صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ظریف: آمریکا دیگر کشورها را برای پیروی از قانون مجازات می‌کند

ظریف: آمریکا دیگر کشورها را برای پیروی از قانون مجازات می‌کند

وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس اظهار کرد که جامعه بین‌المللی به اقدامات آمریکا واکنش نشان خواهد داد.

دیدار هیات موسسه مطالعاتی والدای روسیه با ظریف

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدجواد ظریف ساعاتی پیش، مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه سی‌بی‌اس داشته است که به شرح زیر است:

اوایل امسال، زمانی که مارگارت برنن با ظریف پیش از خروج ترامپ از برجام صحبت کرد، عنوان کرد که اگر ترامپ از توافق خارج شود، ایران ممکن است برنامه‌های هسته‌ای خود را سریع‌تر از قبل پیش ببرد.

ظریف‌: این همچنان یکی از گزینه‌های ماست.

اما همچنین چیزی تا این لحظه که اتفاق نیفتاده است؟

هنوز رخ نداده؛ چرا که اروپایی‌ها در حال کار با ما هستند تا اطمینان حاصل کنند که ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند می‌شود. ما نیز با اروپایی‌ها مذاکره خواهیم کرد. تا به اینجا که پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

بگذارید مطمئن شوم. پس از خروج رئیس‌جمهور ترامپ از برجام، ایران کار مضاعفی در خصوص پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش انجام نداده است؟

ما نداده‌ایم.

آمریکا کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند و می‌گوید که اگر به دادوستد با ایران بپردازید،‌ دیگر توانایی دادوستد با آمریکا را نخواهید داشت. آیا آنها می‌توانند تحت این نوع فشارهای آمریکا رابطه‌شان را با ایران حفظ کنند؟

آمریکا از باقی کشورها می‌خواهد که قوانین بین‌المللی را زیر پا گذارند. آمریکا به کشورها و شرکت‌های دیگر می‌گوید که اگر از قانون پیروی کنند، مجازات خواهند شد. مثل این می‌ماند که یک زورگو به کلانتری برود و بگوید که اگر شما دست به دزدی نزنید، مجازات خواهید شد.

به نظرتان رئیس‌جمهور ترامپ زورگو است؟

خب، به گمانم رفتارش این گونه است. مشکل آنجاست که آمریکا دارد مردم را مجازات می‌کند تا به صورت نامشروع اقدام کنند. گمان نمی‌کنم که این اقدام آمریکا بادوام باشد. این سیاست با عکس‌العمل شدید مواجه خواهد شد. جامعه بین‌المللی قبول نمی‌کند که کسی از راه برسد و دستور بدهد. ما به همکاری با اروپایی‌ها ادامه خواهیم داد. البته قطعا برخی از شرکت‌ها به خاطر ترس از مجازات آمریکا بازار ایران را ترک کرده‌اند.

آنها چگونه به شما اطمینان دادند که تحت این فشارها همراه ایران باقی‌ می‌مانند؟

آنها به صورت شفاهی پاسخ مثبت داده بودند. حال در عمل این را ببینیم. آنها تعهد داده‌اند که پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها، راهی برای رفع این مشکلات ارائه کنند. باید ببینیم چه می‌شود.

بحث خود را با ظریف درباره وخیم شدن روابط میان ایران و آمریکا ادامه می‌دهیم.

امروز او (ترامپ) می‌گوید که می‌خواهد با رئیس‌جمهور روحانی صحبت کند. فردای آن روز روحانی را یک دیکتاتور فاسد می‌خواند. سپس به او می‌گوید که مردی دوست‌داشتنی است. سپس می‌گوید که ما خواهان مذاکره هستیم اما او آماده نیست. بیایید کمی جدی باشیم…

خودتان دیده‌اید که چه بر سر کره شمالی آمد. او حرف‌هایی گزاف زد اما الان مذاکراتی سر گرفته است.

اما نتیجه‌ای ندارد. تنها برای عکس گرفتن می‌روند.

شانسی وجود دارد که…

نه.

روحانی و رئیس‌جمهور ترامپ…

نه. اولا رئیس‌جمهور ترامپ هنوز تصمیم خود را نگرفته است. می‌خواهد ملاقات کند؟ نمی‌خواهد؟ دیکتاتور؟ مردی دوست‌داشتنی؟ تا زمانی که آمریکا نشان ندهد که در مذاکرات شریکی مسئولیت‌پذیر و قابل اطمینان است، هرگونه مذاکره‌ای که انجام بگیرد، بر پایه اعتماد انجام نگرفته است. مذاکرات بر پایه احترام انجام می‌گیرند. مذاکرات بر این پایه این انتظار انجام می‌گیرند که طرف مقابل به تصمیماتش در رابطه با تعهداتی که در مذاکرات بر عهده گرفته، عمل کند.

نظرتان درباره وزیر امور خارجه مایک پمپئو چیست؟

نظرم چیست؟ او همه اقدامات اشتباه علیه ایران را اتخاذ کرده است و به نظر من او اشتباهاتی عظیم در منطقه‌مان انجام داده است. به این باور دارم. باور دارم که آمریکا باید با ملاحظه منطقه‌مان در سیاست خود بازنگری کند.

ترامپ در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل مدام به ایران تاخت.

به نظرم این نشانه قدرت نیست. او مدام بیانیه صادر می‌کند. وی حتی نشست شورای امنیت را ترتیب داد تا از ایران انتقاد کند اما در آخر ۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت از تصمیم خودش مبنی بر خروج از برجام انتقاد کردند. پس متاسفانه آمریکا موفق شده که خودش را در جهان منزوی کند.

رئیس‌جمهور روحانی گفت که تمایلات رئیس‌جمهور ترامپ یادآور تفکر نازی‌هاست. این یعنی چه؟

خب، تمایلات جنون‌آمیزی که او به نمایش گذاشته است اعم از کشیدن دیوار و ممنوع کردن مسلمانان… ممنوع کردن ایرانیان از ورود به آمریکا… تمام این‌ها یادآور طرز تفکر اوست.

همان طور که می‌دانید وزیر امور خارجه مایک پمپئو در مصاحبه با نورا اودونل محکم به اظهارات پاسخ داده است.

او همیشه محکم جواب می‌دهد اما دلیل نمی‌شود که حرف‌هایش عقلانی باشد.

او گفت: «برای کشوری که هولوکاست را تکذیب و اسرائیل را تهدید می‌کند، این که آمریکا و رهبرانش را با نازی‌ها مقایسه می‌کند، یکی از توهین‌آمیزترین چیزهایی است که تاکنون شنیده‌ام.»

همان طور که عرض کردم، محکم بودن با عقلانی بودن تفاوت دارد. ایران به طور واضح اعلام کرده است که از کشتن افراد بی‌گناه – بدون توجه به تعداد یا هویت‌شان – امتناع می‌کند. ما…

دارید راجع به هولوکاست‌ صحبت می‌کنید؟

البته.

بله. هولوکاست رخ داد.

البته.

و شش میلیون یهودی کشته شدند.

البته و عده کثیری از مردم کشته شدند. عده کثیری از مردم بی‌گناه کشته شدند اما این محروم کردن باقی مردم از وطن‌شان را توجیه نمی‌کند. این نقض کردن حقوق عده کثیری از مردم فلسطین را توجیه نمی‌کند. نمی‌توان از هولوکاست به عنوان انگیزه‌ای برای سیاست آرپاتایدی در فلسطین استفاده کرد.

شما درباره احترام متقابل صحبت کردید. زمانی که رئیس‌جمهور روحانی می‌گوید رئیس‌جمهور ترامپ تمایلات نازی‌ها  – که مسئول کشتن عده بی‌شماری از یهودی‌های بی‌گناه هستند – را دارد، آن وقت چگونه احترام متقابل به دست ‌می‌آید زمانی که…

به توهین‌هایی که رئیس‌جمهور ترامپ به ایران کرده است، نگاه کنید. هر چه رئیس‌جمهور روحانی بگوید حتی به گرد پای کاری که او با ما کرده است نیز نمی‌رسد. همین صحبت‌هایش در مجمع عمومی را نگاه کنید.

حتی با این که او (روحانی)، ترامپ را با کسانی مقایسه کرده که مقصر مرگ شش میلیون یهودی بی‌گناه هستند؟

خب، او (ترامپ) همان مردی است که بچه‌ها را از مادرنشان جدا کرده است.

اما این همانند سوزاندن شش میلیون نفر تنها به خاطر عقایدشان نیست.

او هم به این خاطر او را این گونه خطاب نکرد. این رفتارهای او نشانگر اقداماتی مشابه هستند.

در آمریکا، ما به چنین چیزی الفاظ طفره‌آمیز می‌گوییم. او از واژه “نازی” استفاده کرده است.

این ذهنیت است که باید تغییر کند. در یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱، ایرانیان در گروه‌های بزرگ شمع به دست به عزاداری پرداختند. همان ایرانی‌ها نمی‌توانند به آمریکا بیایند تا با فرزندان و نوه‌هایشان ملاقات کنند. ما جوابی منفی از طرف دولت آمریکا دریافت کرده‌ایم. دولت کنونی آمریکا بی‌جهت توافقی را خراب کرد که برای چندین سال جواب داده بود. پس گمان کنم که ما باید آن کسی باشیم که لب به شکایت می‌گشاید. رئیس‌جمهور ترامپ در بیانیه‌های تلوزیونی خود به ایرانی‌ها توهین کرده است. او کل ملت ایران را تروریست خطاب کرده است. او ما را کشوری قانون‌شکن خوانده است. ما به آسانی از این نمی‌گذریم.

خیلی‌خب، وزیر امور خارجه. خیلی ممنونم.

از بودن با شما خرسند شدم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.