ را بیش از ۹ هزار تومان میدانند.
در اینجا این سوال مهم برای مردم مطرح است که آیا واقعا قیمت گذاری کالاها مکانیزم خاصی ندارند و هرکس فارغ از هیچ گونه نظارتی حق بهم ریختگی بازار را دارد؟ سوالات دیگر اینکه در این شرایط مسئولان کجاهستند؟ چرا خبری از آنها نیست؟ چرا هیچ مسئولی برای آرام کردم مردم و بازار پیدا نمی شود؟ شرایط به گونه ای پیش می رود که انگار در دولت باید برای هر کالا یک مسئول گذاشت و اگر قیمت آن کالا بالا رفت، از آن مسئول دلایلش را پیگیری کرد.
انتهای پیام