صفحه اصلی / اصناف / اصناف / موج نگرانی از قفسه‌های خالی
موج نگرانی  از  قفسه‌های خالی

بي‌تدبيري مسولان و زمين‌گيري كاميون‌داران زنجيره توزيع كالا را مختل كرد

موج نگرانی از قفسه‌های خالی

اگر گذرتان به شهر صنعتي كاوه شهرستان ساوه افتاده باشد، كاميون‌هاي بسياري را خواهيد ديد كه در مقابل اين شهرك به صف شده‌اند و روزهاست كه از جاي خود تكان نخورده‌اند.

شایلی قرایی

همچنین در جاده‌های مختلف به‌ویژه اصفهان و کرمانشاه و حتی شهرهای جنوبی کامیون‌داران دست به اعتراض زده‌اند و بارگیری نمی‌کنند. این در حالی استکه نیروی انتظامی نیز از دستگیری برخی افراد به اتهام تعرض به کامیون‌های باری در جاده‌ها خبر داده است. این موضوع در سال جاری برای چندمین بار متوالی اتفاق افتاده و دلایل بسیاری نیز برای این موضوع عنوان شده است. گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار موارد مورد اعتراض کامیون‌داران است که به قول مسئولان دست‌اندرکار این امر هنوز ترتیبی برای حل این مشکلات داده نشده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این ارتباط روز هفتم مهرماه سال جاری اعلام کرد: ظرفیت حدود ۱۲۰ هزار حلقه‌ای لاستیک سنگین موجود در شبکه توزیع یعنی گمرکات و کالاهای متروکه سازمان اموال تملیکی، در اختیار واحدهای توزیعی سازمان راهداری کل کشور قرار گرفت و در تلاشیم مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم. طی جلسه‌ای که به دلیل اعتراضات کامیون‌داران در هفته‌های گذشته تشکیل شده قرار بر این بود که به مطالبات آنها رسیدگی شود که متاسفانه در این رابطه کم‌کاری شده و باز هم شاهد بروز این اتفاقات هستیم. به طور یقین اعتصاب کامیون‌داران که یکی از حلقه‌های اساسی توزیع کالا هستند بر تامین کالای مورد نیاز مردم تاثیر خواهد داشت و به دلیل نرسیدن کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها کالا کمیاب و به دنبال آن گران خواهد شد. اگرچه اعتراض کامیون‌داران درباره شرایط خود قابل توجه است، اما در شرایط فعلی این اعتراض به طور مستقیم بر زندگی مردم تاثیر منفی و مخرب گذاشته و باعث افزایش قیمت سبد کالاهای مورد نیاز مردم شده، ازاین‌رو دستگاه‌های مسئول و همچنین اتحادیه‌های مرتبط با کامیون‌داران و همچنین رانندگان معترض باید با توجه به این مساله برای حل موضوع اقدام کنند تا بار جدیدی بر زندگی مردم افزوده نشود.

مشکلات کامیون‌داران زنجیره تامین و توزیع کالا را با مشکل مواجه خواهد کرد
حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار
اعتراضات کامیون‌داران بر بازار میوه و تره‌بار تاثیر گذاشته و به عنوان مثال گرانی سیب‌زمینی و کمبود گوجه‌فرنگی را در بازار داریم. البته عوامل بسیاری به همراه مشکلات حمل و نقل در این گرانی تاثیر داشته است. عوامل متعددی نظیر بسته‌بندی، نوسان نرخ ارز، صادرات و مشکلات حمل و نقل همگی دست به دست یکدیگر داده تا قیمت میوه و به‌ویژه سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در بازار بالا رود. بنابراین ضرورت دارد به مطالبات این صنف رسیدگی شود تا زنجیره تامین و توزیع کالا با مشکل مواجه نشود، چراکه دود این مشکلات به چشم مردم خواهد رفت و این گرانی‌ها اعتراضات مردم را در آینده خواهد داشت. مشکلات بسیاری به دلیل نوسانات ارزی و اقتصاد بیمار در حال حاضر داریم که باید در کشور هماهنگی و همکاری وجود داشته باشد تا عوامل دیگر مزید بر این مشکلات و گرانی‌ها نشوند.

خدمات‌رسانی به دلایلی، کمی کند شده است
احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران
مطالبات کامیون‌داران به موضوع تامین لاستیک و قطعات یدکی برمی‌گردد که متاسفانه در جلسه قبلی با وجود تعهداتی که از سوی وزارت صنعت داده شد به آنها عمل نشد و اعضای صنف را درگیر مشکلات بسیاری کرد. با تمام این تفاسیر باز هم اعضای صنف، حمل و نقل را متوقف نکرده بودند و خدمات‌رسانی انجام می‌شود. تنها روند این خدمات‌رسانی به دلایلی که ذکر شد، کمی کند شده که با توجه به جلسه جدیدی که اخیرا داشته‌ایم، امید است مشکلات حل شود. قیمت لاستیک و لوازم یدکی در بازار آنقدر افزایش ناگهانی داشته که هیچ‌کدام از اعضای کامیون‌داران قادر به تهیه این کالاها نبودند. این در حالی است که حتی با پرداخت این مبالغ هم این کالاها در بازار نایاب شده‌اند و برای خرید هم مشکلاتی وجود دارد. متاسفانه وزارت صنعت آن اندازه که باید، برای این مشکلات اهمیت قائل نبود و مشکلات امروز نتیجه بی‌تدبیری در این زمینه است. وزارتخانه‌ای که باید در این زمینه اشراف کامل داشته باشد آماری را از بازار لاستیک ارائه می‌کند که واقعا جای تعجب دارد.
لاستیک‌ها احتکار شده و فقط ۱۰ درصد آن در بازار موجود است که البته در این شرایط شاهد هستیم که گویی احتکار به امری طبیعی در تمام صنوف و صنایع تبدیل شده و هر کسی برای جیب خودش تلاش می‌کند، اما این سوال مطرح می‌شود که چرا وزارت صنعت نظارتی بر این اتفاقات ندارد؟ ناوگان در این صنف زمین‌گیر شده، چراکه لاستیک و قطعات یدکی وجود ندارد. اعتصاب وجود ندارد و اگر روند رسیدگی به این مشکلات سریع‌تر باشد این کندی تردد هم حل خواهد شد. دلیل این گفته هم مشخص است. صدور بارنامه‌ها نشان می‌دهد حمل و نقل در سطح جاده‌ها متوقف نشده، اما کند است.

بروز مشکلات بسیار در زنجیره تامین کالا
رسول خضری، نماینده مجلس
ادامه اعتصاب کامیون‌داران که وظیفه خطیر توزیع کالا را بر عهده دارند موجب بروز مشکلات بسیاری در زنجیره تامین کالا شده است. البته این مشکلات به دلایل دیگری هم از قبل وجود داشته‌اند که این اتفاق هم به آن سرعت داده است. مجلس در این رابطه ورود کرده و قرار است مطالبات و مشکلات کامیون‌داران با قید فوریت در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. باید به مطالبات این صنف رسیدگی کرد و نمایندگان مجلس هم طی فوریتی خواستار حل هرچه سریع‌تر خواسته‌های این صنف شده‌اند.
اعتراضاتی که کامیون‌داران دارند به‌جا و به‌حق است و این قشر زحمت‌کش مسئولیتی سنگین و سخت را بر عهده گرفته‌اند و برای انجام آن سال‌هاست که حسن نیت خود را ثابت کرده‌اند. حال نوبت ماست که برای رسیدگی به خواسته‌های‌شان وارد میدان شویم. بنابراین به زودی با همکاری دولت در مجلس به مشکلات و اعتراضات کامیون‌داران رسیدگی خواهد شد و راه‌حل‌هایی هم در نظر گرفته می‌شود.

در حال حاضر قفسه‌های فروشگاه‌ها خالی است
امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای
بارها درباره این موضوع نامه‌نگاری کرده‌ایم و جوابی نگرفته‌ایم. در حال حاضر هم مشکل تامین کالا وجود دارد. به‌ویژه در رابطه با کالاهای اساسی که هر خبری مردم را به سمت فروشگاه‌ها می‌کشاند تا کالای بیشتری خریداری و در خانه احتکار کنند. امروز هم قفسه‌های بسیاری از فروشگاه‌ها خالی است و نگرانی برای تامین کالا وجود دارد. با توجه به شرایطی که بازار دارد نمی‌توان کالای زیادی هم در انبارها ذخیره کرد، چراکه این هیجانات به ما این اجازه را نمی‌دهد و تقاضای بسیار بالایی وجود دارد. مگر چقدر می‌توان در انبارهای فروشگاه‌ها کالا ذخیره‌سازی کرد؟ در حال حاضر کالا در کارخانه‌ها وجود دارد، اما وسیله حمل و نقل نیست و اعتراضات و اعتصابات کامیون‌داران بر تامین کالاها تاثیر داشته و خواهد داشت و در آینده بازار با گرانی و کمبود کالای بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.